Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PC-köp

Produkter
(logga in för att koppla)

Joja

Aktiv medlem
Sitter med en 5 år gammal PC som börjar bli allt tröttare. Speciellt sen jag börja redigera RAW-filer i PS Lightroom och ACDsee2 Pro. Så jag funderar således på att investera i en ny och behöver tips om på bra datorer för främst bildbehandling. Använder Windows XP och vill nog fortsätta med det då jag är lite sakepptisk mot Vista.
Kika som hastigast på Scandinavian photos hemsida och titta på dessa två:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8983591
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8983528

Men tycker att åtminstone den första är lite väl dyr. Eller har man igen pengarna på sikt??

/Jonas

Win 7

Tja,

en kort fundering bara, du säger att du gärna stannar i win xp för att du är skeptisk mot vista. Där kan jag bara hålla med. Hemma kör jag Mac, men på jobbet har vi stannat i XP eftersom att Vista inte alls känns bra. Vad du dock kanske borde fundera på är att välja Win 7 istället, detta kräver dock att du väntar någon månad, men kanske kan vara värt det. Annars riskerar du att fastna i ett två (minst) steg gammalt operativ, som visserligen kommer fungera nu, men hur kommer det vara om ett år? Och att då uppgradera kommer bli betydligt dyrare.

Vad gäller hårdvaran får någon annan svara, då jag som sagt håller mig till Apple på hemmaplan.

Tycker att det verkar dyrt. Första datorn är inte speciellt mycket bättre än min, och den har jag haft i tre år.
Om du är lite händig (kan montera ihop ikea-möbler) så kan du utan problem bygga ihop din egna dator och installera XP/Win 7 själv. Då kan du få en bättre dator till betydligt billigare pris.

// Oscar

Är ingen direkt data expert men min erfarenhet av data å specielt bild behandling så är det i mina ögon något som jag lärt mig att man inte ska hänga upp sig så mycket på processor hastighet. Utan det är bättre med ett bra grafik kort och vad som är mest intresant är intern minnet i kortet och sedan att man har mycke arbets minne ju mer man har ju bättre är det ja inom rimliga grännser förstås och sedan som David W säger att du väntar å köper en dator med Explorer 7 istället . Har prövat vista och jag tog bort det ganska omgående för det fungerade inget vidare tyckte jag . Men som sakt detta är min syn på hur en data bör vara
finns nog fler synpunkter på detta ämne så gör som jag brukar gör lyssna på fler och sedan så bilder du dig en egen uppfattning å köper en dator där efter Och har du tummen inte allt förmycket i handen så känar man ett par tusingar på att bygga en burk själv .
Det gjorde jag och jag känade ca 3500 kr

Hade faktiskt missat att Windows var på gång med Win 7. Antar att Affe menar Win 7 å inte explorer 7.
Men vad säger att Win 7 blir mindre resurskrävande och strulande än Vista. Tycker tendesen är att Widows hela tiden försöker få in mer och mer "lull" och specialeffekter i programet.

Hade faktiskt missat att Windows var på gång med Win 7. Antar att Affe menar Win 7 å inte explorer 7.
Men vad säger att Win 7 blir mindre resurskrävande och strulande än Vista. Tycker tendesen är att Widows hela tiden försöker få in mer och mer "lull" och specialeffekter i programet.

Har testat Win7 en del, det jag kan säga på en gång är att det finns en dell lull-lull där också, dock har man "gjort-om-gjort-rätt" i många fall och lärt av sina misstag från Vista. Jag tror att det är därför som man också så snabbt efter Vista släpper ett nytt O/S istället för att bygga vidare på Vista på samma sätt som man gjorde med XP. Win7 ska även gå att köra på betydligt slöare datorer än Vista, detta för att även kunna flirta med den s.k. netbook-marknaden.

En anledning till att jag tycker att man inte bör satsa på XP är så klart stödet för ny teknologi, där Win7 klarar av att utnyttja mycket minne och till fullo dra nytta av de mer avancerade grafikkort som finns idag.

Hur bra den slutliga versionen av Win7 blir återstår ju dock att se, men det finns redan nu en del recensioner ute om du googlar lite. :)

scandinavian är lite fel stället att gå till när det gäller datorer om man inte skiter pengar, den prestandan dom har på sina saker kan du få mycket bättre till samma pris eller samma saker till bättre pris på andra ställen.

Jag har med varit alergisk mot Vista men testat på Win7 ett tag nu efter att ha varit ett troget XP fan.

än så länge är mitt betyg toppen :)
Snabbar,snyggare,stabilt. enkelt. så som sagt det kan vara värt att vänta om det inte ingår ett köp ny få med win7 vid release.

Kolla in den här tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=110063 de datorpaket jag har föreslagit där långt mycket bättre än de paket du länkade från scandinavian, dessa får du bygga ihop själv men ma kan även lägga till att få datorn färdigbyggd för 800kr tror jag.

Varför köpa en Phenom II för 2500kr när en Core i7 920 kostar 2700kr? Galenskap! i7:an fullkompligt decimerar phenom:en prestandamässigt - framför allt med den enorma överklockningspotential som finns.

Edit: Kan tillägga att nätagget som man får med det Antec-chassit INTE kan driva ett ATI HD4890... ska man ge köpråd åt noviser bör man gärna veta vad man snackar om.

Senast ändrad:
Varför köpa en Phenom II för 2500kr när en Core i7 920 kostar 2700kr? Galenskap! i7:an fullkompligt decimerar phenom:en prestandamässigt - framför allt med den enorma överklockningspotential som finns.

Edit: Kan tillägga att nätagget som man får med det Antec-chassit INTE kan driva ett ATI HD4890... ska man ge köpråd åt noviser bör man gärna veta vad man snackar om.

Oj förresten det var lite hastigt länkat, det slutliga paketet diskuterades på sweclockerss och det var baserat på ie7 istället och vad det gäller chassit så är det inte något problem med datt driva grafikkortet, återkommer med en länk i morgon med det eegentliga datorpaketet jag syftade på.

Oj förresten det var lite hastigt länkat, det slutliga paketet diskuterades på sweclockerss och det var baserat på ie7 istället och vad det gäller chassit så är det inte något problem med datt driva grafikkortet, återkommer med en länk i morgon med det eegentliga datorpaketet jag syftade på.

Till ett HD4890 behövs ett nätagg som kan spotta ut 32A på +12V railsen och dessutom har 2st 8-pins PCI-E-kontakter (eller en 6-pins och en 8-pins), vilket jag inte vet om agget ifråga har.
Det 500W-agg som sitter i Antec-chassit klarar bara 17A på 12V.

Till ett HD4890 behövs ett nätagg som kan spotta ut 32A på +12V railsen och dessutom har 2st 8-pins PCI-E-kontakter (eller en 6-pins och en 8-pins), vilket jag inte vet om agget ifråga har.
Det 500W-agg som sitter i Antec-chassit klarar bara 17A på 12V.

jaha, jag som i min enfald trodde att det räckte med att titta på rekomenderad watt på grafikkortet och sen välja nätagg utifrån det, men se där man lär sig någt nytt varje dag. Jag tänkter dock ändå återkomma med ett förslag imorgon, det är i princip ett helt annat mot det jag tidigare länkade:) men ungefär i samma prisklass fortfarande.

jaha, jag som i min enfald trodde att det räckte med att titta på rekomenderad watt på grafikkortet och sen välja nätagg utifrån det, men se där man lär sig någt nytt varje dag. Jag tänkter dock ändå återkomma med ett förslag imorgon, det är i princip ett helt annat mot det jag tidigare länkade:) men ungefär i samma prisklass fortfarande.

Räkna med ett dyrt nätagg iaf ;)
För min del slutade det med ett Thermaltake Toughpower Q-fan 850W för 2 lax när jag bytte upp mig till ett hd4890...

Här är det lite nyareförslaget, som sagt man kan lägga till för att få datorn monterad. Jag vet inte om nätaggregatet passar till grafikkortet det som ebermark pratade om står inte i specifikationerna. Annars kan man ju köpa ett billigare grafikkort det här grafikkortet är långt mer än vad man behöver för att redigera bilder:) Paketet är ihopsatt på Inet.se

Bilagor

• inet1.jpg
    inet1.jpg
    30.5 KB · Visningar: 443
Här är det lite nyareförslaget, som sagt man kan lägga till för att få datorn monterad. Jag vet inte om nätaggregatet passar till grafikkortet det som ebermark pratade om står inte i specifikationerna. Annars kan man ju köpa ett billigare grafikkort det här grafikkortet är långt mer än vad man behöver för att redigera bilder:) Paketet är ihopsatt på Inet.se

Jodå, googlar man lite så hittar man specifikationer för det nätagget som visar att det räcker till :)

Jodå, googlar man lite så hittar man specifikationer för det nätagget som visar att det räcker till :)

Ja men dåså;) Kan man få ett expertutlåtande om den här datorn håller måttet då? Baserat på pris/prestanda. Är ju inte någon världsmästare på datorer själv, men jag tycker den här datorn verkar väldigt prisvärd för det man får:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar