Annons

Panoramakamera. Vilka finns?

Produkter
(logga in för att koppla)

dJb

Aktiv medlem
Ja, vad finns. Kommer bara på Linhof Technorama och Widepan. Alltså 6x12, 6x17
 
Det finns en rysk kamera som heter Horizont för 35 mm-film. Den tar bilderna genom att svepa med linsen från ena sidan till den andra, varför det är nödvändigt med stativ. Jag har tyvärr inte provat.
 
Videlux F7 för småbildsfilm.Kanonbra, har ägt en sån.Såg att det fanns en hos Lp foto just nu.
 
Jag tänkte mest på mellanformat, kanske jag skulle förtydligat. Vet att jag sett andra men kommer inte på vad de heter just nu.

Jag är ute efter en i stil med Linhof eller Widepan men är kanske inte beredd att lägga ut 30k eller mer på den.
 
Annars kanske du kan vänta på uppföljaren till 1DsMKII som BORDE komma någon gång i år.

Man kan ju gissa att den har samma sensorupplösning (minst) som 30D och får då 21MP (5606 x 3738 pixlar).

Säg att du vill ha samma förhållanden som Linhof med 6x12. Då får du maska/beskära 1Dn till 5606 x 2803 pixlar.
I upplösningen 300dpi kan du då göra 23x47cm kopior (200dpi räcker säkert vid förstoringar, och då blir det 35x70cm).

En tanke bara..

Annars gjorde jag själv en hållare till min gamla Pentax 67 för att ta vanlig film (totalkostnad under hundralappen). Maskade också av sökaren, så man såg exakt vad som kom med på filmen. Då fick man härliga 24x55mm film. Täcker väl dom flesta behov, och en beg. Pentax 67 med en vidvinklig 45:a brukar man kunna få för 5-10".
 
Erik Petersson skrev:
Det finns en rysk kamera som heter Horizont för 35 mm-film. Den tar bilderna genom att svepa med linsen från ena sidan till den andra, varför det är nödvändigt med stativ. Jag har tyvärr inte provat.
Man kan få en del roliga resultat om man lutar kameran något. Här är en bild

Man kan hitta en sådan kamera för runt 2000:- men den använder vanlig småbildsfilm och inte rullfilm.
 
Tack för svaren. Fotoman var det jag hade i bakskallen. Retrophotographic tar 1119.99 pund för ett 617 kit. Utan objektiv dock. Fuji G617 finns också kom jag på.

Jag vill ha en analog 612 el 617 panoramakamera vilket inte enbart har att göra med upplösning utan även för att kunna utnyttja karaktären hos vissa filmer. Jag skulle kunna sätta ihop filer från 5D eller maskera min Mamiya men jag har länge fascinerats av "äkta" panoramakameror sen jag testade en Linhof 617. Planen är även stora förstoringar.
 
alf109 skrev:
Har för mej att jag sett Koudelka snubbla omkring med en Fuji 617 ;o)

Där ser man. :) Hittade en GX617 på ebay. Få se vad den går för.
Det verkar inte som det analoga prisraset påverkat panoramakamerorna i så stor omfattning än. Men det är ju iofs en ganska liten marknad. Jag kan dock inte sluta längta efter att få soppa fram ett 6x17cm negativ från Efke R25! :)
 
StaffanW skrev:
Annars kanske du kan vänta på uppföljaren till 1DsMKII som BORDE komma någon gång i år.

Man kan ju gissa att den har samma sensorupplösning (minst) som 30D och får då 21MP (5606 x 3738 pixlar).

Säg att du vill ha samma förhållanden som Linhof med 6x12. Då får du maska/beskära 1Dn till 5606 x 2803 pixlar.
I upplösningen 300dpi kan du då göra 23x47cm kopior (200dpi räcker säkert vid förstoringar, och då blir det 35x70cm).

En tanke bara..

Men poängen med en riktig panoramakamera är väl just den rörliga optiken? Det blir en helt annan effekt med optik som inte rör sig …

Horizont gör för övrigt en variant för mellanformat också, men den är nästan lika dyr som Noblexen och det är väl tveksamt om den kan konkurrera kvalitetsmässigt.

/Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.