Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

papper vid framkallning i svartvitt???

Produkter
(logga in för att koppla)
ok... men vad blir det för skillnad ???
förutom att ena blir mindre "speglig"???

tänmkte på om contrast och nyanser försvinner???

jag ska ju sätta in den i en glasram??

Mjäe, det är bara ytan det skiljer på egentligen. Matt papper blänker inte lika mycket men kan uppfattas som mindre skarpt också.

Sen är det juh det med fingeravtryck, som man får direkt på en blank.

Njä, det är en ren smaksak vilket som man tycker är bäst.

/Henri

så om jag ska rama in den så kan jag lika bra ta den blanka så att den bibehåller alla constrast ochnyanser?? i min bild?

för o mjag ramar in den så kommer ju ändå "ramglaset" att blänka?? :)

Bilden är ju fotograferad med en digital kamera (eller är inte EOS rebel en sådan?) och i så fall lär det lär inte bli lätt att framkalla den själv men om du lämnar in filen så kopierar de den på ett vanligt färgfotopapper med laserbelysning och vad som finns att välja på då beror väl på vilken firma du anlitar. Blankt vanligt svartvitt fotopapper ger en högre maxsvärta än matt eller sidenmatt/pearl (det svartaste blir alltså svartare). Hur det är med svartvita bilder på färgpapper vet jag inte men kanske är det samma sak?

Till stora förstoringar brukar man inte ha blankt papper. Inte till porträtt heller.
Pearl eller sidenmatt är lämplig.

jo den är digital och japp jag anlitar en webfirma och då fick man dom två valen.

jag tackar för alla svar..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar