Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PC-användare som sneglar på Macbook

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmy ekdahl

Aktiv medlem
Jag undrar bara om Macbook Pro 17" står sig bra för att använda till CS4, även med extern skärm, eller kan det bli för tungt att driva en HP 23" skärm (L2335). Anledningen till att jag inte sneglar på en stationär är förstås att jag vill kunna ta den med mig och att satsa på både och blir aningen för mycket pengar.

Jag vet att det säkert finns nån tråd som ev. ger svar på denna fråga, men jag har tröttnat på att läsa "Mac-trådar" då de i många fall övergår till ställningskrig mellan PC och Mac-användare.

//Jimmy
 
Nej det är inga problem, både 15" och 17" versionen av MacBook Pro kan driva 30" skärmar utan problem. Sedan beror det på vad du har för kabel till skärmen. Du komemr behöva en adapter eftersom MacBooken har "Mini Display Port" kolla först att det finns en adapter som passar din skärm.
 
Kör med MacBook Pro, förra generationen och en 21 tumms Eizoskärm i husbilen.
Inga problem. Kan dock bli lite varm ibland så se till att du har luft under datorn. Instämmer med tidigare talare, byt! Du kommer inte att ångra dig tror jag.
 
Ett tips e o försöka testa på operativsystemet lite innan ett eventuellt köp. De e så individuellt vad man tycker i denna frågan, så svårt o gå efter enbart vad andra tycker. Själv totalhatar jag liksom verkligen OS X, medan min lärare förmodligen om hon fick möjligheten gärna skulle spraya ett Apple märke över hela skolan i sin glädje över de(lite överdrivet, men hon gillar faktiskt verkligen de ;) )

Media Markt brukar ha lite Macar uppställda, ta en sväng därigenom o klicka runt lite. Lär ju inte kunna köra CS4 på dom, men du får se Operativsystemet i action iaf :)

i övrigt håller ja me, driva Hp skärmen lär nog inte va nårra problem..
 
Ett tips e o försöka testa på operativsystemet lite innan ett eventuellt köp. De e så individuellt vad man tycker i denna frågan, så svårt o gå efter enbart vad andra tycker. Själv totalhatar jag liksom verkligen OS X, medan min lärare förmodligen om hon fick möjligheten gärna skulle spraya ett Apple märke över hela skolan i sin glädje över de(lite överdrivet, men hon gillar faktiskt verkligen de ;) )

Media Markt brukar ha lite Macar uppställda, ta en sväng därigenom o klicka runt lite. Lär ju inte kunna köra CS4 på dom, men du får se Operativsystemet i action iaf :)

i övrigt håller ja me, driva Hp skärmen lär nog inte va nårra problem..
Ett bra tips i grunden men fungerar inte riktigt ändå. Det tar mer än några klick föratt testa ett operativ system. Byte själv till Mac och OS X för 1,5 år, tvekade tiden om OS X var rätt för mig. Först efter en inkörningstid tycker jag att det bara är så mycket bättre. Men ser inget problem med att köpa en macbook hursomhelst testa OS X om det inget för dig ta bort det, kör in Windows istället. Bättre och snyggare dator är macbook finns inte oberoende om du kör OS X eller Windows.

Mvh Johan

Ps: Själv kör jag OS X och XP parallellt, har något program jag måste ha Windows till.
 
Sen ska du veta att du inte behöver defragmentisera eller underhålla (ja nån gång per halvår om man vill) eller virusskydda macen på nåt sätt så om du gillar att "pyssla" med din dator så ska du inte köpa mac, du får lägga din tid på nåt annat då. ;)
 
Sen ska du veta att du inte behöver defragmentisera eller underhålla (ja nån gång per halvår om man vill) eller virusskydda macen på nåt sätt så om du gillar att "pyssla" med din dator så ska du inte köpa mac, du får lägga din tid på nåt annat då. ;)
Måste ha köpt fel sorts mac då, tycker det ramlar in uppdateringar med jämna mellanrum. Inte ens Apple kan göra underhållsfria maskiner. Fast de mest trosvissa föredrar väl att kalla det något när de gullar med sina burkar.
 
Ingen som bytt från PC till Mac har någonsin ångrat sig. En och annan säger att de har gjort det, men de menar det inte.
 
Ett bra tips i grunden men fungerar inte riktigt ändå. Det tar mer än några klick föratt testa ett operativ system. Byte själv till Mac och OS X för 1,5 år, tvekade tiden om OS X var rätt för mig.

Precis, därav att ja nämnde att han "inte precis kommer kunna testa CS4 på den", baktanken va väl att han inte skulle få göra nått sådär överavancerat arbete på den, men de e åtmindstonde så man får se vad det är man köper. var väl lite otydlig kanske ;)

Men är Mac verkligen sådär jätte underhållsfritt? Kör väldigt väldigt mkt Imac i skolan, och iaf hälften av de 30 datorerna behöver en omformatering innan skolstarten igen. På min burk laggar animeringen på docken, och nån gång har jag fått dubbla alternativ i applemenyn, typ 2 st stäng av knappar, 2 logga ut knappar etc..just de sistnämda har dock enbart drabbat mig.

Själv propagerar jag ju för en framtida Windows 7 bärbar men ;), gillar man OS X så gör man :) o datorerna är ju snygga så, du kan nog lugnt köra på en Macbook.
 
Precis, därav att ja nämnde att han "inte precis kommer kunna testa CS4 på den", baktanken va väl att han inte skulle få göra nått sådär överavancerat arbete på den, men de e åtmindstonde så man får se vad det är man köper. var väl lite otydlig kanske ;)

Men är Mac verkligen sådär jätte underhållsfritt? Kör väldigt väldigt mkt Imac i skolan, och iaf hälften av de 30 datorerna behöver en omformatering innan skolstarten igen. På min burk laggar animeringen på docken, och nån gång har jag fått dubbla alternativ i applemenyn, typ 2 st stäng av knappar, 2 logga ut knappar etc..just de sistnämda har dock enbart drabbat mig.

Själv propagerar jag ju för en framtida Windows 7 bärbar men ;), gillar man OS X så gör man :) o datorerna är ju snygga så, du kan nog lugnt köra på en Macbook.

Klart det blir fel på Macar också ibland. Såna där små, mysiga, fel som man lätt fixar själv och känner sig lite duktig efteråt. Särskilt i en miljö där många använder samma dator kan jag tänka mig att det kan hända en del saker om man inte är noga med att var och en har sin egen användarprofil och kanske hjälper inte ens det. Är man ensam användare inbillar jag mig att problemen blir betydligt färre.

De värsta problem jag haft senaste åren är hårddiskar, externa, som falerat, men det har ju inte så mycket med mina olika Macar att göra.

Igår pillade jag dit ett mobilt bredband och det bara fungerade. Wonderful! Nu sitter jag ute i skogen i en husvagn och surfar med högre fart än hemma.
 
aa varje elev har en egen privat inloggning, som enbart funkar på just en enkild dator. Det vi delar tillsammans är en server däremot.
Dom där dubbla menyalternativen fick vi bort genom o göra en ny inloggning, så de va iaf inte så svårt :)
 
aa varje elev har en egen privat inloggning, som enbart funkar på just en enkild dator. Det vi delar tillsammans är en server däremot.
Dom där dubbla menyalternativen fick vi bort genom o göra en ny inloggning, så de va iaf inte så svårt :)

Du ser, små mysiga fel, som kan få var och en att känna sig som en hejare på datorer ;-)
 
Du ser, små mysiga fel, som kan få var och en att känna sig som en hejare på datorer ;-)

tja, på denna PC:n har ja ju fått byta hela moderkortet för att hela datorn hakade sig om man använde DVD-spelaren me de så, lite duktig känner man sig :p föhoppningsvis slipper man de på t.ex en Imac, jäkla duktig man lär känna sig om man byter de :p på tal om DVD-spelare lyckades faktiskt en Imac i skolan sno DVD:n för oss, stoppade i en DVD-skiva, sen vägrade den komma ut. Krävdes typ 75 omstarter o 110 knapptryckningar hej i villt innan den poppade ut ^^

Off topic ^^

hursomhelst e ingen dator perfekt, men OS X är ju väldigt stabilt iaf!
 
Måste ha köpt fel sorts mac då, tycker det ramlar in uppdateringar med jämna mellanrum. Inte ens Apple kan göra underhållsfria maskiner. Fast de mest trosvissa föredrar väl att kalla det något när de gullar med sina burkar.
Jag brukar inte bry mig om de där uppdateringarna när man uppnått en stabil version. Å så finns det de som bara måste ha sista versionen å då får man väl lägga några minuter på det. Men tyvärr får jag göra dig besviken, jag senaste tio åren har väl lagt fem minuter per halvår på underhåll på mina macar, det är i det närmaste underhållsfritt man kan komma.
 
Uppdateringarna är ju inget större problem -- bara välja vilka man vill ha, att klicka "okej" och låta datorn sköta resten.

Det enda "underhåll" jag gör utöver det är att jag startar om mina Macar nån gång i månaden.
 
Uppdateringarna är ju inget större problem -- bara välja vilka man vill ha, att klicka "okej" och låta datorn sköta resten.

Haha, jasså det är inget jobbigt.

Men att trycka igång en defrag en gång om året är ett fruktansvärt tungt jobb som många Mac-ägare bävar inför.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.