Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panoramabilder i CS5??

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Har för mig att det ska gå att få en panoramabild i Photoshop CS5 helt utfylld i hörnen, inte som tidigare att jag var tvungen att bara skära ut en smal remsa i mitten. Har försökt på flera olika sätt men det liknar fortfarande "det gamla vanliga CS4-stuket". Den här bilden består av 6 st stående bilder av golfbanan i Tyresö. Har kollat på diverse sidor, men ingen hjälp fanns att få där.

Vet någon hur man gör?

Det här är resultatet så här långt.

Bilagor

• pano_automate.jpg
    pano_automate.jpg
    17.3 KB · Visningar: 218
content aware fill är vad du letar efter, sitter vid fel dator så jag kan inte kolla exakt var funktionen ligger.
shift-f5 har jag för mig är en genväg dock.

Om inte så kan du googla på det.

Har för mig att det ska gå att få en panoramabild i Photoshop CS5 helt utfylld i hörnen, inte som tidigare att jag var tvungen att bara skära ut en smal remsa i mitten. Har försökt på flera olika sätt men det liknar fortfarande "det gamla vanliga CS4-stuket". Den här bilden består av 6 st stående bilder av golfbanan i Tyresö. Har kollat på diverse sidor, men ingen hjälp fanns att få där.

Vet någon hur man gör?

Det här är resultatet så här långt.

Om ditt färdiga panorama inte fylls ut beror det på att kameran inte stått helt i våg. Inget fel på programmet.
Här är ett exempel på hur det kan gå när kameran tiilar lite, bilden är full av småfel och vänstra sidan faller lite. Bilden behövde en ganska kraftig beskärning efter stichingen.

http://www.prepix.se/hbg/Hbg_giga.html

Tack för svar! Har dock med en dåres envishet "sett" detta någonstans. Det ska vara just tricket med CS5 att detta är möjligt. Kommer tyvärr inte var jag såg den filmen...

Tack för svar! Har dock med en dåres envishet "sett" detta någonstans. Det ska vara just tricket med CS5 att detta är möjligt. Kommer tyvärr inte var jag såg den filmen...

Tror att det är Puppet Warp tricket du har sett med ett panoram där man vill lägga ett antal valv bågar i en horisontell linje, mycket enkelt med att dra i pins bara man har tätt nog nät över bilden så att allt inte åker med på konstiga sätt.

Men demon är nog enklare än de flesta "riktiga"/egna bilder man försöker med

Är det inte bara att markera den tomma ytan sen trycka på delite knappen så kan du välja innehållsmedvetenhet (contentaware) ? sen enter så ska det fyllas ut.

Tack alla, tror jag kom på det till sist med benägen hjälp. Markerade det tomma utrymmet med trollstaven, gick till Edit > Fill > Content Avare, tryckte ok så var allt klart! Se bild med markeringarna fortfarande kvar.

Bilagor

• pano_ok_100904.jpg
    pano_ok_100904.jpg
    16.5 KB · Visningar: 159
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar