Annons

Panorama program

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersP69

Aktiv medlem
Är det någon som vet om det finns något bra panorama program för att sammanfoga bilderna.
Ska man fota med vidvinkel eller hur gör man.
 
Använder själv PTAssembler, men PTGui får man ibland intrycket är populärare. Båda dessa är shareware med 30 dagars trial. Gratis är däremot Hugin, som dock ännu befinner sig på betastadiet. Arbetet med att sy ihop bilderna kan underlättas med Autopano, som fungerar som plugin till PTAssembler och PTGui. Enblend heter en annan bra plugin... Observera att Panotools finns i olika versioner, med eller utan 160-gradersbegränsning, med processoroptimering, 8 eller 16 bitar, etc. För vardagsbruk räcker versionen som kan nås via t ex PTAssemblers webbsajt.
 
Bra att veta är att denna funktion även finns i Photoshop CS om man använder den programvaran.

Markera de bilder du vill sammanfoga i "File Browser" välj "Automate/Photomerge"
 
Varning, prova inte Realviz Stitcher! Kombinationen av ett så förbenat bra program och en prislapp som man aldrig kan motivera lämnar en sur eftersmak. Jag försöker intala mig att jag aldrig har provat det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.