Annons

Passar pentax 10d en nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

callexyz

Ny medlem
Hej
Jag tänkte köpa en pentax 10d som min första systemkamera eftersom man verkar få en massa för pengarna, men innan tänkte jag höra lite här på forumet...

Passar en sån kamera till en nybörjare. Man har hört en massa kommentarer från fd nybörjare som säger att de "växt ur" sina kameror inom bara ett par månader. ...eller tvärtom är 10d alltför avancerad for en nybörjare i systemkameravärlden?

Finns det inställningar så att den passar både den erfarne och nybörjaren?

Vad tycker ni jag annars skall tänka? Objektiv, något speciellt.

Tacksam för lite råd
 
callexyz skrev:
Hej
Jag tänkte köpa en pentax 10d som min första systemkamera eftersom man verkar få en massa för pengarna, men innan tänkte jag höra lite här på forumet...

Passar en sån kamera till en nybörjare. Man har hört en massa kommentarer från fd nybörjare som säger att de "växt ur" sina kameror inom bara ett par månader. ...eller tvärtom är 10d alltför avancerad for en nybörjare i systemkameravärlden?

Finns det inställningar så att den passar både den erfarne och nybörjaren?

Vad tycker ni jag annars skall tänka? Objektiv, något speciellt.

Tacksam för lite råd

10D passar perfekt för en nybörjare, bara o köra på green mode ibörjan tills du lär dig bländare/iso/tid etc. Du har alla proffsfunktioner på K10D så växa ur lär du inte göra! K10D var min första systemkamera och det har gått hur bra som helst.

Kör jpeg med ljus bildton ibörjan om du inte vill mixtra med bilderna i PS efteråt. Börja med kit-objektivet och se sen vad du vill ha för nått extra sen.
 
K10D erbjuder många möjligheter för en avancerad fotograf, eller för fotostudenten som verkligen vill lära sig fotografering. Däremot så saknar den många av de "sikta-och-tryck"-lägen som mer nybörjarinriktade modeller har (som Pentax egen K100D Super). Det finns ett grönt-läge på K10D där kameran tar hand om bländare och tid, men K10D har inte speciella lägen för porträtt, landskap, närbildsfoto, museum, snö och liknande. K10D är i första hand gjord för fotografer som själv gör inställningar med bländare, slutare och ISO - och erbjuder många innovativa funktioner för detta.

Hälsar
R
 
Re: Re: Passar pentax 10d en nybörjare?

Martin-B skrev:
Du har alla proffsfunktioner på K10D så växa ur lär du inte göra! K10D var min första systemkamera och det har gått hur bra som helst.
Vad är proffsfunktioner? Själv trodde jag att typ [M] och spotmätning räckte för proffsen.
 
Re: Re: Re: Passar pentax 10d en nybörjare?

kenny_lex skrev:
Vad är proffsfunktioner? Själv trodde jag att typ [M] och spotmätning räckte för proffsen.

Olika typer av bracketing, möjlighet till massor av custom-inställningar etc. Även två rattar och direkt åtkomst till iso m.m, trådlös styrning av blixtar... det finns egentligen hur mycket som helst som proffsen vill ha och K10D levererar på alla punkter.
 
K10Ds fina justeringsmöjligheter för vitbalans tycker jag definitivt är en underbar funktion (och nej, K100D har den inte, K100D har en mycket simplare implementation).

Sedan så har ju K10D automatisk alternativjustering av vitbalans också, och andra bildparametrar.

HyperProgram-funktionen, ett programläge med automatisk byte mellan bländar- och tidsautomatik beroende på om fotografen snurrar på bländar- respektive tidsratten, är också det en funktion som mer riktar sig till avancerade användare som använder bländare och tid.

Hälsar
R
 
Jag har själv en K10D, och jag är mycket nöjd med mitt val. Valde mellan den och 400D samt D80.

Skulle jag sammanfatta det som skiljer den från canon/nikon skulle jag skriva så här:
- Många smarta finesser som verkar saknas hos konkurrenterna. Quickshift fokus, hyperprogrammering, sv-läge, m m.
- Vädertätning
- Skakreducering i huset
- Gedigen känsla (nikon bra här också, canon urkass)
- Några roliga linsalternativ
- Fruktansvärt prisvärd

Jag är nöjd med bildkvaliten och givetvis är det jag som sätter gränsen snarare än kameran. Kitgluggen 18-55 är inte så bra, den är lite lömsk när man närmar sig 18 mm och ljussvag. Så här i efterhand hade jag nog varit nöjdare med 16-45 f/4.

Relativt kvickt efter köpet skaffade jag en FA 35mm f/2. Den sitter på nästan hela tiden. Jag kanske är krävande men kitgluggen är lite lömsk, 35mm är mycket mer förlåtande och ger exceptionellt skarpa bilder. Det är roligt att fotografera en fontän med 1/4000s slutartid.

Jag skaffade batterigrepp från början, har stora händer. Är man normalbegåvad är kameran inte svår att förstå sig på.

Jag har också köpt en Tamron 70-300 f/4-5,6. Den behärskar jag inte än så den är jag arg på. :)
 
Roland Mabo skrev:

HyperProgram-funktionen, ett programläge med automatisk byte mellan bländar- och tidsautomatik beroende på om fotografen snurrar på bländar- respektive tidsratten, är också det en funktion som mer riktar sig till avancerade användare som använder bländare och tid.

Hälsar
R

Du har kanske rätt i att funktionen riktar sig till mer avancerade användare, men jag som är nybörjare använder ofta hyperprogram. Det är ett mycket smidigt läge för allroundfoto, även om man inte är proffs, eller som i mitt fall, långt från semihalvamatörproffs ens.

Jag tror man vänjer sig vid sådana här finesser när de finns från början. Sen förväntar man sig dem.
 
Är du fotointresserad så passar K 10 d absolut. Det är min första systemkamera och jag kan hålla med om kritiken mot kitobjektivet 18-55. Köpte ett FA 50 1,4 för några månader sedan och det sitter på för det mesta nu. Köp ett kamera hus och lägg till för ett bra objektiv på en gång, jag har inte provat 16-45:an så den kan jag inte säga något om men FA 50 1,4:an kostar ju inte avskräckande mycket. Och eftersom det är digitalt så ta mycket bilder och prova olika inställningar och lär dig hur kameran fungerar det är ju ingen framkallningskostnad för film bara att radera minnet och prova på nytt. Det är absolut en kamera som det kommer att ta tid att växa ur.
 
Jonas, vet man vad bländare och tid innebär då räknas man in i "avancerad användare" enligt mig och då är HyperProgram en härlig funktion. :) De som saknar kunskap om bländare och tid, de kör med bildlägen som porträtt och landskap - sådana lägen finns i kameror som riktar sig mer till nybörjare och dessa lägen saknar K10D.

Hälsar
R
 
Hej!

Även jag köpte min första (D)SLR för ett tag sedan och valet föll på en pentax k10d även där. Helt grön sedan innan men nu kan jag väl säg att jag har rätt bra koll på slutare, bländare, ISO, deapt-of-field etc. Fotar mycket natt/kväll, vilket medfört att 50mm 1.4f suttit på ofta, dock lagt en beställning på en DA* 16-50mm nu som jag hoppas kan ersätta den som objektivet som används mest, saknar vidvinkel odta när jag har 50mm på, men det kan man ju ibland arbeta runt.

Tycker k10d funkar bra som första kamera, bara att prova sig fram, ut och fota mycket, framförallt i Manuellt läge så du lär dig hur allt hänger ihop.

/Mvh Otto
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.