Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passande Objektiv för mina behov

Produkter
(logga in för att koppla)

da_flower

Aktiv medlem
Hej hej .

Jag har en fråga.

Jag gillar att fota:
* Bröllop
* Porträtt
* Macro
* Vidvikel landskap etc.

Jag har
* 18-70 AF 3,5/4,5
* fast Nikkor 50 2.8 (gammalt utan autofocus)
* fast Nikkor 35 2.8 (gammalt utan autofocus)
* fast TAMRON 80-210 3.8/4 CF TELE MACRO(gammalt utan autofocus)

Dom utan autofocus tycker jag är svårt att få skärpa med. O sen gillar jag inte att man inte kan få ljusmätning att funka.

Säg att jag har 3000-5000 :- att lägga vad skall jag då köpa som passar mina behov. Jag har en Nikon D80.

/johan
 
Tokina AT-X M100/2,8 Macro 1:1 PRO D (3799:- på cyberphoto.se), kanske? Då får du lite längre brännvidd än du har (100mm) samt macro.

Kolla också vilka brännvider du använder mest på din zoom, så får du en indikation vad du behöver.
 
Alltid svårt... omöjligt... att ge objektivråd, men om jag hade haft din kameraväska så hade jag utan att tveka (förrutom byt märke såklart ;D) byt ut din telezoom mot en med AF, 70-2/300 för att få såmycket bredd som möjligt.

Därefter hade jag varit rätt missnöjd med att jag köpte sån billig skräp eftersom jag inte hade råd med något bättre, lurat mig själv att jag skulle blivit gladare om jag köpt en fast macro eller ljsustark normal eller what so ever men insett att jag trots allt gjorde rätt.
Med dessa är jag alltid fit for it, vidvinkeln har du ju redan, telen, kanske någon fuskmacro-variant (jag kör sigmas 70-300), du får oxå tid på dig att att 'hitta di själv' i fotandet, inse om det är macro-skalbaggar eller småvilt du vill sättaz på pränt (har du ju som det verkar redan fotat en del redan å har säkert en rätt klar bild av vad du vill)
 
om du vill foto natur i vidvinkel är Tokina AF 19-35/3,5-4,5 ett billigt alternativ runt 2000, har fått stämpeln bra köp på cyberphoto. Om du vill foto macro är ju Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 erkännt vass! ligger runt 4000kr, fått stämpeln toppklass på cyberphoto, annars är ju redan nämnda tokinas macroobjektiv tydligen rätt vasst.
 
Svårt att täcka in alla dina behov i en budget på 3-5000 :).

Du får nog bestämma dig för var du vill börja. Om 18mm räcker till de vidvinkelbehov du har så kan du ju som de andra har sagt köpa ett macroobjektiv från sigma/tamron/tokina. Du kanske också kan få en ett 50mm f1.8 AF i den budgeten som är ett sjukt prisvärt objektiv som borde duga till porträtt.

Om du vill börja på vidvinkelsidan så kan jag rekommendera ett tokina 12-24mm, har ett själv och med ett polfilter påskruvat så finns det inget landskap som inte kommer ut vackert ur kameran :).

Bröllop är jag inte så inne på, men borde inte din 18-70 duga, men kanske kan det vara en idé att köpa en blixt till den, för upplättning i svårt ljus m.m.
 
Rikard_Björklund skrev:
om du vill foto natur i vidvinkel är Tokina AF 19-35/3,5-4,5 ett billigt alternativ runt 2000, har fått stämpeln bra köp på cyberphoto. Om du vill foto macro är ju Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 erkännt vass! ligger runt 4000kr, fått stämpeln toppklass på cyberphoto, annars är ju redan nämnda tokinas macroobjektiv tydligen rätt vasst.

Skulle nog inte rekommendera ett 19-35 till någon som redan har ett nikon 18-70 (som är känt för sin skärpa). Förutom att objektivens brännvidder överlappar så är det ett gammalt objektiv byggt för analoga kameror, 18-70 överträffar antagligen dess skärpa.
 
EnbersBuskE skrev:
18-70 överträffar antagligen dess skärpa.

Nope ! Det är likvärdigt optiskt, Tokinan är desutom bättre byggt (metall), men du har rätt att det är ett onödigt köp när han redan äger en 18-70.

Jag skulle köpt ett Nikon 85/f1.8 till bröllop och porträtt jobben till att börja med, sen skulle jag fortsätta spara till nästa objektivköp.

/kent
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.