Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PC-kort flaskhals?

Produkter
(logga in för att koppla)

Simeon O

Aktiv medlem
Har skaffat ett PC-kort från Sandisk till min bärbara för att kunna läsa CompactFlash.

Det går bedrövligt långsamt. Undrar om det är någon som har koll på om begräsningen kan ligga på kortläsaren, eller om det är anslutningens överföringshastighet som är flaskhalsen?

Det är nog i standarden för pcmcia(pc-card) som flaskhalsen ligger, om jag minns rätt så har den en teoretisk maximal i/o överföringshastighet på 3,92 Mbyte/s..

Är det verkligen så illa?... en så pass låg högsta hastighet gör ju ett pccard usb2/firewirekort helt kasst... Och ett pccard nätverkskort sen då. Isåfall är det illa, jag har en havererad usb2 inbyggt i den bärbara och tänkte byta ut den emot ett pccard med usb2, ingen bra ide´alltså.

Tja, det blir ju ungefär 32Mbit/s så ett 10Mbit/s nätverkskort är inget problem, sen kan man också notera att detta gäller för byte överföringar, för word blir hastigheten den dubbla (255 ns är minimun cykel tiden)

Men sedan finns det en nyare stardard, Cardbus som klarar 33 Mbytes/s för byte överföringar..

Nja, om PCMCIA/PC-card kortet stöder en standard som kalla EPP (IEEE1284) så får man hastigheter upp till 1200 kb/s vill jag minnas. Mao skulle jag tro att dom inte säljer ett firewirekort som inte stöder denna standard. Så generellt är det snabbt. Jag har inte alls den erfarenheten av pcmciaadaptrar jag provat. Frågan är om det inte avr en gammal slö sak som vederbörande har testat.

/Edit Detta gäller alltså när man kör paralellportsvarianter på kortplatsen, men måste gälla även för andra applikationer.

Senast ändrad:
Jag tror det finns olika typer av PC-card. Kortplatsen i din dator borde klara högre hastigheter men själva kortet du stoppar in kan ha olika hastigheter. Så köper du ett Firewire-PC-card så borde detta hålla Firewire-hastighet. För att kortet ska ha den högre hastigheten så ska det vara 32bit (ej 16bit som många är).

Från PCMCIA.org

PC Card/CardBus Throughput

Theoretical maximums are as follows:
16-bit I/O Transfers (255 ns Minimum cycle)
* Byte mode: 3.92 Mbytes/sec
* Word mode: 7.84 Mbytes/sec

16-bit Memory Transfers (100 ns Minimum cycle)
* Byte mode: 10 Mbytes/sec
* Word mode: 20 Mbytes/sec

CardBus (32 bit burst mode)
* Byte mode: 33 Mbytes/sec
* Word mode: 66 Mbytes/sec
* DWord mode: 132 Mbytes/sec

Med en USB2 läsare har jag kapat ner överföringshastigheten från 13 min ner till 3 min tillsammans med Lexars snabbaste cf-kort.
Mikael

casting skrev:
En USB läsare anslutet till ett PCCard? Hur stort kort?

Med den CF card adapter jag använder till min bärbara tar en 1gb rawfiler ca 12-13 min att överföra, dessa tar nu med USB2 extern kortläsare för 195:- ca 3 min att överföra via USB2 port.
Rättelse: Lexarkortet är inte lika snabbt som några av de senaste jag har.

Mikael

Senast ändrad:
Sandisk har två PC-läsare till CompactFlash. En "standard" - den jag har - och så en med tillägget "ultra". Någon som vet om det blir ultra i praktiken med ultra i kortplatsen?

Jag ställde samma fråga tidigare då jag köpt ett "ultra" som sackade ihop datorn totalt. Så enligt mina erfarenheter blir det inge vidare snabbt med det heller. Som det är nu så får PC-kortet agera nödlösning om jag inte har USB2-läsaren i närheten.

Jag använder mig av en Lexar Cardbus 32-bitars pc-card. Det är snabbare eller lika snabbt som min FW-läsare. 105 RAW-filer eller 820MB tar 105 sekunder eller 7,45MB/s från mitt Extreme III-kort. Ett vanligt 16-bitars pc-card är ofantligt mycket långsammare.

Ultra Pc-kortet från sandisk är inte uttalat ett 32-bitars. Det står mycket knapphändigt med information om detta. Således är det bara priset som är ultra ;)

Köpte min PC Card adapter för CF kort igår och kan också bara konstatera att det är skitdålig överföring..
149:- i papperskorgen.

Och jag läste inte denna tråd innan jag beställde mitt pc-card.. 108 kronor i papperskorgen. Trodde det var hårddiskhastighet på PC-card men tji fick jag...

Travesti på Monty Python, "Lucky you!"
Jag var silvermedlem på FS, 300:- i papperskorgen. And I had to eat a sofa for dinner, then my daddy spanked me to bed in the sofa I just ate.
Och en lunch kostar 80:- på gatan där jag bor. Därför tycker jag att ni gnäller mer än mina barn över småsummor. Men ni kanske har det knapert ställt förstås, så jag ska hålla truten.

Tomasz skrev:
Travesti på Monty Python, "Lucky you!"
Jag var silvermedlem på FS, 300:- i papperskorgen. And I had to eat a sofa for dinner, then my daddy spanked me to bed in the sofa I just ate.
Och en lunch kostar 80:- på gatan där jag bor. Därför tycker jag att ni gnäller mer än mina barn över småsummor. Men ni kanske har det knapert ställt förstås, så jag ska hålla truten.

Är det något du vill ha sagt eller vill du bara skriva saker och påpeka att en hundring inte är mycket pengar? Skicka en till mig i så fall så kan jag köpa en USB2.0-läsare för den men bekymra dig inte över min ekonomi i övrigt är du snäll.

Senast ändrad:
Tänk dock på att det är STOR skillnad mellan olika USB2-läsare också. Få läsare har kontrollerchip som kan använda UDMA (Ultra DMA) för överkopieringen och då missar man den hastighetsökning som gjorts med Sandisk Extreme III-korten och senare. Min Lexar-läsare klarar UDMA och läser över 25MB/s från Sandisk Extreme IV CF-kort. En läsare utan UDMA-stöd skulle vara ca 10MB/s långsammare. Om hastighet är viktigt, som för mig, bör man planera sitt inköp noga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar