Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PC eller Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

Adama

Medlem
Hej!

Jag ska köpa ny dator i dagarna men är osäker på vilket som är bäst när det gäller bildbehandling och redigering. PC eller Mac?

Visst fattar jag att det beror på vad man har för delar i datan, men överlag - vilket är bäst?

Alla säger att Mac är bäst när det gäller sånt men jag förstår inte vad det är som gör Mac bättre. Det är ju samma program man använder (Photoshop osv) vare sig det är PC eller Mac. Nån som kan hjälpa mig?

Tackaaar!
 
Välj den dator som du tror att du kommer att jobba effektivast med. Jag har jobbat länge i Windows plattformen men för några år sedan så bytte jag till OS X då det passar mig bättre.

OS X är inte svårt att komma igång med och man lär sig hela tiden smarta saker.

Oavsett vad du väljer så tror jag att du kommer vara nöjd.

mvh,
Edvard
 
Jag har också gått från PC till MAC och måste säga att det är det bästa jag gjort.
Sitter på en G5 så det går ju snabbt, men det som slog mig mest är driftsäkerheten. Sitter man på en PC och inte har rätt antivirusprogram så kan man ju knappt somna =) Här bara flyter det på. Underbart.
Ända nackdelen är ju att man inte kan köra PS fullt ut ännu pga Intel precessorn. Men det ska det ju bli ändring på till nästa år.
 
En annan fördel med de nya macarna är ju att skulle du efter ett tag ändra dig och vill köra PC trots allt så går det utmärkt. Utan något större krångel går det att installera och köra Windows även på mac.
 
Adama skrev:
Fredrik Rutgersson

Hej! nä ingenting alls!

Då har du ingen större glädje av Pc. Mac är lättare att hantera och administrera.

Sen måste man ha saftigt antivirus skydd på PC och det slöar ner datorn ganska mycket.

När du ny köper dator så se till att du skaffar mycket internminne för oftast är det det som krävs av Photoshop eller liknande applikationer. Mitt råd är att du har minst 2 GB.

// Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.