Annons

Pen-problem

Produkter
(logga in för att koppla)

JensaM

Aktiv medlem
Lite Pen-problem. I CS5...

Jag vill att kurvan skall se ut som den övre varianten i den bifogade filen, det vill säga att det skall vara en kurva med två hörn-ankar-punkter som bildar en rak linje mitt i (inringat i rött). Inga problem så långt.

Men om jag redan fortsatt på kurvan och inte vill ta bort en massa punkter för att skapa två hörn som i nedre kurvan inringat i blått. hur gör jag detta? Borde finnas ett enkelt kommando för att ta bort den ena tangentlinjen och skapa en hörnpunkt på en redan befintlig kurva.

Hoppas det går att förstå vad jag menar. Stort tack!

Bilagor

• Pen-problem.jpg
    Pen-problem.jpg
    6.9 KB · Visningar: 385

Jag vill att kurvan skall se ut som den övre varianten i den bifogade filen, det vill säga att det skall vara en kurva med två hörn-ankar-punkter som bildar en rak linje mitt i (inringat i rött). Inga problem så långt.

Men om jag redan fortsatt på kurvan och inte vill ta bort en massa punkter för att skapa två hörn som i nedre kurvan inringat i blått. hur gör jag detta? Borde finnas ett enkelt kommando för att ta bort den ena tangentlinjen och skapa en hörnpunkt på en redan befintlig kurva.

Bland pen verktygen har du ett verktyg som ser ut som en <

Det är verktyget du söker :)

Ja du kanske har rätt men det får jag bara till att konvertera hela ankarpunkten till ett hörn och då blir det två raka linjer, jag vill alltså att det som skall se ut som på den övre kurvan med en rak linje, har testat alla modifieringsknapparna med konverteringsverktyget, men det funkar banne mig inte för mig....

Helloj!
Osäker om jag förstår dig korrekt, men har du testat att ALT klicka på en punkt? (med pentool vald som verktyg) Då bryts rundningen och det blir ett hörn i stället.

Lycka till
dane

Helloj!
Osäker om jag förstår dig korrekt, men har du testat att ALT klicka på en punkt? (med pentool vald som verktyg) Då bryts rundningen och det blir ett hörn i stället.

Lycka till
dane

Jo jag har provat det, men då blir punkten ett hörn som innebär att det blir två raka linjer - jag vill bara ha en rak linje. Det vill säga jag vill endast ta bort de två tangent-armarna som syns i nedersta kurvan - åt andra hållet ska det fortfarande vara en kurvform....

Lägg till ett par

punkter i "den blå" kurvan, alldeles invid de nuvarande, då kan det vara en rät linje mellan dem.

Håller du på att göra en såg, själv försöker jag att spela på en :)

Jo jag har provat det, men då blir punkten ett hörn som innebär att det blir två raka linjer - jag vill bara ha en rak linje. Det vill säga jag vill endast ta bort de två tangent-armarna som syns i nedersta kurvan - åt andra hållet ska det fortfarande vara en kurvform....

Då är mitt andra förslag att ALT klicka på den lilla punkten längst ute på armen, så får du flytta in den emot mitten eller önskad placering. ;)

/ dane

punkter i "den blå" kurvan, alldeles invid de nuvarande, då kan det vara en rät linje mellan dem.

Håller du på att göra en såg, själv försöker jag att spela på en :)

Frågan är lite mer av intresse-karaktär och illustrationen är bara ett exempel, men lycka till med spelandet :)

Vill göra det utan att lägga till punkter...

Haha :) . Testat det också... funkar icke. Fler förslag??

Haha, detta måste vi lösa :p
Saknas det armar?
ALT klicka på en punkt utan armar och sen dragit åt något håll, då skapas två armar. Och sen göra samma sak som nedan:

Uppd;
Läste första inlägget igen, och är du säker på att det inte är ALT klick på den lilla punkten på armen och sen dra in den för att få en rak linje men behålla böjen på andra sidan du vill göra?

Känner mig förvirrad, verkar det som jag förstår vad du vill uppnå? :p
/dane

Ursäkta att det tagit lite tid att svara, ska försöka förklara lite bättre vad jag menar...

Om vi tittar på Kurva 1 nedan så ser vi att punkt 2, 3 och 6 har två tangent armar. 1, och 4 är hörnpunkter utan tangentarmar och 5 är ett mellanting med hörn åt vänster och tangentarm ät höger. Detta har jag åstadkommit genom att med pen-tool klicka i punkt 1, klicka-dra punkt 2 och 3, alt-klicka punkt 4, alt-klicka-dra i punkt 5 samt klicka-dra i punkterna 6 och 7. Detta är hur jag vill att det skall se ut.

Ponera nu att jag ritat kurva 2 det vill säga med pen-tool klicka i punkt ett och sedan klicka-dra i punkterna 2-7.

Hur gör jag för att förvandla punkt 4 till ett äkta hörn och punkt 5 till ett halvhörn? Utan att sätta dit nya punkter och ta bort befintliga eller att radera punkter bakåt och börja om?

Förslaget har varit att alt-klicka på punkt fyra men då får jag resultat som i kurva 3, det vill säga äkta hörn i punkt fyra, men dubbeltangent i punkt 5. Inte det jag vill! Om jag också alt klickar punkt 5 så får jag resultatet enligt kurva 4 med äkta hörn i punkt 4 och 5. Inte det jag vill!

Eller med andra och kortare ord. Hur tusan får man en dubbeltangent-punkt på en redan ritad kurva att bli ett halvhörn med endast en tangentarm????

Tacksam för svar!

Bilagor

• Alla.jpg
    Alla.jpg
    12.1 KB · Visningar: 131
Enklare att visa än att att förklara, så jag gjorde och laddade upp:
http://www.youtube.com/watch?v=iEbQyDv6RHI

Funkar det för dina behov? :)

Jag är förkyld så du fick ingen whiskeyröst...

Fan vad grymma ni är allihopa!

Jo det är väl det bästa som går att få till. Det stör mig lite lite lite att armen fortfarande finns kvar fast den ligger ovanför punkten så att säga, men det fungerar ju lika bra i praktiken.

God jul på er alla!!!

Fan vad grymma ni är allihopa!

Jo det är väl det bästa som går att få till. Det stör mig lite lite lite att armen fortfarande finns kvar fast den ligger ovanför punkten så att säga, men det fungerar ju lika bra i praktiken.

God jul på er alla!!!

Eftersom det är en bana, där varje punkt har en position och två armar med riktning och längd (förenklat) så faller standardformatet om man "tar bort" en arm, eftersom man då i framtiden inte kan förändra den... Så den måste nog ligga "på punkten".

Och enklast löser man det med att ha en guide som jag gjorde i videon, annars kan den ligga någon "pixel" fel (ja vet att pixel inte används för banor) som börjar visa sig när banan ska dras upp i storlek för att täcka en husvägg....

Edit: God jul på dig också :) Kul att vi kunde hjälpa!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar