ANNONS
Annons

Panorering - en svår konst, please help me!

Produkter
(logga in för att koppla)
Per, länka istället. Lartigue dog först 1986, så upphovsrätten gäller i 49 år till.
 
Som rookie när det gäller panoreringar undrar jag vad ni tycker är bäst: Manuell fokus och ta en bildserie eller att skaffa en kamera med AI-servo (den som sköter fokuseringen automatiskt)?

Att jag frågar beror på att jag gillar att fotografera motorcyklar på bana och min EOS-300D har bara AI-servo i sportläget och där får man inte välja slutartid själv = fartkänslan försvinner.
Om jag har förstått det hela rätt så ger tex 350D och 20D användaren möjlighet att välja AI-servo.
 
Det finns väl typ ngt "ryss-hack" till 300D som ger tillgång till AI-servo? Är inte så påläst på ämnet eftersom jag har en 350d
 
Jonsjoberg skrev:
Det finns väl typ ngt "ryss-hack" till 300D som ger tillgång till AI-servo? Är inte så påläst på ämnet eftersom jag har en 350d
Nja, jag har försökt söka bland de hack som jag hittat på nätet och de tester som gjorts av dem och inget hack verkar ge AI-servo valfritt i alla program.
Men skulle jag ha fel blir ingen gladare än jag :)
 
Efter en del kalkylerande kom jag fram till att om man väljer en slutartid som motsvarar 1/hastigheten (i km/h) så rör sig fordonet c:a trettio centimeter under tiden slutaren är öppen. Använd alltså 1/100 sek om bilen kör 100 km/h och 1/60 om den går i 60. Då blir bilden ungefär så här:

http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=1510883&size=lg

Ett annat trick jag använder vid panorering är att stödja kameran på ett bordsstativ som vilar mot axeln. Jag vrider kroppen från höften och uppnår stabilitet i höjdled. (Ingen IS på mina kameror).

Med vidvinkliga objektiv tycks det, till följd av geometriska förhållanden, omöjligt att få hela bilen skarp. Effekten kan dock bli rätt tilltalande. Med lite tur får man rätt del av bilen skarp.

http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=2889458&size=lg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.