Annons

Panorama - Olika färger på bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Håller på och tar lite panorama bilder på landskap. En del blir jätte bra. Men en del får olika färgskiftingar, alltså olka bilder trots jag kör exakt samma inställningar. Monterar det i photomerge sen i ps...

Finns det något trix?
 
Såg att du fotar med en 350D.

Det du måste göra är att ställa kameran i manuellt läge (fast tid och bländare).

Och vitbalansen måste du också ställa manuellt, tex på sol, moln eller liknande.

Annars finns det risk att man just får färgskiftningar mellan olika exponeringar. Små, men ändå tydliga om man ska sätta ihop till panorama.
 
Kör du verkligen exakt samma inställningar så skall de bli lika. Har du dubbelkollat så du inte kör med exponeringsautomatik eller automatisk vitbalans? Eller om du kör råfiler så kanske du gör någon automatisk bearbetning vid konverteringen.
 
Hmm... Jag kör AV läget. Det är ju automatiskt kom jag på nu. Ska jag köra manuellt menar ni?
 
Kan tänka mig att optiken ger mörkare bild ju närmare kanten du kommer på den. Vinjettering har jag för mig att det kallas.
 
johan_w skrev:
Hmm... Jag kör AV läget. Det är ju automatiskt kom jag på nu. Ska jag köra manuellt menar ni?

Ja. Så att inga förutssätnninar ändras mellan bilderna. Bilderna tas sedan i rask takt så att varken solen går i moln eller molen flyttar sig eller stenar flyttas och skogen faller samman.
 
fota i manuellt läga med sama inställningar på varje bild.

ett tips om du vill ha samma färger och toner i bilden är att använda "previous conversion" på rawfilerna när du konverterar dem.
Leta upp en av bilderna som du tycker får representera ljus/färg i bilden - fixa till den o kör se previous på de andra filerna.

funkar finfint det.
 
ZoMbiE skrev:
fota i manuellt läga med sama inställningar på varje bild.

ett tips om du vill ha samma färger och toner i bilden är att använda "previous conversion" på rawfilerna när du konverterar dem.
Leta upp en av bilderna som du tycker får representera ljus/färg i bilden - fixa till den o kör se previous på de andra filerna.

funkar finfint det.


Tack för tipset. Men det har jag rädan tänkt ut själv! ;)


Får lite missfärgning på himlen. Ljusblåhimel. men annars gick det mkt bättre i manuellt läge... Kan posta sen och visa hur resultatet blev. :)
 
Vilka brännvidder rekommenderar ni på en DSLR för panorama? Har testat lite med Sigmas 30/1,4, men "sömmarna" vill sig inte riktigt - blir lite dubbelskuggor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.