Annons

PayPals köparskydd. Värdelöst

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklasan

Aktiv medlem
Ett långt inlägg, men kan vara bra att veta
För många upplevs PayPal som en säker betaltjänst med deras "köparskydd".
Faktum är det inte är verkar var värt något om säljaren är oseriös. Här en liten historia.

BAKGRUND
Har använt PayPal i många år allt har fungerat, men när det strulade för första gången var det intressant att hur fungerar när en oseriös företag inte skickar det de ska.
På Företaget Gearbest.com i Kina (stor varning för detta företag, se Trustpilot etc ) inhandlades diverse varor för 143 USD + frakt 59,7 USD.
Efter en månad kommer ett paket innehållande endast 2 st batterier, värde 16 USD.
Efter detta börjar brevväxlingen med Gearbest som hävdar att de skickat grejorna men fått tillbaka paketet. Sedan att de inte skickat det, sedan att grejorna var slut, sedan att de ska betala tillbaka pengarna. Inget av vad de lovar, gör de.

OCH TILL PAYPAL SOM OSERIÖS AKTÖR
Men ingen fara tänker jag. Jag har ju betalt med Paypal, och säljaren har har ju meddelat att de de inte skickat prylarna. Med den informationen bör det vara lugnt. Anmäler till Paypal och under en månad svarar jag på Paypals frågor på deras webbaserade kundtjänst. Efter en månad får jag svaret: "After careful consideration, we're unable to decide this claim in your favor at this time."
Jag ringer Paypal får svaret att jag inte skickat in allt. Jag skulle skickat in en polisrapport också. Den information fick jag inte. Men de skickade den nu istället. Samtidigt informeras jag att det inte spelar någon roll eftersom Paypal redan stängt ärendet! Det gör ingen skillnad om jag skickar in den!

Det intressanta är att Paypal kräver en svensk polisrapport mot ett kinesiskt företag vilket inte har något värde alls. Som Polisen säger "Vi är skyldig att ta en anmälan från dig, men vi kan/kommer inte göra något åt den. Det är ett tidskrävande problem att betaltjänster kräver denna handling"

Så tänk efter innan ni använder Paypal för att handla med Asien, blir ni blåst av säljaren så är chansen stor att ni förlorar pengarna även om ni använder Paypal. Det gjorde jag i detta fall då man kan tycka att det var ett solklart fall när säljaren säger att de inte skickat varorna. Sedan kan man ju undra vad Paypal tjänar på detta.
Totalt har cirka 5 timmar lagts på ärendet, mest för att se hur Paypal fungera i ett ärende när man inte får prylarna.

HA en bra dag

Och givetvis är en varning för Gearbest.com
 
Om du betalat med bankkort så kan du skicka hela korrespondensen till banken. De brukar ha möjlighet att återta pengarna från PayPal.

Jag råkade ut för något liknande för några år sedan. PayPal hävdade att jag kommit in för sent med mitt klagomål och vägrade därför att återbetala några pengar. Jag skickade in allt jag hade till Nordea och det tog max en dag så hade jag fått tillbaka pengarna.

Hoppas det funkar för dej också.

/Kjelle
 
Något liknande har hänt mig. En vara från USA dök inte upp och i korrespondensen med säljaren var det motstridiga besked. Utom ett, inget hade skickats! Jag reklamerade hos Paypal och en vecka senare även hos VISA, hängslen och bälte. Summan var tämligen stor.
VISA var snabbast och ca tre månader efter transaktionen var pengarna tillbaka på kontot och i samma veva hörde Paypal av sig och konstaterade att ärendet ju var löst och hade jag några frågor.
Överraskningen!
Efter ett par månader kontaktar VISA mig och undrar om allt är till belåtenhet, vilket det var, samt informerar mig om en kursskillnad i min favör vilken omgående hamnade på kontot!
Jag var imponerad!
Men det var 10+ år sedan. Undrar hur det är idag.
 
Om du betalat med bankkort så kan du skicka hela korrespondensen till banken. De brukar ha möjlighet att återta pengarna från PayPal.
Ännu bättre är att använda ett kredtitkort. Då dras inte pengarna från ett bankkonto automatiskt.

Inte förrän man får fakturan och betalar den så blir man av med pengarna. Man har alltså möjlighet att klaga hos kreditkortsföretaget (oftast en bank) och man kan i värsta fall låta bli att betala fakturan innan ärendet är avgjort.

Jag har ett kredtikort kopplat till mitt Paypalkonto och tänker inte byta det mot ett bankkort.
 
Jag har använt PayPals Buyer protection 2 gånger då jag handlat via eBay, och inte fått varan.
Båda gångerna har jag fått tillbaka pengarna.
Jag använder också alltid kreditkort. Jag har råkat ut för obehöriga transaktioner 5 gånger, som mest ca.70 000:-, och aldrig behövt ligga ut med några pengar, reklamationerna har skötts utan anmärkning av First Card/Master Card.
Har ett case nu, visserligen bara 15USD men ändå bra att slippa ligga ute med pengar.
Av denna anledning så använder jag aldrig bankkort, jag vill ha möjligheten att följa upp alla transaktioner innan jag betalar fakturan.
 
Bra tips, det tar jag till mig !

Det är ett bra tips rent generellt. Betalar man med ett betalkort (tex ett vanligt bankkort) så har man ett mycket sämre konsumentskydd än om man betalar med ett kreditkort.

låt oss tex köpa ett objektiv på postorder för 10'. Du betalar i webshoppen och väntar på att få ditt objektiv. Tyvärr går firman i konkurs innan de skickar det.
Har du nu betalt med ett bank/betalkort så har du mycket liten chans att få tillbaka några pengar och inget objektiv heller. Du kan försöka kräva pengarna av konkursboet men det blir en så kallad oprioriterad fodran, dvs den betalas enbart om det blev pengar över när viktigare fodringsägare har fått sina pengar - i verkligheten är chansen väldigt nära noll

Betalade du med kreditkortet istället så pratar du med banken/kortföretaget och så slipper du betala eftersom du inte har fått varan

Därmed rekommenderar jag att man alltid betalar näthandel och liknande med kreditkortet.
 
Det är ett bra tips rent generellt. Betalar man med ett betalkort (tex ett vanligt bankkort) så har man ett mycket sämre konsumentskydd än om man betalar med ett kreditkort.

Det håller jag inte med om. Varje gång jag har återkallat betalningar med mitt VISA-kort så har jag fått mina pengar tillbaka, så konsumentskyddet är samma. Däremot så är nackdelen att man ligger ute med pengar under tiden.
 
Det håller jag inte med om. Varje gång jag har återkallat betalningar med mitt VISA-kort så har jag fått mina pengar tillbaka, så konsumentskyddet är samma. Däremot så är nackdelen att man ligger ute med pengar under tiden.

Jag betalar oftast mina nätköp med kreditkort, jag tror nog att man har en bättre sits då.

Om pengarna redan har dragits från ditt konto så är det DU som måste se till att få tillbaka pengarna från banken.

Om du bara fått en faktura så är et KONTOKORTSFÖRETAGET som har att driva in pengarna. Det räcker då med att du bestrider betalningen så har motparten att ta ställning till om man orkar/vill/kan driva saken vidare.

I slutändan borde det ge samma resultat men i praktiken är det en ganska stor skillnad.
 
Jag betalar oftast mina nätköp med kreditkort, jag tror nog att man har en bättre sits då.

Om pengarna redan har dragits från ditt konto så är det DU som måste se till att få tillbaka pengarna från banken.

Om du bara fått en faktura så är et KONTOKORTSFÖRETAGET som har att driva in pengarna. Det räcker då med att du bestrider betalningen så har motparten att ta ställning till om man orkar/vill/kan driva saken vidare.

I slutändan borde det ge samma resultat men i praktiken är det en ganska stor skillnad.

Kreditkortsköp är alltid bättre än bankkort eftersom du är bättre försäkrad. Speciellt om det är flygresor man köper, då får man reseförsäkring på köpet.
 
Jag betalar oftast mina nätköp med kreditkort, jag tror nog att man har en bättre sits då.

Om pengarna redan har dragits från ditt konto så är det DU som måste se till att få tillbaka pengarna från banken.

Om du bara fått en faktura så är et KONTOKORTSFÖRETAGET som har att driva in pengarna. Det räcker då med att du bestrider betalningen så har motparten att ta ställning till om man orkar/vill/kan driva saken vidare.

I slutändan borde det ge samma resultat men i praktiken är det en ganska stor skillnad.

Att få tillbaka pengarna från banken har hittills inte varit några som helst problem för mig. Jag markerar bara i internetbanken vilka betalningar jag vill reklamera. Sedan skapas ett ärende där jag får förklara varför. Inom en vecka brukar jag ha pengarna tillbaka.
 
Nu blir jag förvirrad.

Jag har ett Ica-kort (Bankkort+) vilket är både betal-och kreditkort. Som jag förstått det, så belastas kreditkortet när jag gör inköp utanför ICA. Bör jag använda ett annat kort i samband med köp över internet via Paypal ?
 
Om pengar dras direkt (eller ganska snart) från ditt konto så fungerar kortet som ett betalkort.
Om du får en räkning på de köp du har gjort, och själv måste se till att betala räkningen, så fungerar kortet som ett kreditkort.
 
Om pengar dras direkt (eller ganska snart) från ditt konto så fungerar kortet som ett betalkort.
Om du får en räkning på de köp du har gjort, och själv måste se till att betala räkningen, så fungerar kortet som ett kreditkort.
Ok, då har jag fått det förtydligat för mig. Tack för hjälpen.
 
Det håller jag inte med om. Varje gång jag har återkallat betalningar med mitt VISA-kort så har jag fått mina pengar tillbaka, så konsumentskyddet är samma. Däremot så är nackdelen att man ligger ute med pengar under tiden.

Det står dig naturligtvis fritt att anmäla en avvikande uppfattning :)

Men......

När det gäller kreditkort så finns det en styrande lag (konsumentkreditlagen) som är tvingade för kortföretagen. När det gäller betalkort så är det en frivillig sak för banken om den väljer att betala tillbaka. Du har ingen som helst laglig rätt att kräva det.

Därmed så vidmakthåller jag att det är bättre att ha lag och hela rättsväsendet bakom sig än att behöva lita på en banks välvilja
 
Det står dig naturligtvis fritt att anmäla en avvikande uppfattning :)

Men......

När det gäller kreditkort så finns det en styrande lag (konsumentkreditlagen) som är tvingade för kortföretagen. När det gäller betalkort så är det en frivillig sak för banken om den väljer att betala tillbaka. Du har ingen som helst laglig rätt att kräva det.

Därmed så vidmakthåller jag att det är bättre att ha lag och hela rättsväsendet bakom sig än att behöva lita på en banks välvilja

Men i slutändan är det alltid du som får betala med avgifter. Eberöds bank gick i konkurs.
Den som skänar mest i slutändan är Paypal
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.