Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panorering, val av huvud

Produkter
(logga in för att koppla)

UrbanJ

Aktiv medlem
Nu vill jag att ni delar med Er av Er uppfattning av vad ni skulle säga var det bästa stativhuvudet för att panorera tex fåglar i flykt.

Skall passa Manfrotto stativ.

Arca-Swiss Monoball B1. Du kan ställa friktionen på kulan så att den går exakt så trögt som du vill. Det finns ingen bättre kulled för fältbruk (enligt min ringa åsikt, naturligtvis).

Schweizisk kvalitet, det kostar.

Om du slår ut priset på låt oss säga 30 år, blir det inte så farligt. Den håller förmodligen mycket längre än så, jag har haft min i snart 15 år och den är fortfarande som ny.

Arca-swiss B1 / B2 Head
Har du stora objektiv skall du LÄTT köra Wimberely Sidekick eller Wimberely Full Gimbal Head. Inte mycket som slår dessa när det gäller panorering med stora objektiv.

Nä kör max med 400mm för tillfället 200/2,8 + coverter, behöver något lagom, funkar "alla" kulleder bra som panorerings huvuden, har nu ett "basic head" från manfrotto och det är ju 3 skruvar att ställa in, bör inte kosta mer än 1000 lappen hade jag hoppats..

Någon som har mer erfarenheter att dela med sig?

Manfrottos stora 468 och 469-huvuden.. Funkar precis som Arca-Swiss, med inställbar tröhet.. Hur skönt som helst.. Rejäl kula som håller massor. Håller en 10D med grepp, 300/4L + extender, bara genom att ställa trögheten..

2200-2400:-..

Runt tusenlappen...ja...

Det slutar förmodligen med at du köper nytt igen när det är slut ;)

Men Manfrottos 488 RC4 i så fall...895:-

Har nettopp kjøpt et Sachtler oljedempet videohode, dette fungerer supert til panoreringer. Har et kulehode fra før som ikke kan sammenlignes.

Köpte en begagnad arca-swiss monoball (gamla modellen) i mycket bra skick för 2100.
Kan vara värt att leta efter en begagnad proffskula istället för en ny billigare modell.
Lycka till!

mvh
PG

billigt och bra

Har du ett stativfäste på objektivet så att du kan rotera objektiv/kamera så är ett sk. videohuvud mkt bra. Manfrottos 128 är ganska stadigt och är riktigt mjukt att panorera med. Kostnad ca 650 kr. Finns både som vanligt huvud med skruv och med snabbfäste. Använder det själv till både tubkikaren och kameran vid fågelfoto.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar