Niklasan
Aktiv medlem
Ett långt inlägg, men kan vara bra att veta
För många upplevs PayPal som en säker betaltjänst med deras "köparskydd".
Faktum är det inte är verkar var värt något om säljaren är oseriös. Här en liten historia.
BAKGRUND
Har använt PayPal i många år allt har fungerat, men när det strulade för första gången var det intressant att hur fungerar när en oseriös företag inte skickar det de ska.
På Företaget Gearbest.com i Kina (stor varning för detta företag, se Trustpilot etc ) inhandlades diverse varor för 143 USD + frakt 59,7 USD.
Efter en månad kommer ett paket innehållande endast 2 st batterier, värde 16 USD.
Efter detta börjar brevväxlingen med Gearbest som hävdar att de skickat grejorna men fått tillbaka paketet. Sedan att de inte skickat det, sedan att grejorna var slut, sedan att de ska betala tillbaka pengarna. Inget av vad de lovar, gör de.
OCH TILL PAYPAL SOM OSERIÖS AKTÖR
Men ingen fara tänker jag. Jag har ju betalt med Paypal, och säljaren har har ju meddelat att de de inte skickat prylarna. Med den informationen bör det vara lugnt. Anmäler till Paypal och under en månad svarar jag på Paypals frågor på deras webbaserade kundtjänst. Efter en månad får jag svaret: "After careful consideration, we're unable to decide this claim in your favor at this time."
Jag ringer Paypal får svaret att jag inte skickat in allt. Jag skulle skickat in en polisrapport också. Den information fick jag inte. Men de skickade den nu istället. Samtidigt informeras jag att det inte spelar någon roll eftersom Paypal redan stängt ärendet! Det gör ingen skillnad om jag skickar in den!
Det intressanta är att Paypal kräver en svensk polisrapport mot ett kinesiskt företag vilket inte har något värde alls. Som Polisen säger "Vi är skyldig att ta en anmälan från dig, men vi kan/kommer inte göra något åt den. Det är ett tidskrävande problem att betaltjänster kräver denna handling"
Så tänk efter innan ni använder Paypal för att handla med Asien, blir ni blåst av säljaren så är chansen stor att ni förlorar pengarna även om ni använder Paypal. Det gjorde jag i detta fall då man kan tycka att det var ett solklart fall när säljaren säger att de inte skickat varorna. Sedan kan man ju undra vad Paypal tjänar på detta.
Totalt har cirka 5 timmar lagts på ärendet, mest för att se hur Paypal fungera i ett ärende när man inte får prylarna.
HA en bra dag
Och givetvis är en varning för Gearbest.com
För många upplevs PayPal som en säker betaltjänst med deras "köparskydd".
Faktum är det inte är verkar var värt något om säljaren är oseriös. Här en liten historia.
BAKGRUND
Har använt PayPal i många år allt har fungerat, men när det strulade för första gången var det intressant att hur fungerar när en oseriös företag inte skickar det de ska.
På Företaget Gearbest.com i Kina (stor varning för detta företag, se Trustpilot etc ) inhandlades diverse varor för 143 USD + frakt 59,7 USD.
Efter en månad kommer ett paket innehållande endast 2 st batterier, värde 16 USD.
Efter detta börjar brevväxlingen med Gearbest som hävdar att de skickat grejorna men fått tillbaka paketet. Sedan att de inte skickat det, sedan att grejorna var slut, sedan att de ska betala tillbaka pengarna. Inget av vad de lovar, gör de.
OCH TILL PAYPAL SOM OSERIÖS AKTÖR
Men ingen fara tänker jag. Jag har ju betalt med Paypal, och säljaren har har ju meddelat att de de inte skickat prylarna. Med den informationen bör det vara lugnt. Anmäler till Paypal och under en månad svarar jag på Paypals frågor på deras webbaserade kundtjänst. Efter en månad får jag svaret: "After careful consideration, we're unable to decide this claim in your favor at this time."
Jag ringer Paypal får svaret att jag inte skickat in allt. Jag skulle skickat in en polisrapport också. Den information fick jag inte. Men de skickade den nu istället. Samtidigt informeras jag att det inte spelar någon roll eftersom Paypal redan stängt ärendet! Det gör ingen skillnad om jag skickar in den!
Det intressanta är att Paypal kräver en svensk polisrapport mot ett kinesiskt företag vilket inte har något värde alls. Som Polisen säger "Vi är skyldig att ta en anmälan från dig, men vi kan/kommer inte göra något åt den. Det är ett tidskrävande problem att betaltjänster kräver denna handling"
Så tänk efter innan ni använder Paypal för att handla med Asien, blir ni blåst av säljaren så är chansen stor att ni förlorar pengarna även om ni använder Paypal. Det gjorde jag i detta fall då man kan tycka att det var ett solklart fall när säljaren säger att de inte skickat varorna. Sedan kan man ju undra vad Paypal tjänar på detta.
Totalt har cirka 5 timmar lagts på ärendet, mest för att se hur Paypal fungera i ett ärende när man inte får prylarna.
HA en bra dag
Och givetvis är en varning för Gearbest.com