Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

passepartout hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

annfield

Aktiv medlem
Hur gör ni?

Klistrar ni fast fotot med fotohörn på baksidan eller klämmer ni fast fotot mellan passepartout och ytterliggare en skiva kartong?

Jag gör så här....

Jag tejpar fast fotot på baksidan av passepartouten, med syrafri tejp om det är en fiberpapprsbild. Sen sätter jag ytterligare en syrafri kartongbit bakom.....för att skapa lite "massa".....

Fotohörn har jag bara trassliga erfarenheter av...

tack för snabbt svar. är tejpen ifråga dubbelhäftande och var får man tag iden? hur fäster du ihop de båda kartongerna?

annfield skrev:
tack för snabbt svar. är tejpen ifråga dubbelhäftande och var får man tag iden? hur fäster du ihop de båda kartongerna?

Jag tejpar också, använder vanlig tejp (fast syrafri), tejpar snett över hörnen bakifrån, medurs för att få bra spänning. Sist tejpar jag en mitt på varje långsida också.

Tejpen är köpt på "Matton" i Sthlm, den är inte dubbelhäftande. Du slickar på den sida som skall fästas.....

Fäster inte ihop kartongerna, ramen kniper ju i regel ihop dem.

Jag har gått en endagars utbildning i hur man klistrar fast bilder i en passepartout. Då fick man även lära sig skära passepartouter.

Till en passepartout monterar man en isolering av syrafri kartong. Den monteras genom att lägga passepartouten med framsidan ner och baksidan bredvid varandra. Sen monterar man ihop dom med en syrafri klisterremsa. Sen viker man ihop paketet som en bok. Klisterremsan ska sitta på vänster sida.

Därefter lägger man in bilden mellan passepartout och isoleringen. Man måttar in bilden så att den passar. Sedan öppnar man passepartouten och klistrar fast bilden på isoleringen med syrafri tejp i ovankanten så att bilden kan röra sig vid varierande luftfuktighet.

Därefter lägger man in paketet mellan glas och bakstycke i ramen. Ska man vara noggrann målar man ramens insida med en lackfärg så att träets lignin inte kan nå bilden. Bakstycken skjuter man sedan fast med stift. För att täta ramen mot luftföroreningar sätter man klisterremsa runt om mellan bakstycket och ramen.

Till sist noterar gör man en anteckning om vem som ramat och vilket datum allt är gjort.

Tack Per, jag tror jag förstått någurlunda se gärna bifogad figur.

Den syrafria klisterremsan är det samma sak som syrafri tejp?

Skall klisterremsan sitta på insidan eller utsidan av "boken"?

Bilagor

• passepartoutex.jpg
    passepartoutex.jpg
    34.5 KB · Visningar: 3,771
just det en till fråga, säg att bilden är 20x30 cm vad är då en lämplig storlek på passepartout, så att fotot sitter stabilt,? 19x29cm?

tack!

annfield skrev:
just det en till fråga, säg att bilden är 20x30 cm vad är då en lämplig storlek på passepartout, så att fotot sitter stabilt,? 19x29cm?

tack!

Precis. Hål 29x19 och yttre mått av 40x30 för att passa i 40x30 ram tycker jag fungerar bra.

Daniel: Snygg skiss. Jag ska göra lite förtydlingar.

Passepartouten ska sitta på vänster sida. När den är stängd och du öppnar den ska den öppna som en bok.

Det är rätt att klisterremsan ska sitta inuti.

Anteckningarna ska vara på baksidan av bakstycket så att man kan läsa vad det står på den färdiga ramen.

Den syrafria klisterremsan är en pappersremsa med lim. Limmet måste fuktas för att fungera. Samma som ett frimärke ungefär.

Som syrafri tejp brukar jag använda Scotch Magic dokumenttejp.

PerFogelberg skrev:
...

Till en passepartout monterar man en isolering av syrafri kartong. Den monteras genom att lägga passepartouten med framsidan ner och baksidan bredvid varandra. Sen monterar man ihop dom med en syrafri klisterremsa. Sen viker man ihop paketet som en bok. Klisterremsan ska sitta på vänster sida.
Ytterligare några frågor:
Använder man samma sorts kartong till både bakstycke som till passepartout, eller ska man ha tunnare kartong till bakstycket?

Är det samma yttermått på bakstycke och passepartout?

Maxell skrev:
Ytterligare några frågor:
Använder man samma sorts kartong till både bakstycke som till passepartout, eller ska man ha tunnare kartong till bakstycket?

Är det samma yttermått på bakstycke och passepartout?
Till passepartouten använder man speciell passepartoutkartong. Den är av hög kvalitet.

Som isolering använder man syrafri kartong.

Till bakstycket använder man en styv kartong även kallad silkboard. Den är avsevärt billigare än isoleringen. Det går lika bra att använda bakstycket som följer med ramen. Silkboard är ganska billig. Den har en gulaktig kärna som är i mina ögon fult till passepartout. IKEA använder gärna denna billiga kartong till sina passepartouter. Bakstycket är tjockare än passepartouten.

Senast ändrad:
PerFogelberg skrev:
Till passepartouten använder man speciell passepartoutkartong. Den är av hög kvalitet.

Som isolering använder man syrafri kartong.

Till bakstycket använder man en styv kartong även kallad silkboard. Den är avsevärt billigare än isoleringen. Det går lika bra att använda bakstycket som följer med ramen. Silkboard är ganska billig. Den har en gulaktig kärna som är i mina ögon fult till passepartout. IKEA använder gärna denna billiga kartong till sina passepartouter. Bakstycket är tjockare än passepartouten.

Tack, nu börjar jag förstå. Det blir givetvis 3 lager. Passepartout, isolering och bakstycke (som borde vara det som följer med om man köper en färdig ram). Och alla har samma yttermått?

_mono_ skrev:
Hoho! Lär mig!!! Varför syrafri kartong o tejp? Är det svårt att få tag på?
Det tror jag att jag kan!
Syrafritt använder man för att det bevarar bilden bättre. Kan tänka mig att vanlig kartong avger ämnen som gör att bilden snabbare förstörs.
Allt detta borde man väl kunna hitta i en affär som har konstnärsmaterial.

Var köpa passepartout-papp?

Var köper man billigt och bra passepartout-papp?
Jag menar då inte färdigskurna utan de som man själv kan fixa till.
Gärna via Internet.

Syrafritt är bra därför det inte löser ut ligninet som finns i cellulosa. Ett säkert sätt att förstöra bilder är att sätta bilderna direkt mot ett bakstycke av masonit. Inom ett år är bilden helt förstörd.

Många glömmer isoleringen. Den är ett måste om man vill att bilderna ska hålla så länge som möjligt.

Steget bättre än syrafri kartong är att använda så kallad buffrad kartong. Den har en buffert mot den sura atmosfären och används med fördel till dyr konst och fina fotografier.

www.photax.se
mörkrumsartiklar / skär och montering.

"Gudy, Adhesivfilm ART.BET: BR610002
Dubbelhäftande syrafri adhesivfilm på rulle för kallmontering av bilder.Storlek: 40 cm x 10 meter" "595 kr + frakt".

Jag har inte prövat denna pryl.
Om den funkar så går den till alla typer av fotopapper/skrivarpapper och olika underlag.

Photax har även syrafri kartong med sjävhäftande yta, 5st 50x60 cm, 475 kr + frakt.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto