ANNONS
Annons

Papperskorgen i Mac går inte att tömma.

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Har försökt tömma papperskorgen (iMac 27", 1 1/2 år gammal med Sierra som OS) men hela tiden säger den att något är öppet (vilket det inte är) som gör att jag måste fortsätta ändå. Till slut verkade den tömd, men är jag kollade igen så återstår ändå en massa filer. Nu finns det alltså runt 290.000 filler som inte vill försvinna. Jag har inte tömt den på ett tag, kanske en månad, med det har tidigare inte haft någon betydelse.

Se bifogade skärmdumpar på vad den säger vad som ska göras.

Bilagor

• skärmdumpar_pkorg_170611.jpg
    skärmdumpar_pkorg_170611.jpg
    68.4 KB · Visningar: 61
Jodå, provat även med Alt/Option nedtryckt utan resultat, ska nu testa Terminal-metoden.

Terminalen

Jodå, provat även med Alt/Option nedtryckt utan resultat, ska nu testa Terminal-metoden.

Be water my friend...

Läs på ordentligt. Du kan radera helt fel saker om du inte är säker på vad du gör med Sudo kommandon.

Problemet är att de filer du vill slänga har gamla behörigheter. Ett exempel är att du slängt filer på en gammal disk du kört med en äldre dator och nu har din nya burk inte rätt att slänga dem.

Men Sudo är vägen, var bara säker på vad du gör, du kan inte ångra dig.

behövs

Kan bli så när man raderar filler som systemet behöver eller att filerna är låsta. Marker kringla i så får du upp info om filen behörighet och i fall den är låst du kan ändra det där

Be water my friend...

Läs på ordentligt. Du kan radera helt fel saker om du inte är säker på vad du gör med Sudo kommandon.

Problemet är att de filer du vill slänga har gamla behörigheter. Ett exempel är att du slängt filer på en gammal disk du kört med en äldre dator och nu har din nya burk inte rätt att slänga dem.

Men Sudo är vägen, var bara säker på vad du gör, du kan inte ångra dig.

Tack för ditt svar!

Du säger: "Problemet är att de filer du vill slänga har gamla behörigheter. Ett exempel är att du slängt filer på en gammal disk du kört med en äldre dator och nu har din nya burk inte rätt att slänga dem."

Jag har tömt papperskorgen flera ggr tidigare utan problem så jag tror inte det finns några gamla rester kvar.

Jag har testat med Terminalen och kommit så långt att det bara adm.lösenordet som ska skrivas in. Problemet är nu bara att jag i början valde bort det helt för att slippa skriva in det varje gång datorn skulle startas. Skrev upp det men har aldrig använt vid uppstart.

Nu godkänner inte Terminalen det utan bara "ruskar på huvudet" och säger det är fel. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska komma runt problemet med adm.lösenordet. Kan jag på något sätt skapa ett nytt och skriva in det eller är det bara det gamla som gäller?

Bifogar en skärmdump på de filer i P-korgen som inte går att ta bort.

Bilagor

• pkorg_12.6.jpg
    pkorg_12.6.jpg
    59.6 KB · Visningar: 24
Kan bli så när man raderar filler som systemet behöver eller att filerna är låsta. Marker kringla i så får du upp info om filen behörighet och i fall den är låst du kan ändra det där

Kollade detta, bifogar två skärmdumpar den ena med +info den andra med högerklick på info.

Vad jag kan se är det inte några låsta filer?

Bilagor

• pkorgsinfo12.6.jpg
    pkorgsinfo12.6.jpg
    25.6 KB · Visningar: 36
  • pkorgsinfo2.12.6.jpg
    pkorgsinfo2.12.6.jpg
    26.1 KB · Visningar: 42
Katalog

Det är filerna i katalogen som är intressanta, lyft ur katalogen ur papperskorgen och öppna den sen väljer du vissa information som tidigare

Kan inte hjälpa dig med vad ditt adminlösenord är, men däremot om du vill ta ägarskap av filerna så kör med chmod.

Starta Terminalen och skriv något liknande som nedan exempel (ersätt med sökväg till din papperskorg, eller där du har dina filer):

Lars-Ternblads-iMac:~ lars$ chmod 777 /filväg/till/din/papperskorg

Program

Är filerna kollade till något program du kör typ Lightroom stäng av alla program med kringla Q starta om och försök att tömma utan att starta programmet. Sen att köra en mac utan att ha kol på behörighet är problematiskt. Har du kört Skivverktygen och reparerat skivbehörigheten

Det är filerna i katalogen som är intressanta, lyft ur katalogen ur papperskorgen och öppna den sen väljer du vissa information som tidigare

Drog ur en fil till Skrivbordet och -klickade på info, där står att jag har behörighet.

Bilagor

• kasta2.12.6.jpg
    kasta2.12.6.jpg
    26.5 KB · Visningar: 17
Kan inte hjälpa dig med vad ditt adminlösenord är, men däremot om du vill ta ägarskap av filerna så kör med chmod.

Starta Terminalen och skriv något liknande som nedan exempel (ersätt med sökväg till din papperskorg, eller där du har dina filer):

Lars-Ternblads-iMac:~ lars$ chmod 777 /filväg/till/din/papperskorg

Tack, testade med sökvägen "Finder" men tror inte det var rätt för inget hände. Vad kan det finnas annars för sökfil?

Det alldeles utmärkta programmet Clean My Mac har (bland allt annat nyttigt) en "Trash Bins"-funktion, som löst liknande problem för mig några gånger under åren-

"CleanMyMac makes sure your Trash Bins are emptied disregarding any Finder error messages"

https://macpaw.com/cleanmymac

Rekommenderas!
(Kolla på länken ovan för referenser)

Det alldeles utmärkta programmet Clean My Mac har (bland allt annat nyttigt) en "Trash Bins"-funktion, som löst liknande problem för mig några gånger under åren-

"CleanMyMac makes sure your Trash Bins are emptied disregarding any Finder error messages"

https://macpaw.com/cleanmymac

Rekommenderas!
(Kolla på länken ovan för referenser)

Tack för tipset! Installerade programmet och P-korgen tömdes på en gång! Verkar fungera jättebra!

Tack också till alla som kämpat med denna fråga!

Bilagor

• cleanup.12.6.jpg
    cleanup.12.6.jpg
    21.1 KB · Visningar: 21
Hallå igen, kanske var jag lite för snabb med att säga att allt var OK, använde programmet Clean My Mac och den tömde P-korgen, men efter en omstart var allt kvar ändå?

Verkar alltså som jag är tillbaka på ruta 1 iaf. Trist.

Det tipset med att skriva: Lars-Ternblads-iMac:~ lars$ chmod 777 /filväg/till/din/papperskorg skulle jag vilja testa igen, men vet inte hur man formulerar /filväg/till/din/papperskorg?

Tacksam för återkoppling!

~/.Trash eller /Users/dittanvändarnamn/.Trash

Kan du förklara hur jag ska skriva in Trash efter: Lars-Ternblads-iMac:~ lars$ chmod 777 /

Är det med nytt ~/.Trash eller något annat tecken före?

Mitt användarnamn har jag missat så det kan jag inte använda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar