Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Papper till skrivaren

Produkter
(logga in för att koppla)

Vinsta

Guest
Har sökt efter tester/synpunkter på vilka bläckstrålepapper som ger bäst resultat/är prisvärda, men hittar inget (borde kanske leta bättre, men säkert finns det många som har synpunkter/goda råd). Själv köpte jag upp mig på en hel trave Kodak Ultra Glossy 220g/m2 och stortrivs med dem, men nu börjar högen krympa och ska jag då testa ett annat papper eller?

Jag har testat lite olika papper och kan INTE rekomendera Canon's högglans. Bilder blev väldigt "klena" i färgerna.
Ett papper som jag kan rekomendera är Avery 250g högglans (Hochglanz). Bra "tryck" i färgerna, och fin glans.
Dock kostar dom 250 SEK för 10 A4.

Du kan testa om du känner för det, men om du är nöjd med Kodak, så fortsätt med det.

/ E

Vinsta skrev:
Har sökt efter tester/synpunkter på vilka bläckstrålepapper som ger bäst resultat/är prisvärda, men hittar inget (borde kanske leta bättre, men säkert finns det många som har synpunkter/goda råd). Själv köpte jag upp mig på en hel trave Kodak Ultra Glossy 220g/m2 och stortrivs med dem, men nu börjar högen krympa och ska jag då testa ett annat papper eller?

Det tycker jag absolut du ska göra (testa andra alltså). Vilken skrivare har du??

Jag har en HP720C av enklare sort och körde Kodak ultra gloss ett tag för jag tyckte de verkade bra jämfört med vad jag dittills sett. Sen testade jag HP's egna papper, premium photo paper satin-matt, matt och glossy och de är väsentligt bättre. Både vad gäller lyster/färger och framför allt hållbarhet!!! Kodakpappren som sitter på anslagstavlan på jobbet är hur bleka som helst efter ca ett år och HP-pappren som är lika gamla ser ut som de just kommit från skrivaren.
Jag gillar satin-matt 240gr/m2 bäst pga ytan som påminner om "proffsigt" porträttpapper. Ett 50pack A4 kostar 299:- på power.

Skrivarteknikerna är så olika så pappersrekommendationer är inte mycket värda utan att veta vad för skrivare de skall användas till. Vad har du?

HP Photosmart 7960 och är helnöjd med den. Min erfarenhet är att HP klarar olika papper bättre en Epson, men det kanske inte stämmer längre?

Vinsta skrev:
HP Photosmart 7960 och är helnöjd med den. Min erfarenhet är att HP klarar olika papper bättre en Epson, men det kanske inte stämmer längre?

HP720C klarade inte av Kodak-papper lika bra som HP-papper hos mej, eller beror det på pappret?

En HP7960 har jag faktiskt funderat på, ända tills jag läste en test om att bläckkostnaden för HP och Epson låg en faktor 4-5 (!!) högre än för Canon. Så nu funderar jag på en Canon istället...
Det skulle vara intresssant att få en rapport om bläckförbrukningen när du kört den ett tag.

Då har jag inga tips men lyssnar uppmärksamt eftersom jag precis skaffat en HP 7660 som jag kör med #59-bläck.

Jag har bara provat Premium plus glossy än så länge och det ger ju riktigt bra resultat. Men jag är på jakt efter ett halvblankt papper som ger lika bra resultat. Jo förresten, jag har provat HPs vanliga glossy utan plus och premium och det var uruselt. Dassig skärpa och färgstick i gråskalan.

jimh skrev:
Då har jag inga tips men lyssnar uppmärksamt eftersom jag precis skaffat en HP 7660 som jag kör med #59-bläck.

Jag har bara provat Premium plus glossy än så länge och det ger ju riktigt bra resultat. Men jag är på jakt efter ett halvblankt papper som ger lika bra resultat. Jo förresten, jag har provat HPs vanliga glossy utan plus och premium och det var uruselt. Dassig skärpa och färgstick i gråskalan.

Som sagt, jag kan rekommendera HP "Premium photo paper Satin-matt", en yta med lite "pearl" känsla. Det ska finnas i nya typen Premium-plus också (enligt baksidan på premium plus glossy) men jag har inte hittat det i ngn affär hittills.

jimh skrev:

Du behöver inte ödsla tid & pengar på HP's plus & premium glossy heller.
Det är åxå dåligt.

/ E

Vad är det du tycker är kasst med de papperen? Jag tycker att jag är rätt petig men är nöjd med HP:s bästa glossy-papper. Kör enbart BW med den speciella patronen. Däremot är jag mycket irriterad på HP:s användargränssnitt!!!!

Totalt kasst och en orsak till önödig förbrukning av såväl papper som bläck.

mvh
peter

Jag kör med Canon i9100 och Ilford Gallery både pearl och glossy. Kan bara hålla med Adam att det är ett kanonpapper. Kostar ca 500 kr för 25 pack A3+

t595sp skrev:
Jag kör med Canon i9100 och Ilford Gallery både pearl och glossy. Kan bara hålla med Adam att det är ett kanonpapper. Kostar ca 500 kr för 25 pack A3+

Var köper man lämpligen Ilford gallery papperen?? (Ursäkta min slapphet, har ej sett dem hos mina vanliga leverantörer)

Alla bilder som skrivs ut kanske inte behöver skrivas ut på värsta sorten "super high glossy pro" utan ska kanske användas i enklare sammanhang.
De papper jag nämner längre ner passar bra ihop med Canon s820 och därmed med nyare Canonskrivare och troligen med andra också.

Canons eget blanka papper "Photo paper Pro" är naturligtvis utmärkt.
Däremot fungerar inte HP:s "Everyday photo paper" i min Canonskrivare, det blir fläckigt. (Jag har en HP 850C också, den är överaskande bra att skriva ut svv bilder på.) Kodaks papper ger bra resultat i min Canonskrivare men inte i klass med Canons eget papper eller Konicas som jag skriver om längst ner.

För matta utskrifter med hög skärpa och bra kontrast, skrivaren inställd på högupplösningspapper:

100g/m2 ca 1 kr per st
Epson 360 dpi ink jet paper SO41059 (endast ena sidan)

Fullmark premium inkjet coated paper PPIPA50 (endast ena sidan) (Clas O.)

Avery Zweckform 2588 ca 2.50 kr per st (mycket skarpa utskrifter på båda sidor, passar alla ledande skrivare enligt dem själva. Kontorsvaruhus, pappersgrossister. Jag rekommenderar varmt detta papper)

180g/m2
Optiimage ca 4 kr st Art nr 317343 (endast ena sidan) (Kontorsvaruhus, pappersgrossister)

För fotoutskrifter i högsta kvalite, inställning på skrivaren enligt förpackningen för specifika skrivare:
255g/m2
Konica Inkjet paper QP Premium Photo Silky Kostar 5-6 kr st i 20-förpackning hos tex Expert men finns tror jag hos ScPh och CyberPh i storpack till betydligt bättre pris. Ett papper som jag tycker mycket om, deras blanka papper har jag inte provat ännu men "silky" gillar jag. Var försiktig med nyutskrivna bilder någon vecka, ytan är ytterst känslig för åverkan de första dagarna, det finns torkanvisningar i förpackningen. Enligt Konica passar det här pappret Canon, Hp, Epson och Lexmark.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar