Annons

Papperskopior av digitala bilder??

Produkter
(logga in för att koppla)

LiverpoolFC

Ny medlem
Skulle uppskatta om någon vänlig själ kunde tipsa om hon/han har goda erfarenheter av någon särskild firma som printar digitala bilder på fotopapper med yttersta kvalité! Har provat runt bland några vanliga firmor med ofta dåligt resultat.
 
LiverpoolFC skrev:
Skulle uppskatta om någon vänlig själ kunde tipsa om hon/han har goda erfarenheter av någon särskild firma som printar digitala bilder på fotopapper med yttersta kvalité! Har provat runt bland några vanliga firmor med ofta dåligt resultat.

Är nyfiken på violka du har provat och är mindre glad över och varför?
 
har tesat colormailer och fotalabo.net och kommit fram till att fotolabo ger mer kvalitet för pengarna
 
andreashj skrev:
har tesat colormailer och fotalabo.net och kommit fram till att fotolabo ger mer kvalitet för pengarna

Gott. Samma slutsats jag kom fram till. Jag använder Fotolabos pro-tjänst tills jag finner något som är bättre och minst lika stabilt. Colormailer fann jag väldigt ojämna och de förändrade ideligen hur tjänsten fungerade så att repeterbarheten blev lika med noll.

Nackdelen med Fotolabo är att det tar ca en vecka att få bilderna hem i brevlådan från Finland där labbet huserar.
 
Har både kört en del Fotolabo och lite Frontweb (Crimson) och är väldigt nöjd med båda.

Hos fotolabo tycker jag kvalitén är bra, framförallt om man använder deras profil, utan kan färgerna bli en liten aning "dävna" (tråkiga).Sen gillar jag deras program för uppladdning av bilder (slipper helst webben om det går). Klart positivt! Priserna är bra, ett litet minus är väl leveranstiden som är 5 dagar. I vanliga fall så spelar det ingen roll men är det brådis så är det. Går tydligen inte ens att skynda på om en bild blivit skadad i leveransentransporten och det VERKLIGEN är bråttom (har tyvärr provat).

Frontweb tycker jag också håller en bra kvalité, bra färger trots att man inte använder profiler (dom konverterar tydligen på plats med bra resultat!). Sen har dom bra leverans tid, betalar man 20% extra (och ändå så är det inte direkt dyrt) så verkar det i stort sett gå med vändande post, vid "normalpris" tar det ca 4 dagar.
Sen var det ju det där med web-baserad uppladdning som jag helst hade sluppit men det funkar helt ok.

/Micke
 
Jag kan också rekommendera Postfoto.se. Skickade 200 digitalbilder för test hos dem med många olika typer av motiv och ljus och är helnöjd.
 
Jag har precis fått bilder från fotokungen och de var fantastiskt bra! Blev positivt överraskad. Sen väntar jag på bilder från fujidirekt och fotolabo. Har inte använt dem innan men vill testa o jämföra lite. Jag gillar när man kan få bilderna på matt papper och med vit kant runt om och fotokungen har väldigt många olika valmöjligheter. Man kan välja mellan lite fler storlekar där också.

Tidigare har jag provat fotoquick och det blev konstiga färgstick och hudtonerna såg skumma ut.
 
Sen första gången jag lämnade in digitala bilder till "framkallning" så har jag häpnat över hur bra det blir oavsett var jag har lämnat.
Hade innan det hört sånt som: "- Man ser direkt att det är taget med digitalkamera!" och "-Jag lovar att peka ut vilka som är tagna analogt."

Givetvis drog jag ihop ett par bilder och tog med till jobb för att testa den tesen. Några bilder kom från min 10D, några från EOS 33:an, en del från diaskannern och även en del från min gamla Olympus 2100UZ.
Visserligen var det normalstorleken på bilder, men ingen har hittills varit i närheten av att kunna peka ut de analoga. Rena slumpgeneratorn med andra ord.
Har provat A4 med bländande resultat och efter sommaren kommer nog första postern på 70 x 100cm.

Jag gillar Fujidirekt's papper och resultat när det gäller normalstorlekarna 10x15, 11x15.
Förstoringarna letar jag fortfarande efter någon som bemästrar. Kanske Frontweb efter vad jag har hört?
 
Jag tycker att Fujicolordigital funkar rätt ok. Iaf. bättre än mitt lokala Frontier-labb. Fördelen är att man kan hämta dem i någon butik som är ombud för dem, dvs. man slipper betala porto om man bara vill beställa en 15x22-kopia för 9 kronor. :)
 
Har lagt ut en förstoring på 50x75 hos Frontweb och kan inte säga att jag är något annat än nöjd, både med bildkvalitén och färger. Att det sen är rätt billigt och snabbt (om man vill) gör ju inte saken sämre..


/Micke
 
Foto-Gabbe skrev:


Jag gillar Fujidirekt's papper och resultat när det gäller normalstorlekarna 10x15, 11x15.

Jag har precis fått hem mina första bilder från Fujidirekt och jag är inte nöjd. Dom har beskurit alla bilder runtom med ungefär 20 mm på bredden och något mindre på höjden kanske 13 mm (11*15 kopior). Så jag är inte alls nöjd med resultatet då det fattas närmare 30% av bildytan.

Är det någon som har samma erfarenhet?
Finns det något lab som "printar" ut hela bilden?

/Anders
 
ATJ skrev:
Jag har precis fått hem mina första bilder från Fujidirekt och jag är inte nöjd. Dom har beskurit alla bilder runtom med ungefär 20 mm på bredden och något mindre på höjden kanske 13 mm (11*15 kopior). Så jag är inte alls nöjd med resultatet då det fattas närmare 30% av bildytan.

Är det någon som har samma erfarenhet?
Finns det något lab som "printar" ut hela bilden?

/Anders

Det beror säkert på att de inte förklarar ordentligt hur saker och ting fungerar.
Först och främst så är dina bilder från kameran 10x15 och då tvingas deras maskin att klippa bilderna på ena hållet. Sen om man väljer "fill-in" så klipps bilderna ytterligare runt hela bilden.
Att fill-ni klipper bort information står det inget om på deras sida och jag har haft en hel del diskussioner om detta med deras tekniker.
Man kan visserligen kalla det en svaghet hos Fuji, men vet man hur det funkar så kan resultatet bli bra ändå.
 
Foto-Gabbe skrev:
Först och främst så är dina bilder från kameran 10x15 och då tvingas deras maskin att klippa bilderna på ena hållet.
.
Man kan visserligen kalla det en svaghet hos Fuji, men vet man hur det funkar så kan resultatet bli bra ändå.

Om jag fattat det rätt så skall jag alltså beställa 10*15 kort istället och då skall alla pixlar vara med?

/Anders
 
ATJ skrev:
Om jag fattat det rätt så skall jag alltså beställa 10*15 kort istället och då skall alla pixlar vara med?

/Anders

Så länge du behåller förhållandet 10x15 som dina bilder är direkt från kameran, eller om du beskär dem så ska förhållandet fortfarande vara 10x15.
Sen ska man välja "fit-in" istället för "fill-in" också. Detta bl.a. står under hjälp på deras sida:

"Om du vill vara säker på att få med allt på bilden ska du välja Beskär ej (fit-in), det finns då risk att bilderna får vita kanter. Detta val gör du i slutet av beställningen genom att markera Beskär (fill-in) eller Beskär ej (fit-in)."

De vita kanterna ska inte finnas om förhållandet mellan kort och långsida är exakt.
Troligtvis så märker inte "Svensson's" om det försvinner lite från bilderna. Problemet finns nog hos alla digitallabb eftersom kompaktdigitaler har förhållandet 11x15, medan de flesta DSLR har 10x15.
Okunnighet, men jag kan trösta dig med att jag åkte på samma sak första vändan. Kameran visar ju inte hela bilden i sökaren på våra kameror (20D) och då gör det oftast inte så mycket om bilden klipps, men har man suttit och beskurit bilderna exakt som man vill ha dem... då blir man inte glad.
 
ANNONS