Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pay or Pray

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, FS ägs gemensamt av oss tre som grundat sajten. Så visst är den kommersiell på så sätt att den drivs i bolagsform, skall gå ihop och gärna ge möjlighet för oss att ta ut lite lön för mödan också.

Men (lyckligtvis :) har vi inte kravet att kunna försörja oss helt på FS (vi har alla andra jobb). Det finns inte heller någon extern storägare som förväntar sig avkastning, eller någon investor som vill se en "fet exit" inom 5 år.. :)

jag förstår inte varför alla blir så upprörda över att extra material kostar lite? med betoning på lite. jag driver själv en website där jag betalar allting själv samt arbetar med varenda lediga stund jag har utöver mitt heltidsarbete. jag har 6 andra personer som också arbetar med vår sajt gratis flera timmar varje vecka. visst vi gör det för vi tycker det är kul, men om man någon gång kunde få betalt för den tid man lägger ned eller i alla fall få in pengar för omkostnader så man slipper ta ur egen ficka så vore det ju grymt bra.

nästan alla som är medlemmar på fotosidan är fotografer som hoppas/drömmer om att kanske kunna sälja sina bilder. menar ni då som tycker att FS inte skall ta betalt för vissa extra tjänster de köper in från andra (fotografer, journalister mm) att om ni sliter i flera timmar med ett par bilder för en internetsite/tidning osv skulle ni låta dem publicera dem gratis då?

Förmodligen inte. Många av oss har kanske som mål att kunna leva på sitt fotande eller i alla fall en dröm om det och då fungerar det inte att arbeta gratis hela tiden. Visst du kanske får en schysst byline någonstans men den kommer inte kunna betala din hyra, mat eller några andra omkostnader.

Jag förstår inte gnället bara, de här tre killarna som gjort FS till vad det är idag förtjänar varenda krona de kan få. som de säger de lever inte ens på det här de har jobb vid sidan av. jag tror inte ni inser vilket arbete det är att driva en sådan här website, ni kanske tror att det bara är att koda ihop någonting och sen sköter det sig självt med uppladdning av bilder, vi som skriver på forumet mm men här försöker de göra fotosidan till någotin mer, att utveckla den ett steg längre och så gnäller ni? och varför dessa föreställningar om att FS måste inramas som ett community och inte får falla utanför den ramen och varför dessa föreställningar om att allting här måste vara gratis?

men betala inte då om det inte är intressant. ta del av allt ni får tillgång till kostnadsfritt istället. visa lite uppskattning för FS teamet istället för att bli irriterade av att de erbjuder extra tjänster som kostar (var det 100 kr för ett år..?)

jag blir bara så upprörd när jag läser om snålhet och otacksamhet mot personer som lägger ned ett sådant engagemang och så mycket tid för att göra någonting bra för andra..

Vad trött jag blir. Hoppas alla snåla gnällspikar börjar hänga någon annanstans.
Jag tycker att de ca 50kr per månad jag betalar är billigt i förhållande till vad jag får. Så ta betalt, ni ska inte jobba gratis.

A

Jag betalar 100 kr per år och tycker det är billigt och bra. Och köper Fs in artiklar mm så tycker jag att dom har rätt att själva ta betalt för dom så valet är mitt eget vill jag ha tillgång till dom så får jag betala vill jag inte ha tillgång så behöver jag inte betala.

Själv funderar jag på ett guldmedlemsskap när det blir dax att förnya mitt medlemsskap här tycker att det är billigt med tanke på vad jag får tillbaka

Om man nu anser att artiklar skall vara tillgängliga gratis borde man ju has samma åsikt om fotografier... I mina ögon är det bara två versioner av en konstnärlig eller kreativ service där författaren/fotografen givetvis skall ha betalt. Att jag lägger upp mina bilder för kritik här betyder ju inte att dom är allmänt tillgängliga för gratisanvändande. Varför skulle samma regel inte gälla för något framställt i skrift? Kostar det så kostar det.

/Kenneth - som gladeligen betalar sin medlemsavgift och därmed får tillgång till material som kostat fotosidan pengar att få använda

Varför känns det inte förvånande att sådana här trådar dyker upp, men jisses vad tråkigt det är.

Fotosidan är en fullkomligt lysande sida för de allra flesta som har något intresse av fotografering.
Jag började som gratis medlem vilket är utmärkt att man kan få känna sig för lite innan man betalar. att jag sedan betalade de ynka 100 kronorna man betalar för bronsvarianten var mera en självklarhet för att jag förstår att en site av den här digniteten inte är gratis att driva.
Jag hoppas att jag genom att betala om än bara dessa ynka 100 kronorna bidrar till att säkerställa att fotosidan lever kvar.

Själv anser jag att grundarna har lyckats med något beundransvärt. De är inte lätt att driva ett community av den här storleken, att tillfreställa massorna med användare, utan att gå i personlig konkurs eller avsäga sig hela sitt sociala liv.

Sedan är det inte bara grundarna och ägarna som skall ha ros utan självklart är det så att vi som medlemar formar siten till vad vi vill ha det är vi som bidrar med bilder och kommentarer till varnadra och på så sätt kan vi hjälpa varandra att utveklas åtminstonde trodde jag att det var hela iden med det hela.

Men även där kan ibland märkas en viss prestige att vissa medlemar inte kan acceptera att en bild kan tilltala så många sinnen och känslor och ibland vill man bara veta vad det lockar fram för känsla inte bli skriven på näsan att man har ett bländarsteg fel.
Andra gånger är det just det tekniska man vill ha hjälp med.

jag hoppas verkligen på att fotosidan lever vidare och jag kommer troligen att uppdatera mitt medlemsskap till guld vid nästa tillfälle inte så mycket för att jag behöver funktionerna utan mera för att jag vill visa att jag uppskattar sidan och vad den ger mig.

Fotosidan har gett mig mer än mycket...

...har hjälpt mig bli en bättre fotograf och gett mig mer kunskap inom foto.

När jag minst anade det så har jag även hittat min fästman på fotosidan! Vi träffades på en fotokurs, är nu förlovade med varsin kamera i handen och en nyöppnad fotostudio :eek:)

Så... 100:-/år är inte mycket att begära tycker jag.

/Naomi

Re: Fotosidan har gett mig mer än mycket...

Naomi skrev:
...har hjälpt mig bli en bättre fotograf och gett mig mer kunskap inom foto.

När jag minst anade det så har jag även hittat min fästman på fotosidan! Vi träffades på en fotokurs, är nu förlovade med varsin kamera i handen och en nyöppnad fotostudio :eek:)

Så... 100:-/år är inte mycket att begära tycker jag.

/Naomi

100 spänn för en fästman? Är det lagligt?

Re: Fotosidan har gett mig mer än mycket...

Naomi skrev:
När jag minst anade det så har jag även hittat min fästman på fotosidan! [...] Så... 100:-/år är inte mycket att begära tycker jag.
Det var ett kap... Ska tänka på det nästa gång jag är på jakt efter en fästman. :)

Det är en farlig balansgång mellan att ta betalt och skrämma bort medlemmar. Detta är fotosidans redaktion medvetna om och mina erfarenheter av att göra med dem är att de är både lyhörda och smarta så jag oroar mig inte för deras del. De kommer nog att utvärdera detta val.

Däremot reagerar jag på ett argument, som repeterats av flera här i tråden: "X kronor per år är inte så mycket".

Många av de medlemmar som bidrar med kunskap och hjälp är icke-betalande. Känner de sig marginaliserade så riskerar de att lämna fotosidan eller bli mindre aktiva.

Ovan nämnda argument biter sålunda inte på dessa. Tvärtom kan det ha motsatt effekt! Varför ska de betala när de i första hand kommer hit för att svara på frågor och dela med sig av sin kunskap? De kanske tom sällan ställer frågor själva men tycker det är kul att hjälpa andra? Nu förlorar de en del av artiklarna men jag tror det kan svida mer att betalande medlemmar säger att det inte är stora belopp och inte erkänner det finns fler sätt att bidra på.

Det finns flera typer av medlemmar och svårigheten är att tillgodose alla utan att förringa visas insatser. Förutsätt inte att alla har samma intressen och behov som du. För någon är 100kr per år inte så mycket för att få ett galleri. För andra som redan har det, kanske både billigare och bättre på annat håll, är det mycket pengar för att få något man inte vill ha.

Och jag är inte på jakt efter en fästman så 100kr på det gör mig ingen nytta... :)

Läst tråden med intresse.

Max, ditt inlägg är mycket insiktsfullt imho.
Undrar just varför Roger Singleton inte längre är medlem? Har han köpt fästmö för en 100ring *skrattar*.

Ang Roger så är han spärrad ja. Det beror inte på hans kritik ovan, vilka några har letts att tro (då skulle vi väl ha spärrat fler "regimkritiker" :), utan det visade sig att "Roger" var en helt fejkad identitet, och har kört så under flera år.

Han har inte velat tala om ens för oss vem han är, så är det inte mycket annat att göra än att spärra kontot.

clindh skrev:
Ang Roger så är han spärrad ja. Det beror inte på hans kritik ovan, vilka några har letts att tro (då skulle vi väl ha spärrat fler "regimkritiker" :), utan det visade sig att "Roger" var en helt fejkad identitet, och har kört så under flera år.

Han har inte velat tala om ens för oss vem han är, så är det inte mycket annat att göra än att spärra kontot.

Var inte det taskigt? Han kanske bara hade witness protection.....Jagad av maffian.....

barret skrev:
Var inte det taskigt? Han kanske bara hade witness protection.....Jagad av maffian.....
Roger ville inte tala om sitt namn eller ens sitt skäl till varför han ville vara anonym, så då undrar man ju om det inte är något lurt.

marco skrev:
<ironi>

Jag tycker allting skall vara gratis, specifikt:

- musik
- filmer
- böcker
- dikter
- bilder
- ljud
- hamburgare

</ironi>
Nej, du har fel! Allt det där utom bilder ska vara gratis. Ingen ska stjäla mina bilder! Då blir det fakturering enligt dubbla BLF-prislistan och extra trippeltillägg för olovlig publicering.

clindh skrev:

En stilla undran, om ni inte vet hans riktiga identitet, hur vet ni att den är fejkad då?

/Nyfiken i en strut

Off-topic men ändå på samma spår.
You get what you pay for.

Jag har upprepade ggr mailat redaktione ang. bildbyrån Picturo. Kort sagt så har de få svar jag fått varit mycket bristfälliga.
Min tanke var att det kunde vara värt ett medlemskap för att sedan "satsa" energi på denna bildbyrå.

Den slutsats jag drog var att med en sådan attityd från redaktionen så är det ganska riskfyllt att betala för denna "tjänst"

Dock, att betala en extra slant för att få tillgång till artiklar är väl rimligt.
Liksom att betala efter en taxa baserad på hur många bilder man vill lägga ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar