Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PC Prog. för avtryckarstyrning (D70)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Halloj,

Någon som vet om det finns något (gärna gratis) program för att styra en D70 från en PC?
Då D70 inte har någon riktig fjärrutlösare skulle det vara önskvärt att sköta det från datorn.

Du kan ju använda infraröd fjärrkontroll. Antingen en generell programmerbar, eller originalet från Nikon. Tror att Nikons är rätt billig också.

Själv använder jag ett fjärrkontrollprogram till min Treo-handdatortelefon.

Det enda som är puckat med IR-funktionen på D70 är att de satt ögat på framsidan. Jag förmodar att de tänkt sig den för självporträtt...

Är bekant med produkten, tänkte om det möjligen fanns någon mjukvara till PC för styrning av framförallt avtrycket, men gärna mer.
Tack ialla fall!

Den enda skrivbordsmjukvara jag känner till är Nikon Capture. Möjligen har också Capture One möjligheten, men inget av dem är gratis.

Capture One har i dagsläget EJ stöd för styrning av Nikon kameror. Det är på tal att framtida versioner skall stödja det men som sag inte i dagsläget.
I övrigt är det så vitt jag vet som det sägs att Nikon Capture är enda alternativet. Det torde dock gå, med en dos programmeringskunskaper, att klura ut ett litet program som kan styra Nikons kameror.

Är det bara avtryck man vill ha så kan man ju ansluta en IR-sändare till datorn. Men skall man ändå använda datorn vill man väl ha rubbet.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto