Annons

Papperskopior från Dia

Produkter
(logga in för att koppla)

Anarkaplupp

Aktiv medlem
Hej
Fotar mycket dia och nu är det några typer som vill ha papperkopior av mina bilder. Vill ha så liten kvalitetsförlust som möjligt men samtidigt ska man ju ha råd att betala för det hela också.

Kopiorna ska beställas i både 10x15- och A4-storlek.

Vart ska jag vända mig och vad får jag räkna med för kostnad?

Må solen skina på era stigar

Niklas

Ok, såg att det finns en massa trådar som behandlar ämnet. men jag känner inte att någon av dessa trådar besvarar min fråga. Jag har provat lämna in dia för papperskopiering tidigare men blivit mycket missnöjd. Jag misstänker att diat blivit scannat och sedan utskrivet eller nåt i den stilen. Färgerna har varit helt fel samt "gått isär" så att bilderna blivit oskarpa. Dessutom har man kunnat ana korn/pixlar (om det nu är skannat och printat) och bilderna har blivit mycket "platta".

Jag har fått förstoringar gjorda från dia (Velvia och E100VS) med mycket bra resultat. Labbet jag lämnade in till använde Fuji Frontier för att göra förstoringarna.
Men bäst resultat får man nog om man själv scannar bilden och fixar färgerna för att sedan skicka den till något labb för utskrift.

Jag har testat Proffskopia och blev inte så jättenöjd. Tyckte att bilden tappade något på vägen och färgerna blev helt fel. Är det kanske mina bilder det är fel på? Eller är det något man får räkna med vid kopiering av dia? Hur gör proffsen?

Tack för alla svar

Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar