Annons

PC laptop till LR-redigering

Produkter
(logga in för att koppla)

fredric

Aktiv medlem
Behöver lite hjälp med tips och råd inför inköp en ny laptop för att redigera bilder i LR. Ska köpa en burk på Webhallen.com (behöver inte gå in på varför men så är det iaf )

jag vill ha hyfsat pigg dator med mycket minne och bra skärm. Pris runt 10,000 SEK. Här är 3 kandidater som jag hittat som passar in på de kriterierna. Någon bevandrad skäl som ge mig lite råd i valet?

http://www.webhallen.com/hardvara/1...20m-6gb-750gb-gt555_3gb-17.3_full_hd-win_7_hp

http://www.webhallen.com/hardvara/1...-i7-2670qm-8gb-750gb_17.3-gt_630m-bt-win_7_hp

http://www.webhallen.com/hardvara/1...7-2670m-6gb-640gb-gt_540m-16.4-win_7_hp-svart

TAck för hjälpen!

Behöver lite hjälp med tips och råd inför inköp en ny laptop för att redigera bilder i LR. Ska köpa en burk på Webhallen.com (behöver inte gå in på varför men så är det iaf )

jag vill ha hyfsat pigg dator med mycket minne och bra skärm. Pris runt 10,000 SEK. Här är 3 kandidater som jag hittat som passar in på de kriterierna. Någon bevandrad skäl som ge mig lite råd i valet?

http://www.webhallen.com/hardvara/1...20m-6gb-750gb-gt555_3gb-17.3_full_hd-win_7_hp

http://www.webhallen.com/hardvara/1...-i7-2670qm-8gb-750gb_17.3-gt_630m-bt-win_7_hp

http://www.webhallen.com/hardvara/1...7-2670m-6gb-640gb-gt_540m-16.4-win_7_hp-svart

TAck för hjälpen!

Asus vinner enligt mig, men jag har alltid tyckt att deras datorer verkar väldigt prestandastarka och prisvärda!

Kapciteten räcker gott hos alla tre.

Dell brukar vara rejäla och driftsäkra. Asus eleganta, smidiga, snabba. Sony är också fina men lite för dyra. Man betalar någon tusenlapp för märket tror jag.

Jag har erfarenhet av alla tre märkena. Nu kör jag LR3 på en Sony Vaio med 4Gb minne, 500GB HD, i3-processor och 1600x900 skärm. Alltså sämre specad än dem du tittar på. Men det fungerar bra. Det har aldrig varit några problem. Men man får plocka bort diverse onödiga program som Sony belastar den med innan den funkar som man vill. Den startar långsamt.

Hustrun har en Asus, ungefär likadant bestyckad. Den är snabbare i start, lättare och smidigare än Sonyn och har bättre pekplatta. Men det kan variera mellan olika modeller.

Jag har en Dell som jag använder att släpa med mig för presentationer. Den har hittills tålt alla törnar på resorna.

Jag skulle välja Asus av de tre.

TAck för hjälpen!

Kika på Asus nya modell N55S. Fantastisk maskin. Matt skärm som är en fördel vid arbete med bild. Här är en vettig konfiguration, men det finns fler.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=963093

Anders W

Jag hittade annars en ASUS G53SX S1190V från http://www.proshop.se/Barbar-dator.htm som jag tror att jag ska köpa själv:
Datorn har följande prestanda:

Core i5 2430M / 2.4 GHz, RAM 6 GB, HDD 750 GB, DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM, GF GTX 560M, Gigabit Ethernet, WLAN : 802.11b/g/n, Bluetooth 3.0, Windows 7 Home Premium 64-bitars, 15.6" Bredbild LED-bakgrundsbelysning TFT 1920 x 1080 ( Full HD ), kamera

Lite billigare också. Dock inte 17 tum men jag tycker att det räcker med 15, tror den är riktigt fin.

Asus matta skärmar

Hoppar in med en fråga i laptopdjungeln. Kollade på Asus modeller 15.6 tum resp HP motsvarande med full-HD. Båda har matta skärmar. Asusen kändes betydligt mer ljusstark och bättre i färgerna. HP var på max llusstyrka så svag att den verkade knappt kunna teckna ut olika nyanser i svart-grå-registret. Förmodar att det är TN-skärmar i alla dessa, finns det bärbara PC (Alltså inte Mac) som har annat än TN-panel?
Och hur stor betydelse har grafikkortet vid bildbehandling? Vad jag förstår så är väl processor och RAM viktigast.

finns det bärbara PC (Alltså inte Mac) som har annat än TN-panel?
Och hur stor betydelse har grafikkortet vid bildbehandling? Vad jag förstår så är väl processor och RAM viktigast.

Jadå, det finns gott om "premium/enterprise"-modeller som har IPS. Jag har en HP 8560w som har en alldeles utmärkt IPS-skärm.

Grafikkortet är i princip helt oviktigt för bildbehandling.

Jadå, det finns gott om "premium/enterprise"-modeller som har IPS. Jag har en HP 8560w som har en alldeles utmärkt IPS-skärm.

Grafikkortet är i princip helt oviktigt för bildbehandling.

Bra att man kan glömma grafikkortet då. HP´s 8560w verkar ju bra men ligger dessvärre på 20-31000 kr inkl moms vilket ju är rätt så saftigt. För det får man en dator med motsvarande prestanda och två externa IPS-skärmar. Men dessvärre är det väl i den prisklassen som man hamnar.

Bra att man kan glömma grafikkortet då. HP´s 8560w verkar ju bra men ligger dessvärre på 20-31000 kr inkl moms vilket ju är rätt så saftigt. För det får man en dator med motsvarande prestanda och två externa IPS-skärmar. Men dessvärre är det väl i den prisklassen som man hamnar.

Det finns betydligt billigare som har IPS dock.. HP Envy kör väl IPS om jag inte minns helt fel?

(Jo, 8560 är rätt dyr.. Men, jag ville ha något som svalde 32GB RAM eftersom jag släpar runt med rätt många virtuella maskiner i jobbet)

Det finns betydligt billigare som har IPS dock.. HP Envy kör väl IPS om jag inte minns helt fel?

(Jo, 8560 är rätt dyr.. Men, jag ville ha något som svalde 32GB RAM eftersom jag släpar runt med rätt många virtuella maskiner i jobbet)

Ja dessa är ju billigare. Problemet är att i princip ingen försäljningsfirma, och inte heller någon tillverkare, väljer att ange paneltyp i bärbara. Inte ens HP i sina IPS-skärm-maskiner. Den enda firma som (ibland) anger detta är Dustin. Så det verkar inte helt lätt att få ut dessa uppgifter. Och mig veterligen kan man inte få ut uppgifterna någonstans i de uppgifter som finns i "Kontrollpanelen" el dyl på datorn. Verkar som om tillverkarna vill hålla det hemligt, vilket kan förstås om det är billiga paneler. Men varför hemlighålla IPS? Det borde ju vara ett försäljningsargument i stället!

Slog till på en ASUS N53SV med bra prestanda (Corei7, möjlighet till 16 Mb internminne). I affären såg skärmen bra ut. Som alla (?) bärbara under 15000-20000 så hade den en TN-skärm, full-HD, anti-glare. Måste säga att jag tycker den är en besvikelse. Min 6 år gamla Fujitsu Amilo M1437G har en betydligt bättre skärpa och kontrast samt bättre betraktningsvinklar. Har ingen aning om vad det fanns för paneltyper på den tiden, den anges bara som Crystal View vilket ju bara säger att det är en icke matt skärm. Prestandamässigt börjar det snart bli segt med en 6 år gammal dator även om den tuffar på och har gått ett fyrsiffrigt antal timmar utan att knorra.
Vad finns på PC-sidan för ett vettigt pris? Finns ngt vettigt? Har fortfarande möjlighet att byta.

Slog till på en ASUS N53SV med bra prestanda (Corei7, möjlighet till 16 Mb internminne). I affären såg skärmen bra ut. Som alla (?) bärbara under 15000-20000 så hade den en TN-skärm, full-HD, anti-glare. Måste säga att jag tycker den är en besvikelse. Min 6 år gamla Fujitsu Amilo M1437G har en betydligt bättre skärpa och kontrast samt bättre betraktningsvinklar. Har ingen aning om vad det fanns för paneltyper på den tiden, den anges bara som Crystal View vilket ju bara säger att det är en icke matt skärm. Prestandamässigt börjar det snart bli segt med en 6 år gammal dator även om den tuffar på och har gått ett fyrsiffrigt antal timmar utan att knorra.
Vad finns på PC-sidan för ett vettigt pris? Finns ngt vettigt? Har fortfarande möjlighet att byta.

Börjar komma på vad som gör att skärmen känns tokig. Är nog att den är full-HD på 15.6 tum. Antingen har man skärmen inställd på 100% i Explorer, och då blir bilderna på de flesta web-sidor rysligt små men skarpa. Eller också ställer man in webläsaren på t ex 150% då blir bilder och text lagom stora. Men bilderna blir inte skarpa. Grundinställningen i Windows är på 125% men det verkar inte påverka Explorer. Någon annan som har dessa problem med full HD på bärbara skärmar?

Börjar komma på vad som gör att skärmen känns tokig. Är nog att den är full-HD på 15.6 tum. Antingen har man skärmen inställd på 100% i Explorer, och då blir bilderna på de flesta web-sidor rysligt små men skarpa. Eller också ställer man in webläsaren på t ex 150% då blir bilder och text lagom stora. Men bilderna blir inte skarpa. Grundinställningen i Windows är på 125% men det verkar inte påverka Explorer. Någon annan som har dessa problem med full HD på bärbara skärmar?

Börjar svara mig själv igen. Kan det vara just explorer som har en destruktiv uppskalning i detta fall och att det finns (i detta avseende) bättre webläsare som klarar skala om bilder så de är skarpa i 150% också?

Börjar svara mig själv igen. Kan det vara just explorer som har en destruktiv uppskalning i detta fall och att det finns (i detta avseende) bättre webläsare som klarar skala om bilder så de är skarpa i 150% också?

Någon som vet om det går att få vettiga skalningar på en full-HD-skärm på en 15.6' laptop?. Med inställningarna på 100 % blir allt fruktat smått (i alla fall om man fyllt 45). Och om man ställt DPI i Windows på 150% och Internet Explorer också på 150% då verkar texten bli skarp och vettig i storlek. Men då går inte bilder att få skarpa. Någon som vet om det går att få till vettiga inställningar på en sådan högupplöst skärm? Byta till annan webläsare än explorer?
Eller ska man bara ge upp detta och antingen skaffa 17-tummare eller en 15.6 tum med en lågupplöst skärm.
Någon annan som råkat ut för detta?

PS! Begriper fortfarande inte att min lilla kameradisplay kan ge en väldigt skarp bild med 900000 pixlar, medan en 15.6 tums lap inte klarar det med ca 2 miljoner pixlar!

PS! Begriper fortfarande inte att min lilla kameradisplay kan ge en väldigt skarp bild med 900000 pixlar, medan en 15.6 tums lap inte klarar det med ca 2 miljoner pixlar!

Det är ju just därför. Ju färre pixlar du har, desto mindre tydliga blir ju alla artifakter i den bild som visas.

Vidare, plattskärmar ser (enligt mig) bara vettiga ut i native-upplösning, och "skärmzooming" fungerar uselt i såväl Windows som OS X.

Det är ju just därför. Ju färre pixlar du har, desto mindre tydliga blir ju alla artifakter i den bild som visas.

Vidare, plattskärmar ser (enligt mig) bara vettiga ut i native-upplösning, och "skärmzooming" fungerar uselt i såväl Windows som OS X.

Tyvärr är det kanske så. Och det är nog så att full-HD-skärm passar möjligtvis på 17.3 tum men allra helst på 21 tum. På 15.6 tum är 1366x768 nog optimalt. Och på 17.3 tum 1600x900. Då ligger man runt 100 PPI (pixel per inches) vilket lär vara bäst ur ergonomisk synvinkel. Full-HD på 15.6-tummare ger 144 PPI. Inom parentes kan sägas att Iphone 4 har över 300 i PPI. Där funkar det tydligen.
Sitter man och jobbar med ett externt tangentbord så kommer skärmen än längre bort och 2 mm stora bokstäver ger då huvudvärk efter en stund!
Det är inte bara bokstäverna som är små. Webfoton blir ofta drygt frimärksstora, Youtube-klipp kreditkortsstora. Över huvudtaget så passar websidor dåligt för denna upplösning.
De här datorena kommer på bred front nu i high-end-segmentet på PC. Det är väl för att Blueray-spelare oftast ingår och då behövs ju full-HD. Och det är väl kanske det de passar för. Skärmen är underbar då man tittar på HD-upplöst film.. Men då finns det ju billigare Bluerayspelare.
Hade skalningsverktygen funkat i Windows 7 och olika Windows-program så att man kunde öka fontstorleken med bibehållen skärpa så skulle hög upplösning bara vara av godo. Nu är det ju tyvärr inte så. Prövade att ställa fonterna på 150, det funkar hjälpligt i Officeprogram. Sämre i andra. Bilder, både jpg och gif blir mer eller mindre suddiga.
Tyvärr. Det var en väldigt fin dator ur andra synvinklar, bra prestanda, tyst och blir aldrig varm. Så det känns lite trist om det blir så att den får gå på retur.

Tyvärr är det kanske så. Och det är nog så att full-HD-skärm passar möjligtvis på 17.3 tum men allra helst på 21 tum. På 15.6 tum är 1366x768 nog optimalt.

Alla är vi olika.. själv tycker jag (trots synfel) att 1920x1080 är riktigt trevligt även på 15"-skärmar. :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto