Annons

Pappas gamla objektiv till Canon 600d / 60d

Produkter
(logga in för att koppla)

Liemannen

Ny medlem
Hej där!
Ska köpa en ny kamera vid jul, antingen en 600d eller en 60d beroende på hur mycket pengar jag hinner spara ihop.

Tidigare hade jag en Nikon d40x och gladdes åt att pappas gamla objektiv funkade perfekt till den om man körde manuellt.

Jag skulle vilja kunna använda dessa till den nya kameran.
Ska framförallt filma och tror det vore häftigt att kunna experimentera lite.

Dessa objektiv är:
Konica Hexagon AR 50mm F1.8
Konica Hexagon AR 35mm F2.8 (Går ej att fästa helt verkar det som, men fullt brukligt med försiktighet)
Sigma zoom-K II 1:45=70-210mm

Soligor 35mm 1:2 (går ej att använda till min nikon)
Minolta MD Tele Rokkor 135mm 1:35 (går ej att använda till min nikon)

Sen har jag ett nyare objektiv som är ett sigma 55-200mm 1-4-5.6 som också vore värt att kunna använda.

Så frågan är, kan jag använda dessa och om inte, vilken adapter måste jag köpa?
 
Nja, visst kan du använda de gamla objektiven med Nikonbajonett på en ny Canonkamera. Men det är tveksamt om de håller så hög kvalité att det är värt besväret (och utgiften för en adapter).

Om det är viktigt för dig att kunna använda objektiven kanske du skulle överväga att satsa på en ny Nikonkamera istället? Nikon D90 är enligt min uppfattning bland det mest prisvärda man kan hitta just nu och den lite dyrare D7000 är på många sätt bättre än Canon 60D.
 
Köp en Sony NEX-5n eller den gamla och en adapter på Ebay så kan du använda de gamla objektiven, riktigt kul, men manuell skärpa förstås
 
Köp en Sony NEX-5n eller den gamla och en adapter på Ebay så kan du använda de gamla objektiven, riktigt kul, men manuell skärpa förstås
Fast nu låter det ju som om Anna vill ha en dslr. Och objektiven funkar precis lika bra med en adapter på Canon 60D som med en adapter på nån Nex-kamera. Och ännu enklare, förstås, på ett modernt Nikonhus.
 
Nej det är inte samma. Det är väldigt likt och man brukar kunna montera konica gluggar på nikon om man vrider åt "fel" håll. Det kan bli skada på kameran om man har otur. På de billigare nikonkamerna utan mekaniska överföringar så är nog risken minimal men man ska vara försiktig om man provar. Dessutom är det inte samma registeravstånd så konica gluggarna klarar troligen inte att focusera på oändlighet.

Vad gäller kvaliteten så är de flesta konica AR-gluggar av bra kvalitet.

M
 
Det är som Gunnar skriver. Konica har inte Nikonbajonett. Konica har i likhet med Canon kort registeravstånd, dvs. kort avstånd mellan film/sensorplan och fattning. Till Konica gick att, med adapter, montera de flesta andra märkens objektiv medan Konicas objektiv inte passade på något annat, alltså samma förhållande som för Canon EOS. Motsatt gäller för Nikon som har störst registeravtånd och således inte kan använda andra objektiv än de som är avsedda för just Nikon, dessuton kan de gamla Praktika M42 användas med adapter. Det kan ju gå att med adapter montera ändå men då kan man inte fukusera på oändligt eller också måste adaptern vara försedd med en lins för korrektion. Se det här mera som när det gäller hjul till olika bilar, använd det som de är avsedda till. Jag har också en del Konicaobjektiv som bara står och tar plats utan att vara till någon nytta, detsamma gäller likaså mina gamla Sigma, kan tyckas olyckligt men är bara att acceptera, frågan är bara: spara av nostalgiska skäl eller ut med rubbet.
 
Kul ide, det kan bli roligt. Om man känner människor som kan svarva och mecka kan man anpassa riktigt gamla objektiv för moderna kameror och fattningar. Se denna artikel+video för ett exempel på en 100 år gammalt objektiv (mer exakt 102 år gammalt) monterat på en Canon EOS:

http://www.wired.com/gadgetlab/2010/10/video-shot-with-100-year-old-lens/

Före dess tog samma kille några foton med samma objektiv som blev poppis på nätet. Googla på namn och sådant i artikeln så hittar du de med, förutom länkarna i den då.

Låter som ett kul projekt med din pappas objektiv.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.