ANNONS
Annons

Paraply/softbox OCH blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lurch

Avslutat medlemskap
Jag kollade på ett gäng videoklipp om ljussättning med tex två eller tre paraplyer/softboxar och märker att de även använder blixt? Det är nåt jag inte fattar, borde man inte kunna klara sig utan blixt?

Jag ska ev fota ett gäng porträtt och klurar på ljussättningen.

/Newbie...

Jag kollade på ett gäng videoklipp om ljussättning med tex två eller tre paraplyer/softboxar och märker att de även använder blixt? Det är nåt jag inte fattar, borde man inte kunna klara sig utan blixt?

Jag ska ev fota ett gäng porträtt och klurar på ljussättningen.

/Newbie...

Hmmm, jag förstår inte riktigt vad du menar. Paraplyn/softboxen monteras ju på blixten, de tillför alltså ingen nytta om du inte har även en blixt.

Men paraplyet/boxen har ju även vanlig lampa? sOm här tex:

http://www.youtube.com/watch?v=gL8mhBtIAco

Modelleringsljus kallas det, för att enkelt se hur ljuset faller, och det blir därmed enklare att forma ljuset. Det lyser ju inte lika starkt som när den går på fullstyrka men visst är det samma lampa som lyser som modelleringsljus och blixtljus.

Om du ska vara utomhus under dagen brukar reflexskärmar göra jobbet utmärkt...

Som Allemyr redan skrivit, modelleringsljuset används för att se hur ljuset faller så att du kan modellera ditt ljus så som du vill ha det, dvs positionera dina ljuskällor i rätt vinkel och i förhållande till varandra. Modelleringljuset är vanligtvis alldeles för svagt för att tillåta dig fritt välja bländare. Skulle ljuset vara starkare skulle man vara tvungen att avbryta fotosessionen ideligen för att modellen blir för varm... De flesta studioblixtar har inbyggt modelleringsljus.

/Peter

Vill du köra budget variant av studio ljus inne så finns det nog många trådar om bygg lampor här på sidan, med lite pressat iso kan det funka, håll koll på vitbalansen och sätt inte eld på paraplyerna bara.

Modelleringsljus kallas det, för att enkelt se hur ljuset faller, och det blir därmed enklare att forma ljuset. Det lyser ju inte lika starkt som när den går på fullstyrka men visst är det samma lampa som lyser som modelleringsljus och blixtljus.

Om du ska vara utomhus under dagen brukar reflexskärmar göra jobbet utmärkt...

Nej, samma lampa är det ju aldrig. För inställningsljuset används oftast en 150 eller 250W glödlampa eller halogenlampa som kan lysa antingen proportionerligt med inställd effekt på blixtröret eller manuellt ställd. På billiga studioblixtar går det ibland bara att ställa inställningsljuset på halv eller full effekt. Detta ljus bidrar inte med någonting under exponeringen eftersom blixtljuset är många ggr starkare.

Senast ändrad:
OK, tack för alla svar! Utrustningen som jag har tillgång till har steglös inställning av modelleringsljuset.

Jag mailade nyss ett prisförslag, håll tummarna för att jag får mitt första jobb!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar