Annons

Panorering - en svår konst, please help me!

Produkter
(logga in för att koppla)

macgunde

Aktiv medlem
Fösökte mig på panorering idag. Har försökt ett antal gånger innan. Lyckades inte riktigt med resultatet. Tar gärna emot tips på hur jag ska lyckas med panoreringen.
Det jag försökte med var att fota en kompis bil som han körde. Han körde allt från 20 km/h till 50 km/h. Jag tog korten med en slutartid runt 1/20 sekund. Testade att både ta med längre och kortare. Vad ska jag göra för att få till korten?

Daniel
 
Visa ett par av bilderna så är det enklare att felsöka. Jag brukar ligga runt 1/60 vid panoreringar, men det varierar med brännvidd och fart.

Generellt så är det nog enklast att lyckas med panorering om du fotar i ungefär 90 graders vinkel mot motivets körriktning, om du förstår hur jag menar. Om bilen kör snett mot dig blir det svårare.

Allt som rör sig medans du tar bilden blir givetvis suddigt, så det är viktigt att du övar på att följa motivet i en jämn rörelse medans du trycker av. En snygg variant är om du åker i en bil och fotar kompisens bil som kör snett bakom, á la bland andra Volvos och BMWs reklambilder.
 
Glöm inte heller att skjuta in som man kan säga. Följ bilen i god tid även om den inte ligger snyggt i sökaren. Då har du enklare och mer tid att matcha bilens hastighet och rörelse. Det brukar funka bra för mig.
 
Börja panorera en stund innan och sluta en stund efter. 1/20 låter lite långt. Ibland när jag panorerar och det är snabba fordon (eller man står riktigt nära så man får förflytta kameran fort) så kan jag gå ner på 1/125 och ibland ännu snabbare.

- Johan
 
Här en av bilderna, får fortsätta och testa mig fram till bättre resultat. tackar för tipsen hitills.


--> Simon Otter
tack för kommentaren på min blog :)


Daniel
 

Bilagor

  • _dsc7483.jpg
    _dsc7483.jpg
    12.9 KB · Visningar: 1,164
Hej

Det enda jag kan komma med förutom det som är nämnt tidigare, är att stå stadigt och håll armarna låsta mot kroppen använda höften när du följer objektet.


Ett exempel, taget i 1/250
http://www.ttquattro.com/sigma/r1.jpg

Sedan tycker jag att det är lättare på lite avstånd men det är nog högst personligt.

//andreas
 
Det är lättare om du står lite längre ifrån med lite mer teleobj. kanske. Sedan så e det enklare om du har objektet ungefär rakt framför dig när du panorerar. Börja som sagt en stund innan du skjuter bilden.

Kolla gärna min hemsida www.jsfoto.com, där har jag ett knippe panoreringsbilder i albumen.

- Johan
 
Tackar för tipsen, ska ut och testfota med de tips ni alla skrivit, testar mitt 70-300 objektiv istället och kortare slutartid.

Återkommer med resultat.

Daniel
 
Jag hängde med några kompisar när de skulle köra minimoto förra veckan för att träna upp panoreringar.

Körde med en 17-85 IS och provade både med och utan IS.

Den bästa bilden jag fick till är denna:
http://photos21.flickr.com/32968377_230745761d_b.jpg
ISO 800, 1/60 70mm med blixt (550EX).

Ett misstag jag gjorde som ni säkert ser är att ha blixten på första ridån, vilket på vissa bilder fick minomoton att "backa" ;)
 
Bör man låsa fokus på det avstånd som motivet _kommer att ha_ när det passerar, eller ska man följa motivet hela vägen och fokusera vart efter (dvs låta af ta hand om det)?
 
Jag fotar nästan bara rörliga bilder och panorerar nästan alltid. Är man bra så kan man köra tider under 1/125 men jag anväder ofta långa brännvidder (upp emot 600mm) och då blir skakningsoskärpan lite väl påträngande under 1/250. Rör sig fordonet ganska så fort (runt 100km/h eller mer) så kan man komma undan med tider uppemot 1/400. Allt över så brukar bilder bli lite väl statiska.

Ett annat tips är att inte köra på AF. Den hinner helt enkelt inte med om du inte fotar i närmre 90 garders vinkel. Förutse var fordonet kommer att passera och var du tycker att vinkeln och bilden blir bra. Fokusera manuellt på t ex asfalten vid den punkten. Följ fordonet fram till din förutbestämda punkt och precis när du börja se att fordonet kommer i skärpa, så trycker du av. Gärna en serie på 3-4 bilder med början straxt innan din fokuseringspunkt och att du slutar ta straxt efter. Då bör en bild vara skarp och go i all fall.

Läs gärna mitt tidigare inlägg eller besök min sida (www.motoveloce.com/foto) och se vad en amatör klarar av att göra med motorcyklar bara efter några månaders fotograferande. ;o)

/Micke
 
Meltingfire skrev:
Jag hängde med några kompisar när de skulle köra minimoto förra veckan för att träna upp panoreringar.

Körde med en 17-85 IS och provade både med och utan IS.

Den bästa bilden jag fick till är denna:
http://photos21.flickr.com/32968377_230745761d_b.jpg
ISO 800, 1/60 70mm med blixt (550EX).

Ett misstag jag gjorde som ni säkert ser är att ha blixten på första ridån, vilket på vissa bilder fick minomoton att "backa" ;)


IS ska vara avslaget i horisontalled om man ska panorera. I annat fall försöker IS kompensera för lägesförändringen som panoreringen innebär, vilket kan bli heltokigt.

Tag till en ett´stort bländartal, tiden är inte så kinkig. Beror på objektets fart. En cyklist kan man leka med i 1/10-1/20 s, en bil kortare tid. Naturligtvis spelar även avståndet in som påverkar den vinkelhastighet som panoreringen görs med och därmed behovet av tid.
 
Jag brukar ställa in AF:en på AI Servo på min 20D, använda S-läget (tidsförval) och välja ett lämpligt värde med tanke på brännvidden jag använder och avståndet till motivet jag fotograferar. Sedan ställer jag även in lämplig AF-punkt att använda, med tanke på var jag vill att skärpan ska hamna, när motivet kommer rätt i bild.

Att veta när motivet är exakt rätt i bild är inte lätt, för att inte säga omöjligt (som bilden nedan, då bilen åker förbi ganska fort), därför ställer jag in kameran på serietagning. Min 20D matar iväg 5 bilder per sekund, och jag börjar skjuta precis innan motivet befinner sig som jag vill ha det, och släpper avtryckaren precis efter. På så sätt får jag en hel serie bilder, där jag helt enkelt väljer ut den bästa!

Denna bild är ett ganska bra exempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=439636

Där använde jag 18mm (ca 28mm ekv.) och en slutartid på 1/60. Avståndet till bilen som åkte förbi i ca 40km/h var ungefär 2-3m, ganska nära alltså.

Vidvinkelpanoreringar är lite kluriga tycker jag, men det går att få till roliga effekter.
 
Vet inte om någon har tagit upp det och självklart är jag för lat för att läsa igenom allt som skrivits hitills. ;)

En stor hjälp är att använda ett tungt objektiv. Ju mer massa, desto stabilare blir det.

Sedan brukar jag försöka göra så att jag lägger AF-punkten på en viss del av det jag vill avbilda, och koncentrerar mig på att hålla den där. När jag tar sådana bilder brukar jag försöka låta bli att jiddra runt med zoomen i onödan, eftersom det då blir litet för många intryck/parametrar för skallen att hålla reda på.
Zooma i steg, om du nu nödvändigtvis måste. Det bästa är nästan att för-inställa en brännvidd och sedan låta den vara, så får du croppa bilden i datorn efteråt.

Exempel på att det går att ta på 1/15;
http://www.airliners.net/open.file/719198/L/
 
Det du bör tänka på när du står nära objektet du panorerar på är att du inte kan röra dig i en konstant hastighet. Om du står med vägen framför dig och fordonet som kommer från vänster åker i konstant hastighet förbi dig... så måste du först accelerera din rörlse ju närmare fordonet kommer... när det är precis framför dig måste du sedan sakta ner din rotation. Detta är jättesvårt att lära sig. Be din polare åka 30 gånger förbi dig utan att du tar någon bild så du får en känsla för hur du skall vrida dig. Tänk inte "jag måste ha högra fokuspunkten på kylarprydnaden" utan istället "vrida snabbare, vrida snabbare, vridda skitfort, vrida långsammare, vrida långsammare." Efter ett tag då du känner att du klarar av vridmomentet utan att fundera så mycket på det så kan du börja fundera vart du sätter fokuspunkterna. När du sedan klarar av vridningen och kan hålla fokus där du vill är det dags att verkligen börja exponera.

Den här metodiken körde vi i lumpen... jag låg inne som robotskytt (robot 70) i luftvärnet. Då gäller det att ha bra känsla för hastighet och vridning i förhållande till det man siktade på.
 
Med risk för att vara otrevlig : Du ska INTE stanna när på tryckt på avtryckaren. Jämn följdsam rörelse BÅDE före och efter du har tryckt av (har nämts tidigare i tråden, men väldigt viktigt).

Mvh Erik !
 
Panorerar gör man när man följer ett rörligt motiv med kameran. Med bra teknik kan man få en skarp bild av ett motiv, trots att det bara skulle bli ett suddigt streck om kameran var stilla.
 
Många bra tips här! Tekniken är densamma som skyttar använder på t ex en viltmålsbana. Det är lättast om du står en bit ifrån och bilen passerar förbi dig i 90 graders vinkel. I din exempelbild är bilden på väg ifrån dig och du måste därför sakta in din rörelse efter bilen vilket är mycket svårare än att hålla jämn hastighet. Börja med en snabbare slutartid och tänj sedan successivt på gränserna. Sätt dig bredvid en väg och öva, öva, öva. Man blir inte mästerskytt på en dag. Tricket är ju att kameran ska följa bilen EXAKT under hela exponeringen, för att bilen ska bli skarp. Det fungerar inte att svaja det minsta fram och tillbaka. Tänk dig att kameran ska gå som på en osynlig räls. Och att den har en slags tröghet som gör att du inte kan accelerera eller bromsa när du väl svingar med bilen. Och jag upprepar den mycket viktiga grundregeln som finns både inom skytte, golf och tennis. Fullfölj svingen! Börja rörelsen tidigt och forsätt den fånigt långt efter exponeringen.

"No one ever said it was gonna be easy!"

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.