Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PC till MAC

Produkter
(logga in för att koppla)

swd-photo

Aktiv medlem
Kan nån berätta lite om hur det är att gå från pc till mac? har tänkt köpa Apple iMac 27 nu när min gammla
pc börjar var färdig för graven. Vilka problem kommer det att komma fram o.s.v. den kommer endast att användas för bildbehandling och få en extra skärm senare,förslag på skärm tack.
Har aldrig suttit vid en mac maskin tidigare så det kan vara bra att få lite tips.
Mvh. Stefan

Kan nån berätta lite om hur det är att gå från pc till mac? har tänkt köpa Apple iMac 27 nu när min gammla
pc börjar var färdig för graven. Vilka problem kommer det att komma fram o.s.v. den kommer endast att användas för bildbehandling och få en extra skärm senare,förslag på skärm tack.
Har aldrig suttit vid en mac maskin tidigare så det kan vara bra att få lite tips.
Mvh. Stefan

Går du från Windows 7 till Snöleopard eller nyare märker en vanlig användare faktiskt inte så stora skillnader. Är du lite mer avancerad kommer du märka att dom flesta kortkommandon är olika. Är du en som tycker om att grotta lite i operativet kommer du märka en gigantisk skillnad.

/Karl

Att tänka på är att Windows och OSX använder olika filsystem. FAT kan båda läsa, dock bara upp till 4GB med OSX. HFS+ är det som gäller på Mac, NTFS funkar inte på Mac.

Tänker mest om du har externa hårddiskar.

Are you aware you can keep using Windows on

Jag har Windows xp nu.

You can keep on using Windows on your new Mac (until you most likely won't stand it after a while)...=*^)

Just be aware - when you use Windows you are susceptible to all the usual virus' on a PC when you're using Windows and accessing the web...

Anyway - you can use this:

Upgrading from Windows to Mac even easier with Parallels Desktop 7

http://macdailynews.com/2011/09/02/...-to-mac-even-easier-with-parallels-desktop-7/

Enjoy.,..

CR

NTFS funkar inte på Mac.
Det finns dock ett tillägg man kan köpa för några hundringar som gör det möjligt, skaffade det själv när jag "bytte sida" och hade existerande NTFS-diskar jag ville använda. Funkar klockrent. Kommer inte ihåg namnet nu men kan skaka fram om någon undrar.

Det var något knepigare att installera linux på min apple-pc-laptop än min hopplockade stationära pc. Annars ingen nämvärd skillnad. PC som PC.

Min erfarenhet att allt beror på vilka applikationer du är van vid, det bakomliggande OS'et är nog nu för tiden av mindre intresse för själva det praktiska datoranvändandet.
Jag har under ett par månader använt OSX efter många år med linux - har personligen svårt att se några avsevärda fördelar med OSX - men det är som så mycket annat en fråga om vana och smak.

bytte till mac för ca ett år sedan, hade jobbat en del med OSX tidigare och jag var inte helt grön på apples operativsystem vid bytet.

För min egen del gick bytet väldigt smidigt, man kommer snabbt in i apples intuitiva ordning i operativsystemet och lär sig hitta. Som en bonus är cmd-tangenten mycket skönare att använda till kortkommandon än ctrl i windows, den sitter bättre till på sin plats direkt till vänster om space.

Min flickvän som använder macen i mindre skala än mig har däremot svårare, hon saknar dedikerad högerknapp på musen medans jag älskar magic mouses multitouch-rörelser, och hon tycker som bildbehandlare/grafiker att det är jobbigt att nöta in alla kortkommandon på nytt i photoshop, illustrator och indesign.

problemen med filformat (NTFS/HFS+) tycker jag är överdrivna, små filer går att skicka via dropbox och vid problem använder jag mig av en boot camp-installation som mellanstation.

win-virtualisering via parallells kan jag inte rekommendera, körde själv med det till en början men upplevde det hela instabilt.

Använder mac på jobbet och pc hemma.
Det enda jag egentligen stör mig på är avsaknaden av möjligheten att klippa/klistra filer i mac. Annars fungerar båda varianterna bra. Det är väl kortkommandona som stör lite då eftersom de är lite olika.

Det är det vanliga scenariot att någon byter från stenålderswindows till ny OS/X, 99% blir nöjda då. Senaste versionen av OS/X är ungefär lika bra som Windows 7 och bägge är milsvida bättre än Windows XP.

/Karl

Stenålder? Är det inte fortfarande XP som dominerar i större organisationer? Så har vi det i alla fall på mitt jobb.

Mvh. Stefan
Ska du främst jobba i PS märker du ingen skillnad.

Använder mac på jobbet och pc hemma.
Det enda jag egentligen stör mig på är avsaknaden av möjligheten att klippa/klistra filer i mac. Annars fungerar båda varianterna bra. Det är väl kortkommandona som stör lite då eftersom de är lite olika.

Det går i Lion. Men man gör cmd+c och sen alt+cmd+v för att flytta mappen/filen.
alt+cmd+v betyder "move item here"

Stenålder? Är det inte fortfarande XP som dominerar i större organisationer? Så har vi det i alla fall på mitt jobb.

Jo, men det är pga IT-avdelningarna inte har tid att upgrader i dom flesta fall. En del av företagen har kanske också stenåldershårdvara som inte kan utnyttja Windows 7. Under Vistatiden fanns det goda skäl till att hänga kvar i XP, det gör det inte numera.

För privatpersoner finns det ingen som helst fördel att köra XP istället för Windows 7 på en ny dator.

/Karl

Det går i Lion. Men man gör cmd+c och sen alt+cmd+v för att flytta mappen/filen.
alt+cmd+v betyder "move item here"

Lion är den största upgradering på OS/X på länge. OS/X får en massa funktioner som jag inte förstår hur man klarat sig utan, t.ex. möjligheten att dela ut olika mappar till olika personer.
Nackdelarna med Lion är stora för folk som varit på OS/X länge, för OS/X-nybörjare är nackdelarna väldigt få.

/Karl

Min flickvän som använder macen i mindre skala än mig har däremot svårare, hon saknar dedikerad högerknapp på musen medans jag älskar magic mouses multitouch-rörelser, och hon tycker som bildbehandlare/grafiker att det är jobbigt att nöta in alla kortkommandon på nytt i photoshop, illustrator och indesign.
Hur menar du nu? Min Mac-mus har högerknapp även om den inte syns. Det är bara att lägga långfingret till höger om rullkulan om man har en sådan mus. På en Magic mouse gör man samma sak.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto