Annons

PEF el. DNG

Produkter
(logga in för att koppla)

Crelle

Aktiv medlem
Vilket format kör ni?
Jag har kört mest med DNG men efter att ha jämfört lite optik på jobbet mot Canon såg jag att när man importerar K20D-filer i Lightromm och tittar i 100% på dem under importeringen ser man att det läggs på ngt filter över Pentaxfilerna som det inte gör på Canonfilerna!!??

Sker inte riktigt samma med PEF....

Ge synpunkter!

Jga kör Pentax egna format och använder Pentax egna raw-konverterare då det visat sig att detta ger den optimala bildkvaliten. Finns några trådar i forumet om detta.

Att köra RAW+ gör det enklare att hitta rätt raw fil då man har en jpg också. Gör jag webalbum gör jag det på det på jpg bilderna också.

Jag har numera börjat fundera på om detta ger "mest-bild-för-pengarna" eller snarare sagt om ett smidigare arbetsflöde, med t ex Lightroom, är att föredra för med mycket bilder tar det väldigt lång tid framför datorn.

Men jag vill nog inte lämna PEF...

Okej...

... jag kör allt i lightroom vilket fungrar utmärkt för mig. Kan inte få in Pentax egna på min iMac... ngn osm har liknande problem????

Är det ngn som testat Aperture med pentaxfiler?

Fördelen med PEF är att filerna tar betydligt mindre plats. En DNG är ca 50% större. Obs att detta inte betyder att PEF-filerna innehåller mindre information, bara att de är förlustfritt komprimerade vilket DNG inte är (eller inte lika effektivt).

Sen tycker jag att pentax egna programvara ger ett fult gulstick i alla bilder. Ser ut som om vår katt kissat på skärmen...

ACR generar naturligare färger tycker jag.

Både PEF och DNG är RAW format PEF komprimerad utan förstöring, DNG helt okomprimerade, jag kör PEF eller PEF+JPG på min K10D, jag har lusgranskat bilderna i 100% och kan inte se någon skillnad på PEF eller DNG, det är ju så att Pentax Photobrowser kan konvertera PEF till DNG så det bör inte vara någon skillnad. Adobe hoppas väl att DNG skulle bli någon standard så man slapp utveckla speciella RAW konverterare för varje tillverkares nycker tror jag, det hade blivit billigare programvara om alla kört DNG och det var PEntax som började med DNG i kameran vad jag vet.

Att köra RAW+ gör det enklare att hitta rätt raw fil då man har en jpg också. Gör jag webalbum gör jag det på det på jpg bilderna också.

Jag kan ju bara köra DNG med min GX-10:a, men har gått ifrån Raw+ och kör enbart Raw utan jpg.
Använder man Xnview så kan man lätt se "thumbs" även av Raw-filer.
Ta en titt och ladda ner på http://pagesperso-orange.fr/pierre.g/xnview/enscreenshots.html

Finns både för Linux och Windows och är gratis

//Henric

Även det eminenta 'picasa' kan ser raw-filer. Själv kör jag med .DNG men har ingen egentlig anledning till varför.
En till fördel med picasa är hur enkelt det är att öppna bilderna direkt i lightroom eller photoshop sedan. Rekommenderas!
http://picasa.google.com/

"fulfiltret"

Är det någon av er som lagt märke till "suddfiltret" Lightroom lägger på (framförallt på DNG)

Testa och skjut av några bilder - Importera i lightroom och samtidigt som importeringen pågår så granska dem i 100% - När Vi gjorde det på jobbet så matades filen in genererade preview och sedan Vips så låg det ett suddigt skimmer framför. Inte suddigt så att det är Supermärkbart men tillräckligt för att sudda ut den sista skärpan!

Vi granskade Pentax 200mm f2,8 mot Canon 70-200 f2,8 därav nörderiet ;-)
Därför slog det oss att detta fenomen var Märkbart!

Kul att många svarat!

Kram

Det är inget jag tänkt på, men frågan är om det inte beror på att det är olka defaultinställning i lightroom för de olika formaten? Eftersom dng är ett generiskt format så kanske inte lightroom har några modellanpassade inställningar för det.

Om du ställer in camera raw med samma inställningar för både dng och pef, blir inte resultatet det samma då?

Jag använder själv inte lightroom så jag vet inte om det finns någon inställning för att påverka hur bilderna visas där, men det jag menar är att om samma inställningar används i raw-konverteraren så bör slutresultatet bli lika oavsett om pef eller dng används.

Själva RAW-datan som sparas i pef- och dng är ju densamma så det som skljer är de inställningarna adobe valt för visnigen av bilderna för respektive format.

Har för mig att ett problem med lightroom och PEF var att de kamerainställningarna som användes inte lästes ut.
Har även för mig att det var diskussioner om färgprofiler i lightroom (eller var det ACR??) som inte var så bra till Pentax...

PEF+JPEG + CaptureOne här.

PEF+JPEG tar mindre plats än att enbart köra DNG. Capture One hanterar endast PEF svjv, så valet är lätt. :) CaptureOne är väldigt lättjobbat och ger utmärkt kvalitet. Ibland blir röda färger lite fel, men då kan man antingen ta JPEG:en eller köra filen genom PPL.

Någon mer som noterat att röda/rosa/lila nyanser med lite blått i gärna blir för rosa eller röda i andra konverterare än Pentax egna?

Har för mig att ett problem med lightroom och PEF var att de kamerainställningarna som användes inte lästes ut.

Det är bara Pentax PhotoLab som läser kamerans inställningar och kan applicera dem på bilderna, om man nu vill det. Fördelen med RAW är ju att man kan göra lite som man vill. :)

Har även för mig att det var diskussioner om färgprofiler i lightroom (eller var det ACR??) som inte var så bra till Pentax...

Ja, i den betydelsen att Adobes färgprofiler för Pentax ger andra färger än Pentax PhotoLab. Det finns alternativa färgprofiler att ladda hem, från bl a en kille som heter Bart Hickman som har skapat egen färgprofil som ger PhotoLab-färger på Pentax RAW-bilder i Adobe.

PEF+JPEG + CaptureOne här.
Någon mer som noterat att röda/rosa/lila nyanser med lite blått i gärna blir för rosa eller röda i andra konverterare än Pentax egna?

Min upplevelse av Macens inbyggda RAW-omvandlare, som används av alla program som kör mot Core Image i operativsystemet, är att färgerna snarare drar något åt blått. (iaf i Mac OS X 10.4.11).

Min favorit-omvandlare är LightZone - och det är enkelt att justera den medföljande profilen. Framförallt är det kontrastnivåerna som jag har justerat på den.

eftersom jag har CS2 så måste jag köra med DNG i min K20D, de PEF-filerna går inte at köra med ACR(vilken version det nu är jag har). så jag är lite låst. tidigare körde jag alltid PEF.

Fulfiltret del 2

Är det ngn med lightroom som kan pröva och se om ni ser samma sak?

"
"fulfiltret"
Är det någon av er som lagt märke till "suddfiltret" Lightroom lägger på (framförallt på DNG)

Testa och skjut av några bilder - Importera i lightroom och samtidigt som importeringen pågår så granska dem i 100% - När Vi gjorde det på jobbet så matades filen in genererade preview och sedan Vips så låg det ett suddigt skimmer framför. Inte suddigt så att det är Supermärkbart men tillräckligt för att sudda ut den sista skärpan!

Vi granskade Pentax 200mm f2,8 mot Canon 70-200 f2,8 därav nörderiet ;-)
Därför slog det oss att detta fenomen var Märkbart!
"

Tjipp

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar