Annons

pc vs. mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

danlindberg

Aktiv medlem
Jag har förstått att mac är dominant när det gäller plattform för digitala bakstycken till mellan & storformat.
En av få tillverkare, PhaseOne, har även pc software till deras bakstycke och säger (givetvis) att det är precis lika bra/säkert som till mac. Andra har sagt till mig att det är inte fallet. Att det helt enkelt inte går (!) att göra lika precisa instrument för pc, när det gäller bl a colour management.
Är det så????

jag är van vid pc och vill helst inte byta, men samtidigt vill jag ha "rätt grejer" för högkvalitativa jobb. Hjälp!

Dan Lindberg

http://www.danlindberg.com

Kör PC. Måga Mac-snubbar har inte kört en PC sen
sen tidigt nittital. Så vitt jag kan förstå gäller inte färghanteringsproblemet moderna PC.
Det viktiga är väl att ha en bra och rätt kalibrerad skärm. Att mac skulle vara stabilare än en modern PC med tex XP som operativ tvivlar jag på. Jag har sjäv kört både PC och Mac dock aldrig PC kombinerat med digitalbakstycke.

Dessutom har PC bättre prestanda än Mac.:D

Lukas

LUKE.SE

Nu var det ett tag sen jag tyvärr tvingades överge macen, men jag har försökt hålla mig uppdaterad någorlunda. Den stora skillnaden idag verkar ha krympt till att macen har global färghantering. Dvs att den hanteras av operativsystemet och funkar transparent i samtliga program. I Windows måste programvarorna stödja det, vilket t ex Photoshop gör. Kan tänka mig att det ger fördelar för utvecklarna i form av att det blir enklare att utveckla program, men inte att det skulle göra Windows till en omöjlig plattform. Det är väl bara att välja rätt programvaror?

Kanske någon med mer uppdaterade mackunskaper kan bidra med mer.

jimh skrev:

Kanske någon med mer uppdaterade mackunskaper kan bidra med mer.

Tja
Om du ska köra ett digitalt bakstycke så kommunicerar det troligtvis via Firewire - detta är inbyggt i alla nya Macar (förutom de enklare kanske, men de är nog inte aktuella nu iaf.).

Sen har vi ju trots allt den - som det redan nämnts - globala färghanteringen. Det är ju inte helt fel att kunna ställa in färghantering på ett (1) ställe och sedan få dessa applicerade mest överallt.

När det gäller prestanda så vet jag inte riktigt om jag håller med. Köper man en profsmaskin för att arbeta med digitalfoto t.ex - vi snackar digitala bakstycken ju - så är prestandan inte direkt kass.

Jag pratar nu inte bara om sånt som att min Mhz är större än din Mhz... det är mer än så som ligger bakom. Saker som arkitektur, bekvämhet, enkelhet osv får man också räkna in.

Har arbetat parallellt med Mac och PC och väljer det verktyg som passar bäst för det jag vill göra. Vill jag arbeta med bild (still- och rörlig bild) så väljer jag nog Mac.

Skall jag sätta upp en website spelar det inte någon roll vad jag väljer (linux, mac, xp, 2000...)

Skulle jag programera så skulle jag välja PC (om vi inte pratar Applescript... - vilket jag utövar på macen allt som oftast).

Men - för att sluta babbla - ska jag göra något "media" relaterat så väljer jag en Mac, ska jag göra något traditionellt "data" relaterat väljer jag PC. Man ska arbeta med det verktyg man a)får bäst resultat med och b)kan arbeta effektivt med och c)behärskar.

/Mattias

Tack för synpunkterna.

Antar att skillnaderna har minskat mellan plattformarna och att man borde ju kunna arbeta professionellt med pc också.....
Ändå stödjer 80% av digitala bakstycken inte pc, eller rättare sagt, programvara har inte knåpats ihop eftersom likamånga procent användare på den här nivån kör mac sedan tidigare.
Skulle man kunna säga att, om jag väljer att köra med pc så kan jag arbeta lika effektivt gentemot prepress/tryckerier som med mac? (förutsättning att jag hittar ett bakstycke som kan köras med pc såklart)

Dan

danlindberg skrev:
Tack för synpunkterna.

Skulle man kunna säga att, om jag väljer att köra med pc så kan jag arbeta lika effektivt gentemot prepress/tryckerier som med mac? (förutsättning att jag hittar ett bakstycke som kan köras med pc såklart)

Pratar vi strikt bild så, ja, om du känner dig bekväm med PC och kan få ett effektivt, kalibrerat flöde med det så ser jag inga problem. (bara för att inte jag kan betyder det inte att ingen annan kan heller...).

Pratar vi däremot med än bara digital bild, t.ex layout, form och framför allt - tvi vale, typsnitt så är svaret nej. Skall du skapa form och skicka den smärtfritt så bör du nog välja en mac.

Bildformat är egentligen det enda generiska i den grafiska branschen - det mesta annat är mer eller mindre beroende av en plattform.

ungefär

/Mattias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar