Annons

panoramahuvud

Produkter
(logga in för att koppla)

zenit91

Aktiv medlem
hej!

hade tänkt göra ett sådant: http://www.worth1000.com/tutorial.asp?sid=161123
säg att jag skiter i en "swivel" eftersom jag redan har ett pan/tilt-huvud.

alltså utrustning jag behöver (som jag inte har/inte vet var jag kan köpa):

2 st vingmuttrar (eller liknande, något tips?) som passar i 1/4"-skruvarna (dessa för att skruva fast kameran till huvudet och basen till pan/tilt-huvudet)


det lär väl vara det enda som kan vara svårt att få tag i, någon som vet var det finns, på internet eller i fysisk butik? sen finns det något annat än vingmuttrar att använda som kanske är lättare att få tag i i rätt storlek? (troligtvis inte men man kan ju kolla)
 
Om du ska köra 360 bilder o använder ett fisheye så är rätt inställning för nodalpoint på mm.Mitt panoramahuvud har väldigt bra inställningsmöjligheter det är ett 303 sph manfrotto.Så om du bygger så tänk på att du måste kunna ställa in den exakt annars så får du problem med att sticha bilderna.Sök på nodalpoint så får du mer info.En bra sight om panorama hittar du på
http://www.panoramas.dk/
Där har du några som tillverkar även billigare huvuden än manfrottos pro grejer.
Lycka till
 
På många fisheye och vidvinklar finns en guldfärgad ring runt främre delen på objektivet. Den anger var objektivets nodalpoint finns.

... men det kanske du redan visste. Lycka till med bygget!
 
hej!

hade tänkt göra ett sådant: http://www.worth1000.com/tutorial.asp?sid=161123
säg att jag skiter i en "swivel" eftersom jag redan har ett pan/tilt-huvud.

alltså utrustning jag behöver (som jag inte har/inte vet var jag kan köpa):

2 st vingmuttrar (eller liknande, något tips?) som passar i 1/4"-skruvarna (dessa för att skruva fast kameran till huvudet och basen till pan/tilt-huvudet)


det lär väl vara det enda som kan vara svårt att få tag i, någon som vet var det finns, på internet eller i fysisk butik? sen finns det något annat än vingmuttrar att använda som kanske är lättare att få tag i i rätt storlek? (troligtvis inte men man kan ju kolla)

Vad beträffar skruvar kan du hitta allt här:
http://www.sifvert-skruv.se/
 
ove: jo, det tekniska kan jag. jag har kollat var nodal point:en är. har redan kollat på lite billiga saker

mats: jo det visste jag, men tack ändå. tyvärr har inte min det

erik: det är en sån där jag har funderat på, hade dockt tänkt bygga en för att få lite mindre. ska nog köpa en riktig sen. tack för länken på do it yourself

arne: tack så mycket för länken
 
arne: går det att beställa eller måste man åka dit. kan bli lite knepigt eftersom jag bor i Umeå :(
 
www.inseco.se
De brukar ha hemma, men om de levererar/fakturerar på något enkelt sätt vet jag ej.

"* Bussgods och reguljära turer med "turbilen".

Vår placering i landet är mycket bra. Vi når hela Sverige inom ett dygn. "

YES! det fanns här, hoppas bara det går att beställa som privatperson (ser ut att vara väldigt inriktat på företag). tack så mycket!
 
Senast ändrad:
en sista grej innan jag kan börja bygga, skulle behöva en stativgänga. Alltså som om man skulle ta och skruva loss stativgängan på kameran, fast det kan jag ju inte göra eftersom jag behöver den. Men finns det att köpa som reservdel, en 1/4" lös stativgänga?
Alternativt något riktigt billigt (<-50kr) tillbehör som har en stativgänga och sedan bara ta bort den, några tillbehör ni känner till som har det?
 

hmm, det enda jag har problem med är att hitta delar. har fått 1/4" UNC-skruvar från skåne, 1/4" UNC vingmutter från Inseco och nu måste jag få tag i en stativgänga.

om jag inte hittar stativgänga så får jag väl testa din variant. var fick du tag på "bolt with grip"? var det färdigt med en 1/4" skruv eller fick du limma fast den?

någon som vet vars man kan köpa en stativgänga eller ett tillbehör (för <-50kr) med en stativgänga?
 
Jag använde en lång 1/4" UNC som jag köpte på Sifvert
I en ratt som hade M6 mutter gänga vilken jag gängade om
till 1/4" UNC och limmade pinnbulten i (Endast till kamera infästningen).
De övriga rattarna är M6 pinbult.

Rattar här

Rattarna som jag andvände komm från clasohlson men tycks inte längre finnas i sortimentet :0(

Här en annan rattleverantör
även Verktygsboden har rattar (Billigt)

Stativgänga = 1/4" UNC eller den stora 3/8" UNC
 
Senast ändrad:
Jag använde en lång 1/4" UNC som jag köpte på Sifvert
I en ratt som hade M6 mutter gänga vilken jag gängade om
till 1/4" UNC och limmade pinnbulten i (Endast till kamera infästningen).
De övriga rattarna är M6 pinbult.

Rattar här

Rattarna som jag andvände komm från clasohlson men tycks inte längre finnas i sortimentet :0(

Här en annan rattleverantör
även Verktygsboden har rattar (Billigt)

Stativgänga = 1/4" UNC eller den stora 3/8" UNC

tack för ifon, ska kolla med den lokala järnhandlaren om han har nån stjärnvred. isåfall köper jag nog en, sågar av en bit av 1/4"-skruven och limmar fast stjänvreden och använder det istället för en vingmutter. eller håller det om man köper en lite för stor stjärnvred och sen limmar fast skruven?

aja, det är bara en stativgänga jag behöver, och nu har jag fått ett tips om var det finns. nu ska jag bara försöka beställa från den där jävla sidan, den är helt sjukt dålig (www.mkelectronics.com). dock är kundsupporten sjukt snabba, fick svar på typ 5 min :D
 
Senast ändrad:
Varför köpa stativgänga?
1/4" UNC gängtapp och lämplig borr + en bit plattgärn!
Sen kan du göra hur många stativgängor som helst för annan utrustning :0)
 

Bilagor

  • panorama_parts.jpg
    panorama_parts.jpg
    15.7 KB · Visningar: 711
Varför köpa stativgänga?
1/4" UNC gängtapp och lämplig borr + en bit plattgärn!
Sen kan du göra hur många stativgängor som helst för annan utrustning :0)

vars får man tag på en 1/4" UNC gängtapp då? affärerna jag vart på har inte ens haft 1/4" skruvar.

edit: tror jag har hittat en 1/4" UNC gängtapp på blocket, kanske får bli en sådan

var ska man göra med plattjärn?

håller det tror du om man sågar av en 1/4" skruv (översta delen) och sedan limmar fast en stjärnvred? troligtvis finns det ingen 1/4" stjärnvred men om man tar en lite tjockare och så tar ju limmet en del plats.
 
Har köpt mina gängtappar på en vanlig järnafär typ Järnia.
Plattgärnet har jag gängat ett hål till 1/4" UNF för att passa på
stativgängan (På stativet) anledningen är att stativgängan blev för kort ifall jag gängat direkt i aluminiumplåten.

Titta här så får du helheten, så förstår du hur jag tänkt.
http://www.stockholmviews.com/diyphotogear/pano_head.html

S/


aha då förstår jag. okej kan kolla med lokala järnaffären om dom har en gängtapp i rätt storlek.

tack för hjälpen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.