graarkivet
Medlem
Det tekniska är en sak och sammanhanget en annan. Jag har nog mer fäst mig vid att bilden faktiskt gått att ta. Jag är faktiskt lite förvånad över detta. Min erfarenhet efter att ha rest i Mellanöstern och arabvärlden en hel del från 70-talet och fram till 2010-talet är att jag sällan kunnat ta bilder i situationer som dessa utan att riskera att bombarderas av stenar eller på andra sätt utsättas för tecken på att folk inte vill ha en där. Då talar jag om betydlligt mindre laddade situationer än dessa.
Här vill man uppenbarligen det och då undrar man ju hur fri man kan stå som fotograf utan att bli ett redskap åt de som vill använda en som redskap i själva konflikten. Paul Hansens bild samlar säkert en hel del nytt hat att kasta in i konfliktbrasan som säkerställer att nya generationer fortsätter denna fullständigt tröstlösa konflikt. Frågan är om det är det här världen behöver.
Jobbade som fotograf för Reuters på Väst Banken och Gaza mellan 2000 till 2007 och har flera liknande bilder i arkivet. På begravningar var det nästan aldrig några problem att fota både de omkomna och sörjande. Det gällde att kunna läsa situationen och agera utifrån den. Men framför allt att agera med de lokala fotograferna.
Pauls bild är fin men på inget sätt unik. Det som har gjort den till en vinnarbild är just efterarbetet. Skillnaden ligger i att när man jobbar för en dagstidning som han gör har man mer tid att redigera bilderna (har också jobbat för DN i mellanöstern). När man var på nyhetsbyrån var det snabbhet som gällde. Många gånger stod man med laptopen på motorhuven och skickade bilder från händelsen samtidigt som APs fotograf stod bredvid. Kampen om sekunderna var hård.