Annons

Passar konvertern ?

Produkter
(logga in för att koppla)

miknyg

Ny medlem
Passar canons 2x konverter till objektiv Canon EF 100-300 5,6 ?
Använder någon denna kombination så ni vet att det går, för på scandinavian photo är man litet osäker.

Den där kombinationen skulle innebära f/11, vilket är helt oanvändbart om det inte är _väldigt_ ljust. Tänk desutom på att du bör blända ner ett eller två steg vilket ger f/16-f/22.....Rent tekniskt vet jag inte om konvertern passar.

//David

Canons 2x konverter passar nog inte på det objektivet. Om jag minns rätt på passar konvertrarna till alla L-objektiv som har en fast brännvidd över 135 mm samt de "stora" L-zoomarna. Skall du sätta konvertern på andra objektiv måste du sätta dit en mellanring, och då förlorar du möjligheten att fokusera till oändligt.

D76 skrev:
Den där kombinationen skulle innebära f/11, vilket är helt oanvändbart om det inte är _väldigt_ ljust. Tänk desutom på att du bör blända ner ett eller två steg vilket ger f/16-f/22.....Rent tekniskt vet jag inte om konvertern passar.

//David

Vänligen bespara oss den typen av "expertsvar".
Sen när blev ett objektiv med 2x conv.oanvändbar
på små bländare ???
mvh/Gunte..

"Oanvänbart" var naturligtvis ett högst subjektivt svar. Jag var otydlig med det, men självklart _går_ det att använda, även om jag som sagt personligen aldrig skulle komma på tanken.

//David

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar