Annons

Pelican (Pelicase) eller StormCase?

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Ja, vilken väska föredrar ni och varför. Ser ut som Stormcase är något billgare. Tittar på Storm 2720 eller Pelican 1560.
Ska ha all optik samt kamerahus i väskan.
Synpunkter tack.
 
Har själv beställt en Pelican microcase 1020 till min blivande Powershot G9. Perfekt att ha i min väska, men nu letar jag efter en liten tillbehörsväska att förvara extrabatterier och dyl i.

Pelican cases är djävulskt stryktåliga och om du råkar ha sönder dem så byter tillverkaren åt dem gratis åt dig, denna garantin upplevde jag med en tidigare Pelican krypton ficklampa och det funkade super.
 
Jag har en peilicase 1560.
Tycker den är gränsfall för liten..
Hus, vidvinkel och två telen. Då får blixten och normalen inte plats..

Men förbannat bra.
 
Har en Storm Case iM2400.

Verkar som de båda är väldigt lik varandra, men jag valde Stormcase för att den såg mest "clean" ut. Jag tänkte att jag skulle kunna dekaltrimma den, och då passade den slätare designen bättre.
Sedan har den så fiffig låsmekanism.

Beställde min här: http://www.lindeoglarsen.dk/se/

Gynnade våra Danska bröder och systrar, då jag inte hittade någon Svensk lev.

Har också en Underwater Kinetics, som tål mycket bus. Men låset i stormcase är att föredra, då inget våld är nödvändigt. Du kan beställa väskan med olika inredningar, men jag valde plockskummet för att lätt designa själv inredningen.
 
Senast ändrad:
Ta en Storm Case om du inte springer på nån busbillig "Peli".

Det är mera James Bond, över låsmekanismen. Slipper se blå ut i ansiktet, av ansträngning.

Men Mats...
Kom bara ihåg att jag hadde en först....! ;-)
 
Jag har en Stormcase iM2500, köpt fån Linde og Larsen, den fungerar aldeles utmärkt, förutom att egenvikten är ganska hög. Fullastad med 3 hus, gluggar, batterier och laptop så överskrider den maxvikten för handbagage med råge...

/Andreas
 
Men poängen (eller åtminstone en poäng) med en sådan väska är väl att man inte behöver ta den som handbagage eftersom utrustningen är så väl skyddad?
 
Jo.

Men jag checkar aldrig in min utrustning.
Framförallt inte när jag flyger över Paris (CDG)
 
Som handbagage duger ju en mycket enklare väska vad gäller stötskydd och vattentäthet. Det är när man har så mycket grejer med sig att man överskrider vikt- och volymbegränsningarna för handbagage, och därför måste checka in utrustningen, som man verkligen har nytta av en Pelicanväska eller motsvarande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.