För att inte pentax låter sina K10D användare göra samma saker som K20D.
K10D och k20D är kameror, alltså hårdvara.
Jag talar om mjukvara nu, inte om hårdvara. Jag förstår inte varför du blandar in hårdvara i en diskussion om mjukvara.
Kommer ihåg vi haft en diskussion om firmwaren på K10D förut. Då jag påpekade att de skulle fixa till firmwaren för K10D så att man kunde fixa fokusen själv. Då sa du att man skulle fokusera på nya kamerors firmware etc istället. Precis samma sak som Adobe gör.
Skillnaden är att K20D och K10D inte har samma hårdvara och därför kan de inte ha samma mjukvara! Du kan se K20D och K10D som två olika datorsystem. Mjukvara för en Power PC fungerar inte automatiskt på en Intel.
Adobe gör mjukvaror, inte hårdvara. Du blandar ihop äpplen och päron. Adobes mjukvaror kan kopplas till nya mjukvaror, för de är mjukvaror. Det är ju mjukvaran du ändrar, inte hårdvaran.
Men det finns de som inte tycker det just på grund av att man inte kan göra saker med den som man kan göra med K20D. Samma sak GÅR att göra med K10D, utan service, men man vill inte utveckla firmware som gör det. Det är precis samma sak.
Det är inte alls samma sak eftersom mjukvaran i K20D är utvecklad för hårdvaran i K20D. K10D har en annan hårdvara! Detta innebär att du inte kan köra samma firmware i K10D som i K20D därför att *hårdvaran* skiljer.
Och nej, samma sak går inte att göra med K10D. Autofokusjusteringen i K10D är anpassad efter att köras ihop med Pentax hårdvaru-rigg som kör mot externt program för justering av autofokusen. Den är byggd så från början. Men ditt problem är att du inte accepterar att hårdvaran mellan K10D och K20D skiljer sig såpass mycket att man inte kan köra samma mjukvara i båda kamerorna.
Jag kan se att Adobe gör mjukvaror och det är ingen skillnad på hårdvaran i Photoshop därför att Photoshop inte är en hårdvara, det är mjukvara! Du blandar ihop hårdvara och mjukvara och tar upp ett exempel med olika hårdvara och därmed olika mjukvara och jämför det med ett annat exempel där olika mjukvaror inte fungerar ihop med olika mjukvaror. Det är ju två helt olika saker!
K20D firmware är inkompatibelt med K10D. ACR 5.1 är inkompatibelt med tidigare versioner likaså. Samma sak, annat namn.
Nej, det är två helt olika saker därför att K20D har en annan hårdvara än K10D.
Så här är det: K20D firmware är inkompatibel med K10D på grund av att K10D har en annan hårdvara. ACR *har ingen hårdvara*. Det är *mjukvara*. Så det är inte så att nyare versioner av ACR inte är kompatibel med tidigare Photoshop på grund av att tidigare Photoshop har annan hårdvara. För Photoshop är ju fortfarande mjukvara!
Vill jag ställa fokus själv, får jag använda tredjepart eller TVINGAS att köpa K20D.
Om det är fel på fokuset i K10D så är det en *serviceåtgärd* och då ska kameran repareras, den är alltså *trasig*. Om du använder ett objektiv som är feljusterat så att kameran felfokuserar, så är objektivet *trasigt* och behöver *repareras* alltså *justeras*.
Om kameran och objektivet är ställt mot samma referens, vilket görs på fabriken, så ska de fungera ihop utan att ytterligare åtgärder behöver göras. Behöver något göras så är det ett *fel* som behöver repareras.
Vill jag använda Bridge, får jag använda tredjepart råkonverterare eller köpa en ny version av Bridge.
För att din jämförelse ska fungera så måste Bridge vara trasigt och åka in på service och repareras, men Bridge är inte trasigt.
Du blandar ihop äpplen och päron i den här diskussionen och diskuterar två helt olika saker och påstår att de är samma sak. Det tycks mig som att du inte förstår skillnaden mellan hårdvara och mjukvara.