Annons

Panorama med mellanformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik Palombo

Aktiv medlem
Känns som att tråden ska hamna här annars är det bara att flytta den.

Har funderingar på att börja leka lite med panorama med min KM 5D då fars gammla stativ är som gjort för det (krävs bara ett bättre vidvinkel-objektiv då såklart) Och är helt såld på att skaffa en gammal Rolleicord då jag älskar lite mer gammaldagsfoto (Ta en snabbtitt på mina bilder om du vill, svårt o få riktig känsla i dagens "Toppklass"amatör-dslr) och undrar om det är möjligt att få till Panorama med mellanformat eller räcker det inte att ha samma inställningar på 2-3 bilder för att de ska matcha varandra?

Har ju inte testat mellanformat än men mitt sunda förnuft säger mig att det blir svårt att få in flera bilder till datorn med samma ljus m.m. och sedan få det att se naturligt ut.

Är det någon som kan säga om det är möjligt eller "omöjligt" för en liten grabb som mig?

Hade en Pentax 67 mellanformatskamera förut, med ett 45mm vidvinkel (motsvarar 28mm på småbild).

Med tre möbeltassar och innanmätet av en gammal filmrulle + tejp, gjorde jag en liten adapter så att jag kunde ladda kameran med småbildsfilm.

Fungerade klockrent. Istället för 67s format med 55x68mm fick jag panoramaformatet 24x68mm.
Visst, egentligen kunde jag bara beskurit ett 67 för samma resultat, men kändes ändå mer panoramigt med småbildsfilmen.

Tog också loss pentaprismat och la emmellan kamera och prismat två avlånga pappersbitar för att maska av. Så det jag såg i sökaren, blev panoramat på filmen.

En tvåögding är bland de enklaste kameror som finns att göra ett vettigt panoramahuvud till. En bit bandjärn eller en träbit med två hål i. Så ja, det är en mycket lämplig kamera för panoramafotografering.

Det gäller att du har kontroll över din skannerprogramvara förstås, så den inte har massa automagi för sig. Vad har du tänkt använda för skanner?

Ett av problemen är att jag inte har någon scanner och inte tittat så mycket på va som finns, men hade tänkt "leka" med dom första 2 rullarna och lämna in dom för framkallning o se hur bilderna blir (kommer inte ha råd med någon scanner just nu men troligen blir det någon för runt en tusenlapp om jag hittar någon vettig). En fråga som du kanske kan svara på är om exponerad film blir förstörd om man drar ur den ur rullen i ett vanligt rum för att scanna eller hur ska man kunna scanna in dom utan att förstöra filmen?

Man framkallar innan skanning. Annars blir de mycket riktigt förstörda oavsett vilket rum man är i eftersom skannern har en lampa :)

Med kommersiell skanning blir inte panorama något vidare kul. Då tycker jag att du skall jobba vidare med din 5D. Den kommer också att ge väsentligt mycket bättre resultat än mellis i en tusenkronorsskanner.

Däremot är det ju kul att fotografera med en riktig kamera ändå, så släpp inte det för allt i världen. Men panoramande har så mycket andra variabler inblandade så där tror jag säkert du blir gladare om du jobbar vidare med din digitalare.

en liten tanke eller idé är att testa att göra ett "kollagepanorama". Ta altså ett gäng bilder, gärna med lite olika vinkel på kameran. Framkalla och gör kopior, montera sedan kopiorna på ungefär rätt "ställe", på t.ex. en kartongskiva.

Jo jag var ju inställd på att panorama förmodligen inte skulle fungera som ja vill med mellanformat. Har en liten extrasparkassa så jag kan skaffa mig nästa sony dslr med 28 och 50mm-objektiv så planer finns det iaf gott om. Systern min är fotoassistent så ska höra lite med henne vad dom har för saker i labbet.. Vad jag vet gör dom allt digitalt nu men dom hade väl någon utrustning innan det förhoppningsvis. Kollage är ju ett sett men jag gillar inte skarvar :/ (men självklart kommer jag testa det) Ber om ursäkt om jag verkar dum när det gäller film men det är för jag är det, vet bara att man alltid fick tillbaka negativen när man framkallade i butiker när jag var mindre :)

Patrik Palombo skrev:
vet bara att man alltid fick tillbaka negativen när man framkallade i butiker när jag var mindre :)
Det får man fortfarande.

Det finns förvisso någon teknik där man specialframkallade filmen och skannade den våt vilket gjorde neggen värdelösa, men mig veterligen slog aldrig den tekniken.

Vad rekommenderar du för scanner som ger bra/samma kvalité på datorn Jim? Eller vad är det billigaste alternativet för att få bra bilder in till datorn?

Vilka butiker är det som kan framkalla 120-film nu? tittat runt lite på internet och ända jag kan hitta som fortfarande framkallar film är teknikmagasinet, men eftersom fujifilm säljer så borde dom väl framkalla med. Men var framkallar ni era bilder?

panorama?????

I själva verket alla negativ kan återges med "panorama effekt" i mörkrummet med maskering. Det finns ingenting som heter panorama uttrycket något fel men används ofta för benämning av bilder kommer från vidvinkel eller en extremt vidvinkel kamerora där konstruktionen av kameran tillåter en avlång negativ.

Det finns olika typ av kameror som till exempel Linhof, Tomiyama, Fuji eller de kinesiska Goerzi eller Fotoman. Alla är de i mellanformat dvs fungerar med 120 film med en väsentlig skillnad. De alla använder av sig storformats objektiv och de är designad för över 100-120 graders vinkel vilket gör att man kan öka kamerans bredd. De objektiven designad för olika format och då kan man få beroende på vilken cirkel objektiven täcker storlekkar från 6x12 eller 6x17 upp till 6x24cm.

Det finns kameror som har roterande objektiv och klarar 120 grader och det finns kameror som kallas för "rundshot" där kameran roterar 360 grader kring sin egen axel och exponerar under rotationen. Till exempel den ryska Horizont eller den 360 rundshot Seitz

Väsentligt är att vid vidvinkel eller extrem vidvinkel att du har en objektiv som designad för över 100 grader och där utnyttjar du hela objektivens totala bildcirkel. Det är rätt så lönlöst att sätta igång och tillverka en massa saker till din kamera för att få en avlång bild som du kan med lätthet maskera med kopiering eller i photoshop! Eller hur? :)

Jag har glömt att det finns kamera som används with krigsflygplan i Amerika som klarar hela 180 grader men där är en prisma som roterar framför en Zeiss objektiv och filmen rör sig vid under exponeringen

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar