Annons

Passar till EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

nettan evy

Aktiv medlem
Tänkte köpa mig ett par nya obj gm en vän i Kina. Om jag vill fota macro och tävlande hästar på lite håll ,vad rekommenderar ni då. Är det OK att köpa obj så, gäller garanti? Någon som vet.

Har också en del objektiv kvar efter min pappa och jag undrar om jag kan använda något till min 400. Vad är det för obj och vad gör man annars med dom?

RMC Tokina 35-70mm 1:4 55 C/FD

MC Soligor c/o Zoom + macro 1:45 55 C/FD
80-200mm

Astro Skyligth 5,5mm
Corenar 1:2,8 f :135mm
Tamron Auto 1:3,5 f:135mm K:A(4)????
Teleplus MC7 2xCFE Macro Mellandel?

MC SoligorWide-Auto F:2,5 f:28mm 52 C/FF

Sigma for Canon Zoom-master 1:2,8~4
multicoated f35~70mm

Cosinon Auto F:2,8 f:135mm


Hoppas på hjälp
 
Din pappas objektiv passar inte. De är till Canon utan autofokus, de har en annan bajonettfattning.

För en kombination mellan makroobjektiv och hyfsat tele så kanske Sigma 150/2,8 kan vara något?
 
Bortskänkes

Tack, då vet jag att dom inte passar. Ringde LP-foto och frågade om intresse, men dom sa att Canon bytte fattning -87 och att dom jag har är
av tidigare modell.

Så, jag skänker bort dom. Om någon är intresserad,så kontakta mig.

Tittade efter recensioner om Sigmaobj här på Fotosidan, men hittade inget. Har någon erfarenhet av det. Hur är macrot i jmf med Canon 100?
Har sett att det finns många
frågor ang obj för nybörjare här på forumet så jag får väl följa alla trådar.
 
App app app! Vänta lite här nu!

De flesta (samtliga?) av dina nämnda objektiv kan användas på en 400D, med hjälp av en adapter.

Vilka adaptorer som är bra får de lärde tvista om, men du prylen du behöver en FD-till-EF-adapter.

Observera att du inte får autofocus med något av objektiven.
 
Lägg ner det där med adapter.
Det finns två typer som gör livet surt för en.
Den ena utan lins gör att det blir som en mellanring och du kan inte plåta motiv på längre avstånd. Den andra är med lins och du tapar skärpa och brännvidden blir något längre.
Sedan måste du förutom förlorad autofokus blända ner manuellt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.