Annons

Papperskorgen i Mac går inte att tömma.

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan du förklara hur jag ska skriva in Trash efter: Lars-Ternblads-iMac:~ lars$ chmod 777 /

Är det med nytt ~/.Trash eller något annat tecken före?

Mitt användarnamn har jag missat så det kan jag inte använda.

Starta Terminalen.

Då får du upp en prompt som normalt ser ut något liknande som:
Lars-Ternblads-iMac:~ lars$

Där skriver du chmod 777 ~/.Trash/* och trycker på entertangenten.

Klart.

Nu skall du vara ägare till filerna, och därmed ha rätt att radera de.

Prova sedan med rm -rf ~/.Trash/* eller töm på vanligt sätt i Finder.

Starta Terminalen.

Då får du upp en prompt som normalt ser ut något liknande som:
Lars-Ternblads-iMac:~ lars$

Där skriver du chmod 777 ~/.Trash/* och trycker på entertangenten.

Klart.

Nu skall du vara ägare till filerna, och därmed ha rätt att radera de.

Prova sedan med rm -rf ~/.Trash/* eller töm på vanligt sätt i Finder.

Bra, ska testa detta! Dessutom hittade jag ett fel på en extern HD som jag haft som TimeMachine, har bytt den och ska kolla vidare om även den har krånglat.

Bra, ska testa detta! Dessutom hittade jag ett fel på en extern HD som jag haft som TimeMachine, har bytt den och ska kolla vidare om även den har krånglat.

Bra!

Observera dock att ovan gäller om du är påloggad med samma konto som du vill ta bort filer i papperskorgen, och där har tillräckliga systemprivilegier.

Om inte, tex. om du loggat på med annat adminkonto än det konto som du normalt använder, så måste du istället för ~/.Trash/ ange den fullständiga sökvägen till din normala papperskorg (den som du vill tömma filer från).

Alternativt måste du logga på ditt normala användarkonto, och istället kanske skriva sudo före tidigare kommandon (och sedan ange adminlösenord) om du inte har tillräckliga privilegier på det kontot där du är påloggad och har papperskorgen.

Men starta med det som jag skrev i inlägget innan detta, och testa det först (sedan kan du prova något av dessa två alternativ ovan om det inte skulle fungera).

Lycka till!

Bra!

Observera dock att ovan gäller om du är påloggad med samma konto som du vill ta bort filer i papperskorgen, och där har tillräckliga systemprivilegier.

Om inte, tex. om du loggat på med annat adminkonto än det konto som du normalt använder, så måste du istället för ~/.Trash/ ange den fullständiga sökvägen till din normala papperskorg (den som du vill tömma filer från).

Alternativt måste du logga på ditt normala användarkonto, och istället kanske skriva sudo före tidigare kommandon (och sedan ange adminlösenord) om du inte har tillräckliga privilegier på det kontot där du är påloggad och har papperskorgen.

Men starta med det som jag skrev i inlägget innan detta, och testa det först (sedan kan du prova något av dessa två alternativ ovan om det inte skulle fungera).

Lycka till!

Bra, tack för ditt svar! Att "gräva" i datorns inre är inget som jag kan så bra, därför är alla tips välkomna!

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto