Annons

passepartout hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)
PerFogelberg skrev:
Ska man vara noggrann målar man ramens insida med en lackfärg så att träets lignin inte kan nå bilden.

Bra beskrivning du gjorde, men detta reagerade jag på. Lackfärgen måste i så fall torka lång tid innan du lägger in bilden. De ångor som frigörs när lacker torkar är inte nyttiga för bilder. Jag har ibland använt alufolie på insidan av ramen för att bygga en barriär mellan trä och bild.

Stefan

Förtydligande enbart

Tjena!

För att summera allt som skrivits och korrigera en del felaktigheter.

Passepartouten bör vara åldersbeständigt, syra & ligninfri.
En buffrad passepartout är bra såvida den är garanterat ligninfri.
Ett bra riktvärde på gramvikt är minst 1000g/kvm.

Isoleringen bör minst ligga på 500 g/kvmm och skall även den vara ligninfri.

Montering skall om man helst vill bevara bilderna korrekt ske med syrafria klisterremsor.
De kan man köpa på Gallerix, Kreatima och liknande.

Montering sker med såkallat T-hänge inuti en "bok"
Tillskuren passepartout samt isolering monteras ihop så att den öppnas såsom en bok.

Därefter måttar man in bilden som skall monteras, lägger på en liten tyngd och öppnar boken.
För att slippa se kanterna utav klisterremsorna så rivs företrädesvis remsan på alla kanter som är i kontakt med bilden. Därefter fuktas remsan försiktigt och läggs under bilden så att en bit sticker upp. Ca 0,5-1 cm under bilden och 2-3 cm ovanför.
För att undvika att bilden tar skada av fukten så kan man lägga en kartongbit under för att ta emot överflödsfukten. (Själv lägger jag alltid en plexiglasbit ovanpå tillsammans med en tyngd för att få ett fint resultat)

Därefter läggs en annan klisterremsa tvärsöver den andra mot isoleringen. När den torkat så har du monterat färdigt.

Monteringen bör ske på två punkter i överkant, 1/3 in ifrån vardera sidor för att ge bilden så mycket möjlighet som helst att röra på sig.

När det gäller passepartoutbredder så är det vanligtvis så att man räknar enligt en formal som ser ut såhär.

(X/3)*4=Z

X är de tre övre balkarna - Z är nederbalken.

Sedan kan man också montera bilderna på en syrafri kartong. Det görs med adhesiv.
För fiberpapper smälter man fst bilden i en värmepress.
Plastpapper är lite mer problematiskt med värmepress eftersom att temperaturen blir noggrann så att pappret inte smälter.
Sedan finns adhesiv som är för kallmontage.

Om passepartoutens gångjärn är till höger eller vänster eller som mina som jag gör i morgon varken höger eller vänster utan upptill, spelar ingen roll.

Klämmer du fast bilden i en ram så måste man inte tejpa ett gångjärn alls. Däremot behöver man tejpa fast bilden så att den inte förlorar sin ursprungliga placering efter ett tag.

Sedan slickar man INTE på konstnärstejp. Har man, som jag precis ätit en god tårtbit eller ngt annat gott, så kan man få socker med i monteringen. Och det är nog inte så bra.

Adhesiv med värmepress inverkar dock negativt för bilden då bilden åldras snabbare i värmen.

Anledningen till att man vanligtvis fäster i vänsterkant är att detta är en standard inom inramning, skulle någon behöva öppna upp i efterhand så är det enkelt att veta hur den är monterad.

Oavsett om du monterar i en ram eller ej så är det alltid värt att montera ihop pp och isolering av den enkla anledningen att de då inte rör sig sinsemellan. Detta är speciellt viktigt då man också helst bör ha en mån om minst 2-3 mm mellan ram och pp-storlek.

Självklart skall man inte slicka på något som skall monteras i en ordentlig inramning. ;D

Adhesiv med värmepress inverkar dock negativt för bilden då bilden åldras snabbare i värmen.
Jag testade precis att använda konstnärstejpen att fästa fiberpappret mot passepartoten.
Det gick käpprätt åt helvete.

Plötsligt blir det så förståeligt varför jag numera använder adhesiv. Fuktigt fiberpapper blir buckligt, varför kom jag inte ihåg det här!.
Hädanefter alltid adhesiv.

Jag har bilder som är över 20 år gamla som är monterade med värmepress, inga problem med livslängden.

Hoppas att det inte kommer att se alltför d...ligt ut. För jag hinner inte göra om bilderna innan inlämningen på torsdag... i morgon.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto