Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pannkakstråden

Produkter
(logga in för att koppla)
Punkk skrev:
Men rätta mig nån om jag har fel, men ljusstyrka som anges på objektiv beror enbart på förhållandet mellan största bländaröppning och objektivets brännvidd. Antal linselement och gonomsläppfaktorer är inte en del av ekvationen.
Ja, dom räknar man in i felmarginalen, slutarens avvikelser från vad kameran ställer in har nog större betydelse än antalet linser.

Punkk skrev:
Men rätta mig nån om jag har fel, men ljusstyrka som anges på objektiv beror enbart på förhållandet mellan största bländaröppning och objektivets brännvidd. Antal linselement och gonomsläppfaktorer är inte en del av ekvationen.
Jag var inte med på den tiden det begav sig, men eftersom vi oftast mäteer ljuset genom objektiven idag så ingår ju ljustappet i mätningen. Om man använder separat ljusmätare så är det ändå så att moderna objektiv med antireflexbehandling på varje lins tappar väldigt lite ljus, så det är nog inom felmarginalen det också. Men för länge sedan antar jag att man var tvungen att ta hänsyn till detta. Jag har någonstans läst att objektiv kan tappa hälften av ljuset om linserna inte är behandlade, så det borde ju definitivt påverkat resultatet. Någon som var med och kan kommentera?

Vill ha, vill ha, vill ha!
Jag vill också ha en pannkaka! Jag har kollat på 40:2,8, mest eftersom den är den enda som passar min plånbok... Jag tänker mig att ha den som allround istället för kitobjektivet 18-55. Känns som om det borde funka bra som inomhusobjektiv med lite bättre ljusstyrka. Det som framför allt tilltalar mig är att kameran blir så liten och smidig. (Har en 100d) Är det fler som har synpunkter på detta objektiv så tar jag tacksamt emot dem.

Det som fick mig att gå över till Pentax från Canon när jag skaffade min första DSLR i år var faktiskt pannkakorna. Nu har jag 21mm och 40mm, båda är helt fantastiska. Det gick väldigt snabbt att vänja sig vid 40mm brännvidd, och nu är det oftast den som får sitta på som allround-glugg. Den är ju ganska lång för en normal på en liten sensor, men jag tycker om att det lite snävare utsnittet tvingar en att verkligen välja vad som ska ingå i en bild.

Efterhand kommer det nog att trilla in en 70mm i kamerväskan också tror jag :)

Fina objektiv alla tre. 21 mm är den som sitter som standard på min kamera och med 40:an som komplement kommer man långt. Motljusskyddet på 70 gör den lite stor men med en gummitratt istället blir den smidigare.

Termik skrev:

Om det är någon mer pannkaksägare som tittar ömt på sina limited objektiv.. här är tråden för er där ni kan "prata ut"..

Eller är jag ensam att tycka om dessa, för Pentax, ganska unika små optiska guldkorn?
Nää det finns många. 40:an var väl kitobjektiv på 70-talet redan på Pentax ME och MX tror jag. Jag har det kvar fortfarande. Nåt sånt kan man ju aldrig göra sig av med. Vilken mekanisk kvalitet! Finns inte en Mekano-kille som inte blir nostalgisk av det.

(För er som inte var med så var Mekano vår generations LEGO av perforerade stålplåtar och stålband som man skruvade ihop med skruv till olika maskinkopior. En leksak som gjorde ingenjörer av småkillar. För oss var det och är det metall som gäller. Många av oss har nog aldrig tagit plast riktigt på allvar!)

Senast ändrad:
En "dum" fråga: Vad menas med att 21:an är kompatibel med aps-sensor och vilka konsekvenser får det beroende på vilken kamera man använder till objektivet (ex k10d, k100, ist osv...)?

Den är avsedd för att användas till Pentax digitala kamerahus (APS-C-format). Använder du den på ett analogt hus med 24x36 formatet får du en kraftig vinjettering.

/Mats

Då så... då var min pankaksserie komplett! Var i Taipei på tjänsteresa och köpte 70'an för ca 3.000:- istället för de dryga 4.500:- som den kostar i Sverige. "Provkörde" den på en ledig dag i Taipei och är väldigt(!!) nöjd!

Har nu alla tre, 21/40/70mm

Kan tillägga att jag köpte den i en butik som ligger i fotoaffärskvarteren, nära Taipeis järnvägsstation. Man blev helt SJUK! Där stod det rader av pentaxobjektiv i skyltfönstrena. I princip hade handlarna hela pentax sortiment, dvs om plånboken fanns så kunde man köpa alla Fa-limited gluggarna, pankakorna, zoomarna, 50'orna osv utan att behöva beställa, vänta en månad eller två innan dom kommer osv.

Hög drägelfaktor! ..och dessutom kanske 25% billigare än de billigaste Svenska priserna.

Punkk skrev:

Jag fotograferar med Nikon och märker en tydligare koppling mellan att ljusstarkt objektiv innebär stor bakre lins än kopplingen att ljusstarkt objektiv innebär stor frontlins, på fasta objektiv åtminstone, vet dock inte varför det är så.

Termik skrev:
Då så... då var min pankaksserie komplett! Var i Taipei på tjänsteresa och köpte 70'an för ca 3.000:- istället för de dryga 4.500:- som den kostar i Sverige. "Provkörde" den på en ledig dag i Taipei och är väldigt(!!) nöjd!

Har nu alla tre, 21/40/70mm

Kan tillägga att jag köpte den i en butik som ligger i fotoaffärskvarteren, nära Taipeis järnvägsstation. Man blev helt SJUK! Där stod det rader av pentaxobjektiv i skyltfönstrena. I princip hade handlarna hela pentax sortiment, dvs om plånboken fanns så kunde man köpa alla Fa-limited gluggarna, pankakorna, zoomarna, 50'orna osv utan att behöva beställa, vänta en månad eller två innan dom kommer osv.

Hög drägelfaktor! ..och dessutom kanske 25% billigare än de billigaste Svenska priserna.

Du skulle inte kunna posta lite bilder tagna med DA 70?

Martin-B skrev:
Tack! Ska själv ha mig en såndär liten goding. Älskar densiteten på objektivet, så liten men med tyngd!

Mmmm.. det man gillar är ju möjligheten till att begränsa skärpedjupet så att motivet står ut.. som tex för porträtt..En väldigt behaglig brännvidd!

Termik skrev:
Mmmm.. det man gillar är ju möjligheten till att begränsa skärpedjupet så att motivet står ut.. som tex för porträtt..En väldigt behaglig brännvidd!

Jo precis, kör med en K 135mm f2.5 just nu för porträtt...men MF är ju så drygt. Missar massor med bra ögonblick när modellen står perfekt..och då försöker man skynda sig och drar över lite med fokusringen och ögonen kommer ur fokus.

Har bara hört positiva kommentarer om DA 70 så det är helt klart ett säkert val!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar