Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pantone Huey = tokröd färgton

Produkter
(logga in för att koppla)

virgin31

Aktiv medlem
Fick min Pantone Huey igår och testade snabbt att kalibrera skärmen på jobbet. Det är en LG L1710B (TFT/LCD) och miljön är blandat ljus från närliggande fönster och lysrör ovanför (vet att det inte är den idealiska miljön). Stängde av Adobe Gamma i autostart.

Resultat efter kalibrering, skärmen har en riktigt tokröd "hinna" framför sig och allting ser HELT UPPÅT VÄGGARNA ut! Gjorde om proceduren flera gånger bl a med släckta lysrör, men ingen skillnad.

Testade hemma, skärm = HP 1702 (TFT/LCD). Resultat = samma röda hinna, men inte lika kraftig.

Både på bilder i Photoshop och när man t ex surfar blir tonen hemskt röd och så här kan det väl ändå inte vara meningen att det ska vara? Har kollat runt bland trådarna om skärmkalibrering och det verkar som att jag inte är ensam om att ha frågetecken efter kalibrering.

Någon som varit ute för samma problem eller någon som har en Pantone Huey som vet vart jag gör fel?
 
Du har förmodligen kalibrerat efter 5000K vilket är brukligt men har inte 5000K i omgivningsljuset. Kolla om det går att kalibrera Hueyn efter 6500K istället så ska du få se att det blir som du är van vid.
 
Sitter nu på jobbet och det är ju den som det är mest "fel" på. När man trycker på MENU så visar den:

PRESET 9300K 6500K (det sistnämnda är förvalt)

RED (IIIIII......)
GREEN (IIIIII......)
BLUE (IIIIII......)

GAMMA (......I......)

Hoppas att Ni förstår ovanstående värden....

Med andra ord är den väl kalibrerad vid 6500K?
 
Om monitorn står inställd på 6500K så ska du ställa in Huey-applikationen att kalibrera efter 6500K.
 
Davad, tack för att Du engagerar Dig så snabbt, evigt tacksam! Härliga bilder Du tar förresten!

Jag hittar ingenstans som man ställer in det värdet i programvaran till Huey? Har Du också en så Du vet var man gör det? Det är ju en billig kalibrerare, den kanske inte har den funktionen?
 
Tack, tack för snälla orden. =)

Jag har ingen Huey själv, och när jag sökte lite på det nu så hittade jag "There is not much documentation with the device. There is not a way to set gamma or kelvin. Don't know the values the huey set for them." vilket får mig att fundera på om det inte är just detta som e grejjen med Hueyen? Att den ständigt ändrar sig efter omgivningsljuset? Fast ändrar den verkligen färgtemperatur i realtid? Känns lite väl kaxigt. Realtids-gammakurva (kontrast) låter mer rimligt för en sån peng som huyen kostar.

Nä, jag har ingen aning tyvärr! Låter som någon Hueyexpert får komma in.
 
Det finns en funktion som heter "Adjust for Room Light", men jag antar att den bara justerar ljusstyrkan på skärmen relativt till miljöljuset?

Finns det någon som varit med om "problemet" eller någon Huey-ägare som kan lösa mina problem är man ju evigt tacksam, annars får det nog bli en retur på den...
 
Ingenting blir tokrött bara för att du inte har 5000K eller 6500K i omgivningljuset. Du behöver nog kika på själva kalibreringen igen. Olika märken är olika lätta/svåra/kompatibla att handskas med. Har tyvärr inte heller Huey men hade evigt krångel med Optical Spyder och Macskärm förut men lever en enklare tillvaro nu med Eizoskärm och Gretag Eye-One. Jag sitter själv i blandljusmiljö och bryr mig inte om att anpassa efter omgivande ljuset vilket naturligtvis inte är perfekt, men jag menar bara att ditt problem är något annat. Hoppas det löser sig.
 
Senast ändrad:
Jag installerade min huey igår. Den gav mig i "fotoläget" en "gul hinna" över tillvaron känns det som.

Windows vanliga fönsterbakgrundstandard "ett snäpp grå" känns beige och "smutsig".

Nu har jag ju ingen som helst ordning på rumsljuset, men det känns inte som detta var rätt. Eller är det bara ovanan vid en för kall inställning tidigare som spökar?

Jag hittar ingen dokumentation och inga inställningsmöjligheter mer än de som finns på den ovala hueybilden...

Jag följer med intresse denna tråd, men kan bara bidra med undran och osäkerhet än så länge.
 
Bengt: Den gula eller beiga hinnan över tillvaron är helt normal - vanlig grundinställd skärm med 9500K är tok-kall i jämförelse och det är det beiga som är "rätt" om du vill betrakta och redigera bilder på ett rätt sätt. Det är bara en vanesak och du gör bäst i att glömma din gamla "fräscha" skärminställning tyvärr ;)
 
Jag glömmer den då. Slopar tanken på att köpa Pesodent till skärmen.

Tack Patrik!
 
Lägger in en bild tagen med vitbalansen inställd på lysrör.

Innan kalibrering:
 

Bilagor

  • innan.jpg
    innan.jpg
    84.9 KB · Visningar: 704
Effekten ser inte lika stor ut på bilderna osm i verkligheten tyvärr, verkar det som... Men nu får Ni en uppfattning om läget i alla fall.
 
Jag är absolut ingen guru på skärmkalibrering annat än att jag suttit och slitit, gråtit, läst böcker, frågat folk, gråtit, svurit, slitit, gråtit, hatat, älskat, svettats, slitit och gråtit i några år med detta och snart kommer färgprofilsmastah Stefan Ohlsson och berättar hur det ligger till. Men innan dess hävdar jag följande:

Sitt för bövelen inte med en rödbrunbeige skärm och anse att det är rätt om inte vitt är vitt bara för att det enligt boken ska vara 5000 Kelvin! Enligt boken ska det ju vara 5000 Kelvins betraktingsljus oxå, annars är det fullständigt meningslöst.

5000K på skärmen kan man sträva efter om man har dyra lampor och ett arbetsflöde med kalibrerad skrivare brevid dig i samma ljus på "slutet". Annars kan jag inte se någon fördel att sitta å traggla i en brun 5000K-miljö (vilket jag tror folk gör).

Men jag är beredd på Stefan Ohlsson, och böjer mitt huvud i skam såfort han nuddar tangentbordet.
 
Huey

Hej

Har inte använt hueyn så jag har inte sett dess programvara.

Men kan nämna att en LCD ska inte ställas om i Kelvin antal. man ska köra den som native kelvin för att det ska bli rätt.
Med mer professionella programvaror kan man typ emulera den kelvin tal man vill köra med genom att skifta i grafikkorts signalen, men det är fortfarande bäst att köra en LCD i dess Native läge.
Plus det är inte många LCDer som kan köra Kelvin 5000 utan att visa bilden helt fel och galen. Så om hueyn har ställd in i 5000 så kan det vara problemet. Men försökt hitta något som säger Native white point i programvarat.
Och samma sak gäller det med Gamma, det bästa är Native gamma men även där är det inte många program som kan hantera det, så du bör välja 2.2 i gamma värde.

Har du möjligthet att ställa in ljusstyrkan så kan jag rekomendera att du ställer ner Candela light värdet ner till humana värden, och det är runt 100 CD / kvadratmeter.
Oftast så vill programmen ställa in detta värde otroligt högt, runt 140-160 CD/kvadratmeter.
Skärmar kommer oftast i högsta ljus styrka från fabrik så det ska defentetivt ställas ner.

Jag ska kolla in om jag kan installera hueys programvara för att kolla på den, om det går kan jag återkomma med mer information om jag hittar något.

Mvh Amin
www.colorworkshop.se


Sedan ska
 
David: "för bövelen.." Jag är inte i behov av arga tongångar.

Nä, jag har nog inte fattat nåt verkar det som. Ingenstans i installeringen till Huey står det något om att man bör ha ett visst sorts ljus, snarare att det inte spelar någon roll så länge det inte är direkt solljus mot skärmen. Med detta i bagaget är det väl inte så konstigt att jag inte har koll på Kelvingrader, miljöljus och Gamma-värden... Men nu är det väl bara att lära sig.

Fakta:
- Skärmen står som sagt inställd på 6500 K och enda skillnaden i Kelvin som går att göra är att ändra den till 9 300 K samt R/G/B-staplarna.
- Vid senaste kalibreringen (har hårdvaran hemma nu tyvärr) var miljöljuset lysrör med beteckningen 830 (bör vara runt 4000 K om jag läst mig till det hela rätt) samt att dagsljus (kl.15) flödade in snett bakifrån skärmen.
- I Huey's programvara har jag ställt in den på läge "Web Browsing and Photo Editing (6500° K, 2.20)"
- Resultatet blir att skärmen ser VÄLDIGT röd/cerise ut, ÄVEN om jag släcker lysrören.

Ni som kan detta ser nog redan lösningen antar jag? Bör kalibreringen göras i mörker eller är det mitt miljöljus som sabbar det hela eller går det att justera skärmen på något vis? Svar emottages tacksamt, men helst utan arg ton då jag är novis och försöker lära mig.
 
Inställningar

Hej Tom

Tror inte felet sitter på din sida.
Tror problemet kan vara i programvaran eller själva hueyn.

Testa och uppdatera programvarat från pantones hemsida om det går.

Sedan tror jag inte problemet är ditt ljus i rummet.
visst kan det ha en stor betydelse hur man har det men inte så att du får så stor röd hinna över hela skärmen.

Det som är viktigt är att ljuset inte faller direkt på din skärm så du kan se reflektionerna, om det blir så kan du ju testa mörklägga rummet när du kalibrerar.

Men min gissning är programvarat till Hueyn.

Mvh Amin
www.colorworkshop.se
 
virgin31 skrev:
Resultat efter kalibrering, skärmen har en riktigt tokröd "hinna" framför sig och allting ser HELT UPPÅT VÄGGARNA ut! Gjorde om proceduren flera gånger bl a med släckta lysrör, men ingen skillnad.

Om du provat på två st skärmar och får samma resultat, skulle jag nog kolla om jag kunde få testa en annan Huey. Jag har inte provat denna kalibrator själv, men den har ju fått hyfsade kommentarer.

Men jag tror inte på detta med automatisk anpassning till rummets belysning, så den funktionen skulle jag avaktivera. Dämpa bara rumsbelysningen så att det är skärmens ljus som är den starkaste ljuskällan.

Sedan skulle jag försöka ställa in skärmen på ett bra utgångsvärde, t ex 6500K och gamma 2,2 i skärmens inställningsprogram. Till skillnad från mer avancerade kalibratorer, så gör Huey ingen kalibrering, bara en profilering. Det finns alltså inga funktioner som hjälper dig att ställa in skärmen optimalt, utan den tittar bara på hur skärmen ser ut och gör en profil, en beskrivning av hur skärmen ser ut. Så det är viktigt att ha en skaplig grundinställning.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.