** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pc-Nikkor 28mm F/4

Produkter
(logga in för att koppla)

kiwawa

Aktiv medlem
Var i London över nyår och sprang där på ett objektiv som föll i smaken, det i rubriken.
Priset var £320 och jag undrar om det är ett bra pris, verkar vara snart omöjligt att hitta info om detta objektiv.
Om någon har ngt att berätta om detta så gör det gärna här.

i manualen till min d300 så står det att kameran inte är kompatibel med PC 28/4 med serienummer 180900 eller tidigare.
så kolla upp sånt innan du köper iaf...

Tror det där mest är ett samlarobjektiv. Det finns en nyare version med f/3,5 som största bländare, och den är förmodligen både bättre och kompatibel med fler kameror.

Tror det där mest är ett samlarobjektiv. Det finns en nyare version med f/3,5 som största bländare, och den är förmodligen både bättre och kompatibel med fler kameror.
Jo, dom hade 3,5:an med men för £5-600.
Ljusstyrkan är inte så viktig för mig när jag skulle var i "behov" av ett Pc-objektiv, visst vore både ljusstyrka och tilt varit mumma men det kostar för mycket.

PC Nikkor F/4 har bra rykte

Jag har bara använt 3,5 själv men sett vederhäftiga uppgifter om att gamla versionen är väl så bra då det gäller skärpa.
Priset? Inte direkt lågt tycker jag, men om det är i mycket gott skick både optiskt och mekaniskt (inget glapp i sliden) så är det väl inte oskäligt. Dom här linserna är ovanliga och det finns inga fasta marknadspriser.
Dom här objektiven är ju 100 % manuella. Det är mer manuellt än man kan tro, även bländarförvalet är manuellt. Kolla att det funkar med din kamera.

Den med f/4 är säkert bra även den, men den fungerar som sagt inte på alla moderna kameror.

Kollade på Adorama, och de tar 480 dollarer för en 3,5:a.

...visst vore både ljusstyrka och tilt varit mumma men det kostar för mycket.
Inget av de nämnda objektiven har tilt, bara shift!

Tillägg: Om man klarar sig med lite lägre upplösning så är ett skarpt raktecknande vidvinkelobjektiv med större bildvinkel en skaplig lösning. Men det innebär att man måste beskära bilderna istället för att "shifta" objektivet. Ett shift-objektiv är egentligen bara ett objektiv med större bildcirkel som man kan flytta runt så att sensorn hamnar på andra ställen än i mitten.

Jag har f/4-modellen, som har ett serienummer tidigare än det som nämns i manualerna. Jag har inga problem att montera det på D3:an, om man är försiktig och ser till att AI-kopplingen på kameran inte kläms. I mitt fal rör inte objektivet kopplingen alls.

Jag har bara fotograferat arkitektur med objektivet, då med kameran på stativ, bländare åtta, och bildkomposition, exponering och skärpeinställning via live view. Med shiftobjektiv tycker jag det arbetssättet passar bra.

Bilderna har blivit extremt skarpa, även ute i bildens hörn, vid shiftat läge.

PC-Nikkor är extremt lätt att AI-konvertera eftersom det ändå inte kan AI-kopplas. Man filar helt enkelt ned hela kjolen ett par millimeter, det klarar vem som helst av. Efter det kan det monteras utan fara på alla kameror.

Har tyvärr ingen erfarenhet av tjugoåttan, men trettiofemman är mitt favoritobjektiv på film. Men priset låter möjligen lite i överkant.

Jag har f/4-modellen, som har ett serienummer tidigare än det som nämns i manualerna. Jag har inga problem att montera det på D3:an, om man är försiktig och ser till att AI-kopplingen på kameran inte kläms. I mitt fal rör inte objektivet kopplingen alls.

Jag har bara fotograferat arkitektur med objektivet, då med kameran på stativ, bländare åtta, och bildkomposition, exponering och skärpeinställning via live view. Med shiftobjektiv tycker jag det arbetssättet passar bra.

Bilderna har blivit extremt skarpa, även ute i bildens hörn, vid shiftat läge.

Det låter ju fint, precis så har jag tänkt att använda objektivet, fast då på en D300.

PC-Nikkor är extremt lätt att AI-konvertera eftersom det ändå inte kan AI-kopplas. Man filar helt enkelt ned hela kjolen ett par millimeter, det klarar vem som helst av. Efter det kan det monteras utan fara på alla kameror.

Har tyvärr ingen erfarenhet av tjugoåttan, men trettiofemman är mitt favoritobjektiv på film. Men priset låter möjligen lite i överkant.

Jo, jag har filat på icke-AI objektiv förr, så det är inga problem.

Skall kika vidare på priser då 28:an skulle passa min DX ganska bra.

Tillägg: Om man klarar sig med lite lägre upplösning så är ett skarpt raktecknande vidvinkelobjektiv med större bildvinkel en skaplig lösning. Men det innebär att man måste beskära bilderna istället för att "shifta" objektivet. Ett shift-objektiv är egentligen bara ett objektiv med större bildcirkel som man kan flytta runt så att sensorn hamnar på andra ställen än i mitten.
Är medveten om att vi snackar shift-objektiv.
Att skew:a bilderna är en lösning men en ack så tråkig lösning, roligare att mecka fram bilderna på plats genom att vrida på rattar.

Men ibland kan ju ett icke TS objektiv vara roligt i stadsmiljö.

Bilagor

• _DSC6915.jpg
    _DSC6915.jpg
    64 KB · Visningar: 190

Helt riktigt att man bara kan "shifta". Själv tyckte jag att ett shift på 11 mm inte lät så mycket. Tills jag fick tag på att 28/3,5 och kunde testa!
Kul. Och det passar mig väldigt bra då jag inte har så många pixlar, bara 3 milj. Kan inte beskära så bra.
Fördelen är att man kan få väldigt bra bilder som är extremt lätta att "sy" ihop. Panorama bilder blir mycket enklare med ett pc-objektiv.

just nu letar jag efter en bra släde som gör att kan kan förflytta kameran med objektivet i centrum.

Saknar man en 24x36 sensor skulle jag tro att 28 mm är att rekommendera. 35 mm gissar jag funkar bättre på 24x36.

/johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar