Re: Fotosidan har gett mig mer än mycket...
Naomi skrev:
När jag minst anade det så har jag även hittat min fästman på fotosidan! [...] Så... 100:-/år är inte mycket att begära tycker jag.
Det var ett kap... Ska tänka på det nästa gång jag är på jakt efter en fästman.
Det är en farlig balansgång mellan att ta betalt och skrämma bort medlemmar. Detta är fotosidans redaktion medvetna om och mina erfarenheter av att göra med dem är att de är både lyhörda och smarta så jag oroar mig inte för deras del. De kommer nog att utvärdera detta val.
Däremot reagerar jag på ett argument, som repeterats av flera här i tråden: "X kronor per år är inte så mycket".
Många av de medlemmar som bidrar med kunskap och hjälp är
icke-betalande. Känner de sig marginaliserade så riskerar de att lämna fotosidan eller bli mindre aktiva.
Ovan nämnda argument biter sålunda inte på dessa. Tvärtom kan det ha motsatt effekt! Varför ska de
betala när de i första hand kommer hit för att svara på frågor och dela med sig av sin kunskap? De kanske tom sällan ställer frågor själva men tycker det är kul att hjälpa andra? Nu förlorar de en del av artiklarna men jag tror det kan svida mer att betalande medlemmar säger att det inte är stora belopp och inte erkänner det finns fler sätt att bidra på.
Det finns flera typer av medlemmar och svårigheten är att tillgodose alla utan att förringa visas insatser. Förutsätt inte att alla har samma intressen och behov som du. För någon är 100kr per år inte så mycket för att få ett galleri. För andra som redan har det, kanske både billigare och bättre på annat håll, är det mycket pengar för att få något man inte vill ha.
Och jag är inte på jakt efter en fästman så 100kr på det gör mig ingen nytta...