Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passar detta objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wunsch_77

Medlem
Har inte råd med det objektivet jag hade tänkt att köpa innan vi nu åker på semester, så jag undrar om ett Tamron AF 70 - 300 DI (Canon infattning) objektiv kan fungera som ett budgetalternativ till min Canon Eos 550D??

Nån som testat eller har några komentarer, hitta ett nu på REA för 1100kr
 
Har inte råd med det objektivet jag hade tänkt att köpa innan vi nu åker på semester, så jag undrar om ett Tamron AF 70 - 300 DI (Canon infattning) objektiv kan fungera som ett budgetalternativ till min Canon Eos 550D??

Nån som testat eller har några komentarer, hitta ett nu på REA för 1100kr

Har själv en Tamron 70-300mm som sitter på min D90. Vid 250 o uppåt så märker du CA. Tamrom 70-300 är ingen höjdare tycker jag, men jag är inte gjord av pengar så den får duga.
 
Har själv ett Canon EF 75-300MM f/4-5.6 III.

Det funkar helt okej för vad det är (ett budgetobjektiv), känns dock som att stativ är nödvändigt att ha vid längre brännvidder om det inte är väldigt ljust där du fotar så du kan köra med snabba slutartider.
Jag skaffade mest mitt för att kunna ta kort på månen (nu när det var solförmörkelse) och först och främst för att jag fick chansen att köpa det för småpengar. Alltid kul att ha något som är mer zoom än kittobjektivet, dock lär jag byta ut mitt så fort jag får chansen mot ett med IS eller bättre ljusstyrka.
 
Är inte ett Canon EF-S 55-250 IS för 1300kr ett bättre köp? http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=140717

Det Objektivet hade nog varit bättre men hade inte hunnit få hem det innan vi åker bort på semester, köpte idag ett Tamron AF 70 - 300, har testat lite och det är inte så pjåkigt ändå, har man bra ljus så funkar det kanon, då är focusen och skärpan bra och snabb!

Har dock inte testat zoomen än på max, skulle tydligen vara lite CA problem, får väl se

Tycker dock inte att focusen låter så mycket som vissa beskriver, ganska tyst faktiskt fast å andra sidan beror ju det på vad man jämför med, klart att en motor låter lite men får nog inga klagomål från grannarna:)
 
läste den artikel också om UV-skydd:

http://kamerafilter.se/vikten-av-uv-filter/

Köpte ett till Tamron objektivet, det står och väger om man ska använda det bara? Det förstärker ju inte ljusinsläppet direkt på ett objektiv som redan inte är så bra på det, så det kanske är dumt?

Hur gör ni

Det påverkar knappast ljusinsläppet, men däremot kan det påverka bildkvalitén etc. Åsikterna går isär om huruvida man skall använda det eller inte (och hur mycket det egentligen påverkar). Jag skulle känna mig otrygg om jag inte hade det på dyrare objektiv, men skulle avstå från att sätta det på ett billigare objektiv (dels för att det inte är några jättevärden jag skyddar och dels för att bildkvalitén kanske redan är lite svajig som det är.
 
Inget UV-skydd. Bildsensorn har redan ett UV-skyddsfilter, så ur den aspekten behövs det inte. Många använder dock UV-filter som skydd för frontlinsen så den inte skall bli repig. Nu följer det ju med ett ganska djupt motljusskydd till detta objektiv om jag inte har fel. Det skyddar frontlinsen bra. Dessutom är ju objektivet ingen dyrgrip, skulle linsen bli skadad är det ingen katastrof. Yttermera visso behövs det rejäla skador, enorma repor för att det egentligen skall synas på bilderna. Till sist ger skyddsfilter ofta problem med ljusreflexer vid motljussituationer, speciellt lampor i mörker. Spar pengarna skyddsfiltret kostar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.