Annons

PEF el. DNG

Produkter
(logga in för att koppla)
PEF+JPEG + CaptureOne här.

PEF+JPEG tar mindre plats än att enbart köra DNG. Capture One hanterar endast PEF svjv, så valet är lätt. :) CaptureOne är väldigt lättjobbat och ger utmärkt kvalitet. Ibland blir röda färger lite fel, men då kan man antingen ta JPEG:en eller köra filen genom PPL.

Någon mer som noterat att röda/rosa/lila nyanser med lite blått i gärna blir för rosa eller röda i andra konverterare än Pentax egna?

Hej Johan!
Jag kör DNG och CaptureOne, inga problem!
Håller med om att CaptureOne gör ett bra jobb.
DNG filerna blir enligt mej bättre än PEF filerna i CaptureOne, men det kan ju vara en smaksak.

Hadet Micke.

Spelar det någon roll vilket av PEF lr DNG man använder om man sen har tänkt att interpolarisera upp bilden rätt mycket?

Hej Johan!
Jag kör DNG och CaptureOne, inga problem!
Håller med om att CaptureOne gör ett bra jobb.
DNG filerna blir enligt mej bättre än PEF filerna i CaptureOne, men det kan ju vara en smaksak.

Hadet Micke.

Bra att veta och roligt att det funkar, men märkligt att du får olika resultat!? Det borde ju vara raw-data som raw-data om inte C1 kör olika färgprofiler beroende av vilket format man använder.

Vilken skillnad ser du mellan resultaten? Färgskillnader eller något annat?

Spelar det någon roll vilket av PEF lr DNG man använder om man sen har tänkt att interpolarisera upp bilden rätt mycket?

Det ska inte vara någon skillnad, det är ju samma bildstorlek från sensorn i pixel, de innehåller samma information så det är ingen skillnad i upplösning. Däremot så ligger färgdatan annorlunda och denna tonkurva tolkas olika i olika råformatsomvandlare - det är därför det behövs en kameraspecifik profil, tonkurva, i omvandlaren för att tolka färginformationen rätt (och som har diskuterats i information är det fortfarande PhotoLab som får det mest rätt än de andra). Och sedan är ju olika mjukvaror olika bra på interpolarisering.

Det ska inte vara någon skillnad, det är ju samma bildstorlek från sensorn i pixel, de innehåller samma information så det är ingen skillnad i upplösning. Däremot så ligger färgdatan annorlunda och denna tonkurva tolkas olika i olika råformatsomvandlare - det är därför det behövs en kameraspecifik profil, tonkurva, i omvandlaren för att tolka färginformationen rätt (och som har diskuterats i information är det fortfarande PhotoLab som får det mest rätt än de andra). Och sedan är ju olika mjukvaror olika bra på interpolarisering.

Tack för hjälpen!

Jag har ps3, finns det något klart bättre alternativ?

vad jag har förstått så funkar i de senaste veriosnerna av ACR med CS2, o det finns inte fler uppdateringar till den versionen av ACR jag har.

Det var ju synd att Adobe låser sina användare så mycket och tvingar dem att betala dyra pengar för en ny version av Photoshop bara för att äldre versioner inte är kompatibla med nyare versioner av deras egen RAW-omvandlare. Hmmm...

Det var ju synd att Adobe låser sina användare så mycket och tvingar dem att betala dyra pengar för en ny version av Photoshop bara för att äldre versioner inte är kompatibla med nyare versioner av deras egen RAW-omvandlare. Hmmm...

Är väl ingen som tvingar dig att skaffa en ny RAW-konverterare? Ser inget konstigt med att man måste betala för att uppgradera sig. Vill du inte betala för de nyare sakerna, stanna kvar med den gamla. Precis som om du vill ha ett Vista program så köper du Vista och inte sitter och kör Windows 95. Eller om du vill köra med blyfritt bränsle, kör du inte en diesel från 1975.

Det är synd att Pentax låser sina användare och tvingar dem att betala dyra pengar för att uppgradera sig till en K20D för att kunna justera fokusen. Bara för att deras K10D inte är kompatibel med K20D's firmware.

Är väl ingen som tvingar dig att skaffa en ny RAW-konverterare?

Äldre råformatsomvandlare har inte stöd för nya kameror, så det kan ju bli lite knivigt.

Jag kör LightZone och den inbyggda råformatsomvandlaren i Mac - så jag är inte drabbad av problemet med att äldre Photozone inte stödjer nya versioner av Adobes egen råformatsomvandlare ACR. Faktum är att LightZone kan köras som en plug-in till Photozhop och eftersom LightZone ständigt uppgraderas med stöd för de nyare kamerorna, så är det inget problem.

Samma gäller ju de mjukvaror som kör mot Apples inbyggda råformatsomvandlare i Core-image, när Apple släpper ny mjukvara för stöd till nyare kameror så är det bara att tanka hem. Kostar inget extra och man behöver inte köpa en ny Photoshop för att använda dem. Fungerar utmärkt t o m i Förhandsvisning i Macen som faktiskt kan omvandla råformat.

Det är synd att Pentax låser sina användare och tvingar dem att betala dyra pengar för att uppgradera sig till en K20D för att kunna justera fokusen. Bara för att deras K10D inte är kompatibel med K20D's firmware.

Stämmer inte alls, eftersom det är ingen som tvingar en att byta kamera om man inte vill det. Det går att justera fokus på K10D också, men man kan inte göra det själv och det är dessutom mycket bättre att låta Pentax göra det - de kan lägga upp definitioner av upp till 4 objektiv i K10D - för om man gör en grundinställning i kameran som är satt mot referensen så fungerar det ju mot alla objektiv som också är satta mot samma referens. Om man skaffar ett objektiv som det är fel på ja då får man skicka in det så det justeras mot den referensen. Men objektiv som är justerade mot referensen ska fungera. Om man har en kamera som fokuserar fel så justerar Pentax kameran mot referensen på garantin. Och har man ett objektiv som är fel så justerar Pentax också mot referensen på garantin.

Det här är ju en garantiåtgärd, ett serviceärende.
Du kan ju inte säga att det är en garantiåtgärd eller servicefunktion på grund av ett fel i produkten för att man måste uppgradera Photoshop för flera tusenlappar för att kunna hantera bilderna från den nya kameran. Det är ju inte precis något som har gått sönder i Photoshop som du måste justera och serva. Men i fallet felfokus på K10D så handlar det om att något är sönder som måste justeras, alltså något som är trasigt.

Det är ju inte så att Photoshop är trasigt bara för att det inte fungerar ihop med en ny kamera. Jag kritiserar Adobe för att det inte räcker med att uppgradera råformatsomvandlaren, man måste uppgradera Photoshop också.

Och du blandar in Pentax och trasig autofokus, vad tusan har det med uppgradering att göra? Uppgradering är en sak och att något är trasigt och behöver servas är något annat.

K10D behöver inte K20D's firmware eftersom K10D fungerar utmärkt som den är, och du behöver inte någon ny firmware i kameran om du byter dator eller byter till annan bildbehandlare. Om K10D inte skulle fungera bra så behöver den service. Och detta är inte en fråga om ny mjukvara, detta är fråga om service och underhåll. Pentax har släppt uppgraderingar av mjukvaror som åtgärdar buggar i tidigare mjukvaror. Nu fungerar K10D bra, och har man en K10D som inte gör det är det service som behövs, inte en mjukvaruppgradering.

Senast ändrad:
Äldre råformatsomvandlare har inte stöd för nya kameror, så det kan ju bli lite knivigt.

Så köp ingen ny kamera då.

Stämmer inte alls, eftersom det är ingen som tvingar en att byta kamera om man inte vill det.

Ingen som tvingar dig att byta råkonverter heller. Det är ditt val att skaffa hårdvara eller mjukvara som inte är kompatibel med det andra du har.

----8<----[SNIP]
Det här är ju en garantiåtgärd, ett serviceärende.
Du kan ju inte säga att det är en garantiåtgärd eller servicefunktion på grund av ett fel i produkten för att man måste uppgradera Photoshop för flera tusenlappar för att kunna hantera bilderna från den nya kameran. Det är ju inte precis något som har gått sönder i Photoshop som du måste justera och serva. Men i fallet felfokus på K10D så handlar det om att något är sönder som måste justeras, alltså något som är trasigt.

Det är det, om det är ett Pentax objektiv. Är det inte det eller det är gammalt så är det väl bara att betala antar jag. För att inte pentax låter sina K10D användare göra samma saker som K20D.

Mjukvara uppdateras, saker blir mer eller mindre utfasade. Man kan inte hålla på att tänka på bakåtkompabilitet hur länge som helst, då hamnar man i ett träsk där man inte förnyas. Det är inte konstigt alls tycker jag att Adobe slutar utveckla saker för gamla program. Alla andra gör det. Ska Microsoft fortsätta i all oändlighet att utveckla saker för Windows 2000? XP? för att folk inte ska behöva uppdatera Windows? Om det kommer ny hårdvara till PC, ska man räkna med att det funkar i Windows 3.11? Om man ska underhålla gamla kunder gratis, vilka ska betala utvecklingen? Ska bara nya Photoshop användare betala utvecklingen av CS4?

Det är ju inte så att Photoshop är trasigt bara för att det inte fungerar ihop med en ny kamera. Jag kritiserar Adobe för att det inte räcker med att uppgradera råformatsomvandlaren, man måste uppgradera Photoshop också.

Kommer ihåg vi haft en diskussion om firmwaren på K10D förut. Då jag påpekade att de skulle fixa till firmwaren för K10D så att man kunde fixa fokusen själv. Då sa du att man skulle fokusera på nya kamerors firmware etc istället. Precis samma sak som Adobe gör. Om de nu har ett nytt system (kamera) varför ska de då uppdatera gammal mjukvara (firmware)? Gamla bridge/PS/LR är inte kompatibelt med nya Rawkonvertern, ska de uppdatera alla tre konvertrarna då? Hur länge?

Och du blandar in Pentax och trasig autofokus, vad tusan har det med uppgradering att göra? Uppgradering är en sak och att något är trasigt och behöver servas är något annat.

K10D behöver inte K20D's firmware eftersom K10D fungerar utmärkt som den är, och du behöver inte någon ny firmware i kameran om du byter dator eller byter till annan bildbehandlare. Om K10D inte skulle fungera bra så behöver den service. Och detta är inte en fråga om ny mjukvara, detta är fråga om service och underhåll. Pentax har släppt uppgraderingar av mjukvaror som åtgärdar buggar i tidigare mjukvaror. Nu fungerar K10D bra, och har man en K10D som inte gör det är det service som behövs, inte en mjukvaruppgradering.

Den fungerar bra för dig. Men det finns de som inte tycker det just på grund av att man inte kan göra saker med den som man kan göra med K20D. Samma sak GÅR att göra med K10D, utan service, men man vill inte utveckla firmware som gör det. Det är precis samma sak. ACR 1.0 fungerar inte mindre för att ACR 5.1 existerar. Men en del tycker ACR 1.0 är paj för att det inte funkar med nya kameror. Och Adobe vill inte spendera kraft på ett gammalt program när de har nya att utveckla.

K20D firmware är inkompatibelt med K10D. ACR 5.1 är inkompatibelt med tidigare versioner likaså. Samma sak, annat namn. Vill jag ställa fokus själv, får jag använda tredjepart eller TVINGAS att köpa K20D. Vill jag använda Bridge, får jag använda tredjepart råkonverterare eller köpa en ny version av Bridge.

För att inte pentax låter sina K10D användare göra samma saker som K20D.

K10D och k20D är kameror, alltså hårdvara.
Jag talar om mjukvara nu, inte om hårdvara. Jag förstår inte varför du blandar in hårdvara i en diskussion om mjukvara.

Kommer ihåg vi haft en diskussion om firmwaren på K10D förut. Då jag påpekade att de skulle fixa till firmwaren för K10D så att man kunde fixa fokusen själv. Då sa du att man skulle fokusera på nya kamerors firmware etc istället. Precis samma sak som Adobe gör.

Skillnaden är att K20D och K10D inte har samma hårdvara och därför kan de inte ha samma mjukvara! Du kan se K20D och K10D som två olika datorsystem. Mjukvara för en Power PC fungerar inte automatiskt på en Intel.

Adobe gör mjukvaror, inte hårdvara. Du blandar ihop äpplen och päron. Adobes mjukvaror kan kopplas till nya mjukvaror, för de är mjukvaror. Det är ju mjukvaran du ändrar, inte hårdvaran.

Men det finns de som inte tycker det just på grund av att man inte kan göra saker med den som man kan göra med K20D. Samma sak GÅR att göra med K10D, utan service, men man vill inte utveckla firmware som gör det. Det är precis samma sak.

Det är inte alls samma sak eftersom mjukvaran i K20D är utvecklad för hårdvaran i K20D. K10D har en annan hårdvara! Detta innebär att du inte kan köra samma firmware i K10D som i K20D därför att *hårdvaran* skiljer.

Och nej, samma sak går inte att göra med K10D. Autofokusjusteringen i K10D är anpassad efter att köras ihop med Pentax hårdvaru-rigg som kör mot externt program för justering av autofokusen. Den är byggd så från början. Men ditt problem är att du inte accepterar att hårdvaran mellan K10D och K20D skiljer sig såpass mycket att man inte kan köra samma mjukvara i båda kamerorna.

Jag kan se att Adobe gör mjukvaror och det är ingen skillnad på hårdvaran i Photoshop därför att Photoshop inte är en hårdvara, det är mjukvara! Du blandar ihop hårdvara och mjukvara och tar upp ett exempel med olika hårdvara och därmed olika mjukvara och jämför det med ett annat exempel där olika mjukvaror inte fungerar ihop med olika mjukvaror. Det är ju två helt olika saker!

K20D firmware är inkompatibelt med K10D. ACR 5.1 är inkompatibelt med tidigare versioner likaså. Samma sak, annat namn.

Nej, det är två helt olika saker därför att K20D har en annan hårdvara än K10D.
Så här är det: K20D firmware är inkompatibel med K10D på grund av att K10D har en annan hårdvara. ACR *har ingen hårdvara*. Det är *mjukvara*. Så det är inte så att nyare versioner av ACR inte är kompatibel med tidigare Photoshop på grund av att tidigare Photoshop har annan hårdvara. För Photoshop är ju fortfarande mjukvara!

Vill jag ställa fokus själv, får jag använda tredjepart eller TVINGAS att köpa K20D.

Om det är fel på fokuset i K10D så är det en *serviceåtgärd* och då ska kameran repareras, den är alltså *trasig*. Om du använder ett objektiv som är feljusterat så att kameran felfokuserar, så är objektivet *trasigt* och behöver *repareras* alltså *justeras*.

Om kameran och objektivet är ställt mot samma referens, vilket görs på fabriken, så ska de fungera ihop utan att ytterligare åtgärder behöver göras. Behöver något göras så är det ett *fel* som behöver repareras.

Vill jag använda Bridge, får jag använda tredjepart råkonverterare eller köpa en ny version av Bridge.

För att din jämförelse ska fungera så måste Bridge vara trasigt och åka in på service och repareras, men Bridge är inte trasigt.

Du blandar ihop äpplen och päron i den här diskussionen och diskuterar två helt olika saker och påstår att de är samma sak. Det tycks mig som att du inte förstår skillnaden mellan hårdvara och mjukvara.

Senast ändrad:
Daniel, jag ska ge ett exempel till:

Jag kör Pixelmator och det behöver inte uppgraderas när Apple släpper ny version av Core Image med stöd för nya kameror. Hur kommer det sig? Jo, därför att Pixelmator är *mjukvara* som stödjer en programmeringsstandard satt av Apple. Detta innebär att när Apple uppdaterar sin råformatsomvandlare, som är inbyggd i Core Image, så fungerar även de mjukvaror som använder denna - om de är programmerade enligt Apples riktlinjer för hur man anropar Core Image.

Nu uppgraderas ju Pixelmator ständigt ändå, därför att de utvecklar programmet vidare, men man är inte hänvisad till senaste versionen för att köra senaste Core Image med senaste stödet för de senaste kamerorna - till skillnad från hur Adobe har gjort det.

Men i fallet K10D vs K20D så är det olika hårdvara och därmed även olika operativsystem till denna hårdvara som firmwaren körs i, eller iaf olika BIOS (Basic Input Output System). K10D och K20D snackar inte samma språk internt för de har *olika hårdvara*, därför fungerar inte mjukvara för K20D på K10D. För hårdvaran skiljer sig för mycket för det.

Men Adobe är *mjukvara*, inte *hårdvara* som i fallet med Pentax. Det går att göra en standard för hur mjukvaror kommunicerar med varandra, som Apple har gjort. Adobe har uppenbarligen valt att inte göra detta.

Inom Mac världen fungerar äldre mjukvaror på nya versioner av operativsystemet (inom en viss gräns, du kan inte köra Mac OS 9 program på en Intel-dator därför att Mac har helt bytt systemarkitektur, alltså helt annan typ av processor - Mac OS X kom år 2001 vilket innebär 7 års bakåtkompatibilitet från nu. Photoshop CS kom 2004!), vilket innebär att mjukvaror för en äldre Core Image även fungerar med ny Core Image, och därmed får äldre mjukvaror (om de använder Core Image) också tillgång till senaste kamerorna.

Adobe har valt att inte använda Core Image i sina produkter, så de fungerar inte med detta fina system. Adobe har valt sin egen lösning, som uppenbarligen innebär merkostnader för sina användare.

Senast ändrad:
Precis som om du vill ha ett Vista program så köper du Vista och inte sitter och kör Windows 95.

Förstår inte din argumentation, för Photoshop CS4 är inte specifikt ett Vista-program. Det fungerar med äldre versioner av Windows också och därför förstår jag inte varför nyare ACR inte kan fungera med äldre Photoshop. Jag begär inte en 10 årig bakåtkompatibilitet, men några år tycker jag inte är orimligt för mjukvara.

Firmwaren är mjukvara i kameran. Ja, den är specifik för K20D's hårdvara.
ACR är mjukvara i datorn. Ja, den är specifik för gamla eller nya kameror (hårdvara).

Det folk begär är att varje gång det kommer ut en ny kamera så ska Adobe stödja dem i gammal programvara.
Det folk begär om fokusjusteringen är att när det kommer ut ny hårdvara, så ska man anpassa så det är samma firmware i båda (k10d och k20d). För att klargöra en sak, jag skiter i det fullständigt, jag använder inte AF.

Adobes nyare mjukvaror har ett nytt API. Dvs. motsvarande ny hårdvara. Det är kommunicerar inte alls på samma sätt mellan ACR och tex. Bridge som i tidigare versioner. Så nya ACR fungerar inte med gamla Bridge. Så för att nya kameror ska stödjas, måste de gamla ACR versionerna förnyas. Inget konstigt med det. Precis lika lite konstigt som att vill du ha plugins till CS4 för 64-bit, måste du ha nya plugins. Så småningom kommer plugins bara att tillverkas till 64-bit Photoshop. Och vid det laget kommer folk också gnälla, för att inte deras 32-bit plugins uppdateras.

Den här diskussionen är på intet sätt ny. Folk gnäller om att det inte kommer uppdateringar till Windows 2000. Att det inte kommer drivrutiner till deras 1982 års modell av en matrisskrivare för Vista. Att inte NMT nätet uppdateras etc.

I slutänden är det samma sak med allt som är digitalt. Utvecklingen går fruktansvärt snabbt framåt. Och hänger man sig kvar vid gamla saker, åker man ur leken. Vi har dock alternativet att använda DNG och det kan vi ju vara lyckliga för. Vi har alternativet att använda tredjepartskonvertering. Vi har möjlighet att konvertera med mjukvaran som Pentax ger oss. På inget vis är du tvingad att uppdatera ACR om du vill snåla in på det.

Adobe tvingar ingen att köpa deras nya produkter. Pentax tvingar ingen att köpa en kamera som inte en gammal ACR inte kan hantera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar