Annons

Parameters / Canon EOS 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Frågan passar väl bra här?

Hursomhelst använder jag standardinställningen "parameter 1" och den har funkat perfekt för mig. Vill man trixa och fixa är ju annars Photoshop eller liknande till mycket hjälp!

/Thomas
 
Parameter 2 är den "normala" inställningen som ger normal kontrast etc.

Parameter 2 tillsammans med ett lågt ISO-värde, helst 100 ISO, ger i de flesta fall bilder med "naturlig" kontrast och färgåtergivning.

Om du vill lära dig från grunden så kan det vara bra att sträva efter att handskas med kameran och förstå hur man kan varierar behandlingsparametrarna innan man justerar resultatet i PS (photoshop).

Jag rekommendera absolut att man läser bruksanvisningen ordentligt och lär sig det mesta som står där. Då får man en bra grund att jobba vidare med.

Sen är det arbete som gäller....
 
Det står väl i instruktionsboken vad de betyder?

Parameter 1 = mer skärpa och mättnad

Parameter 2 = "noll" inställd på samtliga

Har jag fel?
 
Det är nog riktigt.
Noll står för normalvärde.
Ett blir då ökad kontrast, mättnad etc.

T.ex om man jämför med EOS 10D så är den kamerans standardvärde lika med 300D inställd på parameter 2.

Prova er fram. Ta många bilder, de är ju i princip gratis nu när ni inte behöver köpa film längre...
 
Jag kör med en modifierad parameter 1

Allt inklusive color tone satt till +1. Jag tror att parameter 1 har color tone satt till 0 men jag ville "boosta" den lite:)

Kör hårt!

--jalle


icestyle skrev:
Hejsan hejsan !

Jar nyss köpt en EOS 300D och man kan ställa in själva Parameterna: Contrast, Sharpness, Saturation och Color Tone.

Undrar vilken inställning ger bästa resultat?
Djupa vackra färger och bra skärpa är man jo alltid ute efter.

Eller är det helt beroende " vad man ska fotografera "

<url>http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS300D/Images/Captures/anim_shootmenu.gif</url>

Några tips ?


Mvh
JP.
 
Jag har också en ny 300d och undrar över inställningar:

Auto Exposure Bracket
WB Bracket

Ska man låta dem vara default eller?
Vet inte exakt vad dem gör, vore tacksam för förklaring.
 
Auto Exposure Bracket är för de tillfällen då du är fundersam över exponeringen. Då tar du tre bilder med varierande kompensation (normal, - samt + kompensation). Du måste dock knäppa tre separata exponeringar. och kameran ändrar själv exponeringsinställningen mellan varje tagning.

WB (Vitbalans) Bracket är samma sak fast för vitbalansen. Då blir det tre kort (med olika vitbalansniställningar) vid varje exponering. (Dvs: tryck en gång, få tre kort)

Dvs: i normalfallet använder du dig inte av dessa; låt dem vara av.

--jalle (sitter hemma med hantverkare:)


jcarls38 skrev:
Jag har också en ny 300d och undrar över inställningar:

Auto Exposure Bracket
WB Bracket

Ska man låta dem vara default eller?
Vet inte exakt vad dem gör, vore tacksam för förklaring.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.