ANNONS
Annons

Passar det till min kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cecilia J

Avslutat medlemskap
Jag har fått tag på ett begagnat 50 mm objektiv till Canon EOS som är ca 8 år gammmalt. Han som har det nu har använt det till en vanlig systemkamera. Och nu funderar jag självklart om detta passar till min Canon EOS 300D eller om det är för gammalt? Förändras objektiven mycket på den här tiden? Det är kanske dumt att köpa ett så pass gammalt objektiv?

Jag skulle bli väldigt jättetacksam om jag fick ett snabbt svar innan någon annan köper objektivet.

Mvh
Cecilia
 
Passar och inte gammalt

Det passar och ser det bara bra ut, utan en massa repor, så är det säkert ok. 8 år är ingen ålder för ett objektiv. Har själv objektiv som är 20-25 år gamla och de fungerar som nya.
 
Hej!
Om objektivet använts till en EOS-kamera så ska det passa på din 300D. Canon har vist nog behållit EF-fattningen som infördes i samband med att att autofokuskamerorna i EOS-serien kom.

8 år är ingen ålder på ett objektiv om det skötts rimligt bra. Jag har ett fullt fungerande Canon 50mm från slutet av 60-talet t ex.

/Lars E
PS Kolla gärna in recensionerna här på Fotosidan.se för objektivet.
 
Tack så hjärtligt för era snabba svar. Jag har läst mycket om detta objektiv och jag vill så gärna ha ett sådant. Jag vet även att de är mycket svåra att få tag på begagnade. Men nu har jag fått tag på detta för 500 kronor. Så jag blev mycket glad över att ni kunde svara så pass fort och att det skall passa till min kamera.

Tack igen och ha en härlig helg.
Cecilia
 
Nu kan jag inte Canon, men tycker mig ha observerat otaliga diskussioner om att den äldre versionen av Canons 50/1.8 är mycket bättre än den nya. Det är tydligen till och med haussat så till den milda grad att priserna på diverse auktionswebbplatser är högre för ett gammalt än ett sprillans nytt i affären.

Så om det är ett sånt du har så kan du ju vara lite extra glad :)
 
Grattis om du har fått tag på en begagnad 50:a. Om den är till eos-kameror så finns det ju inget som säger att den inte skulle funka till 300d:n. Verkar inte vara det lättaste precis, inte annat än att man blir lite avundsjuk =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.