Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

panoramafoton?

Produkter
(logga in för att koppla)

scrapparlotta

Aktiv medlem
Skulle vilja testa att göra panoramabild....men hur tar man dom korten? Har läst/hört på ett ungefär för längesen, men kommer inte ihåg exakt. Det var nåt med att inget på kameran får stå på auto....eller nåt sånt?? Tipsa mig gärna om hur jag ska ställa in kameran....

Skulle vilja testa att göra panoramabild....men hur tar man dom korten? Har läst/hört på ett ungefär för längesen, men kommer inte ihåg exakt. Det var nåt med att inget på kameran får stå på auto....eller nåt sånt?? Tipsa mig gärna om hur jag ska ställa in kameran....

Det är nog inte så märkvärdigt. Du behöver ett stativ, som helst medger att du snurrar kameran utan att röra den i övrigt. Sedan mäter du ljuset och läser av tid, bländare (och ev ISO om du har automatisk sådan inställd). Ställ kameran i manuellt läge och ställ in de värden du just läste av. Detta för att exponeringen inte ska variera över varvet.

Sedan är det bara att ta så många bilder som går åt, och snurra kameran emellan bilderna. Låt bilderna gå omlott ordentligt.

Det sista steget är att sammanfoga bilderna. Om du har ett stadigt stativ och kameran inte rört sig i höjdledd duger nog vilket bildbehandlingsprogram som helst, annars kanske det behövs något specialprogram. Sök i så fall på "stitching images".

Per.

Photoshops panoramafunktion är bra och ganska förlåtande, vad gäller panoraman som inte är fullt 360 grader.
Inte ens stativ behövs, men du bör fota manuellt så inställningarna är desamma på alla bilder.

Ska du göra panoraman som är "snurrbara", där man kan vända och vrida bilden 360x180 så blir det lite knepigare och då bör man ha stativ smat panorera kameran runt objektivets nodpunkt för att göra det mindre svårt att få ihop bilderna sen. Gratis program för sånt finns i formen av Hugin tex.

Vill man göra det enkelt för sig så tar man bilder med ca 1/3 överlapp per bild, på frihand, utan att bry sig så mycket om detta med inställningar. Bara för att se hur ett panorama blir. Och sen kör man det genom nåt automatiskt panoramaprogram.

Photoshop är ett exempel. Har man inte det så kan man använda gratisprogrammen Autostich eller Microsoft ICE.

Vill man så kan man sen gå vidare med finlir i form av manuella inställningar, stativ o.s.v.

Allt beror som vanligt på ens egna krav och ambitioner.

Ta en foto i auto läge och kolla sen på bilden, du kan få fram info om bilden genom att trycka på disp knappen.
Då får du fram vilken slutar tid och bländare din kamera har valt.
Sen ställer du in samma saker i manuellt läge.
Efter det är det bara att knäppa

Kameran behöver inte köras helt manuellt för detta, jag använder mig i princip bara av AE-L (AutoExposure-Lock) rikta kameran åt något som du önskar grunda dina inställningar på, så trycker du på AE/AE-L för att låsa exponeringen för motivet.

på Nikon:
Nikon-D3100-AE-L-AF-L.jpg

Det indikeras i displayen inne i sökaren att den är aktiv, sen kan du dra av några bilder med lagom överlapp och ladda in dom sedan i exempelvis Hugin för att sammanfoga dem. Sök på "hugin tutorial" eller liknande så förstår du hur det fungerar!
http://hugin.sourceforge.net/

Jag har varit och testat och ta såna här kort idag och gjorde ett panoramabild av dom bilderna jag tog....men i fotot blev det små, små streck....ser nästan ut som små myrstigar. Dom syns inte jättetydligt, men man ser dom.....är det skarvarna som blir så? Och hur gör jag för att dom inte ska synas nästa gång jag testar....har det nåt med mitt fotande att göra?? Annars blev det ganska bra, nöjd för att vara första gången :)

Har du någon bild att visa?

Hur mycket överlappade du? En vanlig rekommendation brukar vara att varje bild ska överlappa den föregående med 1/3.

Vilket program använde du för att sätta ihop panoramat?

Har du någon bild att visa?

Hur mycket överlappade du? En vanlig rekommendation brukar vara att varje bild ska överlappa den föregående med 1/3.

Vilket program använde du för att sätta ihop panoramat?

Jag ska ladda upp fotot imorgon så får ni se.....Jag vet inte riktigt hur mycket jag överlappade, kanske blev för lite. Jag har Adobe Photoshop elements 8.0, och det ska funka va? Men som sagt, jag hojtar till imorgon när jag har laddat upp det, antingen här eller i min blogg.....Vore gulligt om nån ville kolla på den då och tala om vad jag gjort för fel. Men nu ropar kudden, så god natt :)

Myrstigarna syns nog bara i Photoshop Elements. Det är skarvarna du ser. Men, det är nog bara presentationen på skärmen som är lite svår. Om jag inte minns fel så fick du varje bild i ett nytt lager och i vissa inzoomningar (procenttalet du ser i fönstret) syns skarvarna. Ändra inzoomning och bilden presenteras bättre. När du lagt samman alla lager och printat bilden så kommer myrstigarna inte att synas. (Om det är vad jag tror, skall jag tillägga).

Jag har varit och testat och ta såna här kort idag och gjorde ett panoramabild av dom bilderna jag tog....men i fotot blev det små, små streck....ser nästan ut som små myrstigar. Dom syns inte jättetydligt, men man ser dom.....är det skarvarna som blir så? Och hur gör jag för att dom inte ska synas nästa gång jag testar....har det nåt med mitt fotande att göra?? Annars blev det ganska bra, nöjd för att vara första gången :)

Vet inte vad Elements har för möjligheter, men i Photoshop finns "Auto Align Layers" och "Auto Blend Layers". Det senare jämnar ut färg och passningsproblem. Vet som sagt inte om Elements har det, men testa det om du inte redan gjort det.

Ju närmare man står motivet ju viktigare blir det att kameran snurrar kring nodpunkten. Längs fram på de flesta objektiv finns en guldfärgad ring, där omkring brukar nodpunkten ligga. Det går att få ihop bra panoraman utan speciella tillbehör, men då krävs mycket större överlapp. Att köra allt på kameran manuellt, exponering, vitbalans och ibland även fokus, är en god idé. (som redan sagts ovan)

Det stämmer nog som gorse skriver, det syns nog bara i photoshop.....Nu ligger bilden uppe i min fotoblogg www.fotolotta.blogspot.com om nån vill se.....men som sagt, det är min första och långt från bra. Ville bara testa.....Tack för svaren :)

Jag tycker den ser alldeles utmärkt ut.
För att kunna göra den lite högre så kan du ha kameran på högkant, Lite besvärligare (tycker jag) men du får lite mer bild så att säga inte ett långsmalt panorama.

Jag tycker den ser alldeles utmärkt ut.
För att kunna göra den lite högre så kan du ha kameran på högkant, Lite besvärligare (tycker jag) men du får lite mer bild så att säga inte ett långsmalt panorama.

Ser inte heller några passningsproblem. Snyggt jobbat.
Bra tips ang kameran på högkant. Vill man utveckla det ytterligare kan man ta bilder i fler vertikala nivåer, men då är ett stativ ett krav, annars måste man vara otroligt skicklig med siktet. Man kan ta flera tusen bilder till ett panorama, men då behövs tillbehör med stor precision och mer dedikerade programvaror för uppgiften.

Man behöver inte nödvändigtvis vara särskilt noga när man fotar. Om man t.ex. använder programmet Autostitch så kan man ta bilder lite hur man vill: sneda, oordning, flera av samma o.s.v. men programmet fixar ändå ett automatiskt panorama med bra passning för "normala" behov.

Som vanligt: det beror på vilka krav och ambitioner man har.

Man behöver inte nödvändigtvis vara särskilt noga när man fotar. Om man t.ex. använder programmet Autostitch så kan man ta bilder lite hur man vill: sneda, oordning, flera av samma o.s.v. men programmet fixar ändå ett automatiskt panorama med bra passning för "normala" behov.

Som vanligt: det beror på vilka krav och ambitioner man har.

Ja, absolut, man kan fota nästan hur som helst och ändå få ihop något så länge det finns ett överlapp. Om man däremot vill ta det till några nivåer högre krävs mer i fototillfället. Men precis som du säger beror det på vilka ambitioner man har.

Ett tips är att använda vidvinkel och som tidigare nämnts ha kameran på högkant ( porträttläge ), så få man med mer av bakgrunden och begöver ta färre bilder.

Med ett fisheyeobjektiv kan det räcka med 2-3 bilder för att få ihop ett helt 360x180 panorama.

Jag använder tex ett fisheye, Peleng 8mm för fullskärmspanoraman, där man kan titta rakt upp och ned också. jag stitchar för hand i Photoshop, vilket gör att jag får ta några bilder till för att få ihop det. Mitt konstigaste "snurrbara" panorama är inifrån en telefonkiosk i London med utsikt över Big Ben =)

http://www.lutzimages.com/pellepiano/qtvr/peleng/telefonkiosk_london.html

Jag gillar den här tekniken. Den är användbar till mycket och kontrasterna är stora. Allt från ett fåtal bilder med fisheye till flera tusen bilder med teleobjektiv. Ytterligare ett steg är att ta många bilder i djupled med olika fokusplan för att få oändligt skärpedjup och sedan sy ihop bilderna till ett panorama. Det kräver ganska mycket intresse, envishet och datortid för att få ihop en sådan bild :)

Tack för era svar och kommentarer. Vet ju att jag är låååångt från bra på detta, men det är väl bara att öva vidare. Men kul att ni inte tracka ner mitt första försök helt.
Självklart så beror ju allt på krav och så som ni säger.....och rätt utrustning. Jag har ju tyvärr inte råd med all kamerautrustning jag vill ha, får vara glad att jag har en systemkamera över huvud taget....
Nu ska jag ta till mig tips och råd jag fått här, och sen ut i helgen igen och göra nya försök:)

ANNONS