Annons

PANIK! Tips om modell/klädes foton.

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här under har jag bara kopierat från min gästbok där jag svarade på samma fråga:

Sedan var det vinjettering vi talade om. Det är betydligt klurigare men är en mycket bra funktion för att lyfta fram ett objekt eller en modell i en bild. Här kommer en variant man kan använda. Jag saxade den ur ett foruminlägg av Christel Eldrim eftersom jag är lat:

"om man vill göra en mörk vinjettering som ska gå runt hela bilden så kan man göra så här:

1. välj det eliptiska markeringsverktyget och gör en cirkel som inte går ända ut i kanterna på din bild.

2. välj markering och omvänd.

3. tryck Q för att göra en snabbmask och se din markering i rödfärg (eller vad som nu är inställt på din dator. rött är default)

4. välj filter och gaussisk oskärpa.

5. när den röda cirkeln ser lagom suddig ut (vräk på massor) klickar du okej och trycker sen Q för att få tillbaks "myr"markeringen.

6. välj nu bild - justeringar - nivåer. (levels på eng.)

7. dra nu den mittersta ingånsnivån åt höger efter tycke och smak. eventuellt justera dom vita utgångsnivåerna åt vänster för att ta bort störande högdagrar.

8. klicka ok.

9. klicka ctrl+D för att ta bort din markering.

ser det konstigt ut? prova att fläska på ännu mer gaussisk oskärpa i punkt 4."

Man kan göra en liknande variant när man vill framhäva ett objekt eller en modell men inte tvunget använda sig av en vinjettering. Vinjettering är egentligen något som kan uppstå när man fotar med tex motljusskydd, väldigt vidvinkligt, liten bländare eller om man har lite sämre optik och effekten är ljusbortfall i hörnen av bilden. Men deffekten går att använda till sin fördel om man vet vad man sysslar med.

1. Rita en lasso runt objektet. Behöver inte vara jättenoga utan låt den hellre ligga lite slarvigt aningens utanför objektets kontur.

2. Invertera markeringen (ctrl+shift+i)

3. Tryck Q

4. Välj filtret gausisk oskärpa och välj en ganska hög nivå typ 100-120 (lagom värde för en 6megapixels bild. Om bilden är mindre ska värdet vara mindre).

5. Tryck Q

6. Välj nivåjustering och dra mellanreglaget till höger till ca0,80.

Detta gör att bakgrunden blir lite mörkare med djupare färgtoner och modellen kommer fram på ett väldigt snyggt sätt. Sedan hade jag lagt på lite USM (men där är det väldigt lite som behövs).

Vill du ljusa upp objektet istället för att mörka ner bakgrunden så hoppar du bara över steg 2.

Om det var något du inte förstod så hör av dig så ska du få en bättre förklaring... oj vad långt det här blev. Ja ja... hoppas du får glädje av det :eek:)

-H

Öhm.

Jag är verkligen ingen expert på sånthär, men ett par saker som snurrar i min annars tomma hjärna;

1) Bakgrund. Bakgrund är ju ett måste, kan man ju säga. Däremot tycker jag att man ska se till att bakgrunden inte distraherar. All distraktion som förekommer i bakgrunden stjäl uppmärksamhet från motivet. I denna typ av fotografering, där du fotar en produkt är det väldigt viktigt att inte ha för mycket störande detaljer i bilden.

Bakgrunden har man i utomhusmiljöer inte så stor makt över, man kan självklart välja var man ska fota och i vilken vinkel för att bäst framföra motivet. Man kan styra lite över vad som händer med bakgrunden genom skärpedjup och vinkel. Försök att få en enkel bakgrund, gärna mer oskärpa i den. Sen är det bra om motivet är ljusare än bakgrunden - en bakgrund som har samma färg eller samma ljushetsvärden stjäl blicken från motivet också.

2) Ljus. Naturligtvis är det bra att ha mycket ljus för att få snabba slutartider med låga ISO-värden. Ljusast utomhus är det väl mitt på dagen, då solen står som högst. Här har vi dock en liten fälla; kontrast. Där det är som ljusast är det tokljust och där det är skugga är det för mörkt - det gör att det är svårt att få en exponering som ryms i kamerans histogram.

Andra problem med ljus är ju skuggor i modellens ansikte, kisande ögon, motljusfenomen i objektivet och så vidare.

Vad gäller ljus kan det vara värt att fundera på en tidig fotografering, innan solen står som högst eller en på eftermiddagen - vilken kan vara lite svår med tanke på årstiden.

Ja. Jag kan ha väldigt fel, men jag hoppas att detta kan väcka lite tankar och få dig och kanske andra läsare att inspireras till olika experiment. :)

Boktips är Personfotografering, som finns till ett bra pris på fotosidans webshop. Rekommenderas varmt. (se även proffsfotografering)

-Jonne

Tittade snabbt igenom bilderna och jag tycker att blixtljuset över lag är hårt och felriktat på alla inomhusbilder. Använd studioblixtar för den här typen av fotografering inomhus eller bara befintligt ljus och lätta upp små skuggor med stora skärmar.

Du kan prova att diffusera blixten eller skjuta den i en reflektor för att få en större ljuskälla.

Mvh /Peter

Tack Jonne och Henrik!

Peter:
Tyvärr har jag ingen tillgång till studioblixtar, inte heller stora skärmar. Jag har inte ens någon blixt men det fick jag lånat tillslut. jag stör mig också lite på de kraftiga skuggorna bakom modellen på vissa kort.
"reflektor"? jag använde en vit pärm för att studdsa ljuset på. och ibland kunde jag köra mot en vit vägg. det var i stort sett det jag har tillgång till. sedan förstog jag inte varför jag inte kunde minska blixtstyrkan. Han som jag lånade blixten av visade mig hur jag skulle göra och jag gjorde precis som han visade men det gick bara inte. men så när jag lämnade tillbaka den idag fick jag reda på att jag inte kunde ändra blixstyrkan när bouncern var nere. Som sagt.... första gången med blixt och en erfarenhet rikare. tack för din kritik.

Om blixten är anpassad till kameran så finns det något
som heter TTL (through the lens) då får blixten information
från kameran hur mycket blixt som behövs för "rätt" exponering.
Om det inte är kompatibelt så kan man ställa blixten manuellt
(på finare blixtar) eller så ställer man in exponeringstiden i
läge M på kameran och anpassar storleken på bländaren!

pavid skrev:

"reflektor"?

Jag tänkte på reflexskärm eller liknande. Har hört andra som testat det med gott resultat.

Nu när du kan blixten, så kan du be att få låna den igen. Då kan du testa att fotografera med svag blixt och utnyttja så mycket som möjligt av ljuset i rummet. Använd stativ till kameran.

Lycka till!
Mvh /Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar