Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PCMCIA-läsare går segt

Produkter
(logga in för att koppla)

Mackan2

Aktiv medlem
Jag köpte en PCMCIA-läsare för compact flash och när jag använder den så blir datorn väldigt seg. Jag kan inte aktivera DMA - antar att det är felet...? Hur gör jag för att aktivera detta?
 
Oj, då har jag lärt mig nåt idag också! Har haft samma problem med att datorn går grymt segt när jag tankar bilder. Trodde bara att plupparna var något i tillverkningsprocessen, typ att hålla fast plåten på plasten eller nåt.
-Men jag fick kortet grymt billigt i Pantip Plaza, Bangkok...
 
pontus.h skrev:
-Men jag fick kortet grymt billigt i Pantip Plaza, Bangkok...
Jo jag fick mitt 16-bitars grymt billigt också, Datorbutiken.se, 99kr :)

För ett Cardbus 32-bitars får man punga ut åtminstone 400 spänn verkar det som.
 
Jag hade samma problem med att datorn(Inspiron 9300/Windows XP) blev seg.

Dock löste det sig när jag installerade Intel Mobile Chipset Drivers från leverantörens hemsida(DELL).

Dvs, det går ju inte snabbare att kopiera(men helt ok), men jag kan göra annat samtidigt.

Jag har ett Sandisk pcmcia.
 
rogerjmorell skrev:

Dock löste det sig när jag installerade Intel Mobile Chipset Drivers från leverantörens hemsida(DELL).

Plockar du dem från uppdateringar och nedladdningar på dells hemsida alltså? Vill minnas att jag installerat allt som fanns där. Min Inspiron 4150 kanske är för gammal...
 
rogerjmorell skrev:
Jag hade samma problem med att datorn(Inspiron 9300/Windows XP) blev seg.

Dock löste det sig när jag installerade Intel Mobile Chipset Drivers från leverantörens hemsida(DELL).

Dvs, det går ju inte snabbare att kopiera(men helt ok), men jag kan göra annat samtidigt.

Jag har ett Sandisk pcmcia.

Det verkar funka på min inspiron 6000 också, jag kan använda datorn, men det går sakta och muspekaren hackar.

Nu förstår man varför läsaren kostar 50kr.

Kommer jag få 20MB/s med lyxläsare och extremeIII??
 
Det är inte kortläsarens fel att det går segt, pcmcia är en föråldrad teknik som egentligen borde vara utdöd. Jämför med diskettstationer som även dom drar 100% CPU vid användning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.