Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PANIK, suddiga bilder på fotosemester i sälen

Produkter
(logga in för att koppla)
Även jag har en D200. Och många hundra suddiga bilder. Jag kan varmt rekommendera manualen, den är kortfattad men uttömmande. Föreslår att du tar ett antal testbilder där du ändrar EN inställning några gånger innan du går vidare till nästa inställning. Då får du en uppfattning om vad varje inst. gör. Det finns bl a inställningar för brusreducering.
Tappar du bort dig helt så finns en nollställning=återgång till fabriksinställningar.
Efter ett år med D200:an får jag få bilder med rörelseoskärpa, bruset får man ta om ljuset inte räcker men man kan ofta ta stöd mot något stabilt, senast idag en iskall lyktstolpe.
Det finns bättre kameror (ofta nyare) men många mycket sämre. Ett tag ville jag byta upp mig men nu när jag kan hälften av funktionerna, hmmm......
 
Tråkiga är att min iPhone 4 tar bättre bilder än min D200 just nu :(

Jo, kompakter är de bästa "party" kamerorna.

Just nu är ljusförhållandena extremt dåliga och det gäller att kunna sin utrustning för att få bra bilder.

Gamla fotoböcker från analogtiden ger mycket bra tips som gäller än i dag. Som redan nämnts i tråden måste du ha koll på vad tid och bländare innebär, samt brännvidd och känslighet.

Även om en D700 är en bättre kamera kommer den inte ge bättre resultat om du inte förstår hur den skall användas. Du har ungefär samma inställningsmöjligheter som på D200 och lite till, dvs ännu större risk att göra bort dig pga felaktiga inställningar.
 
Anders, som många andra redan har påpekat så har du i princip full automatik på din kamera. Jag vet inte varför du väljer att undvika svara på de som vill få dig att använda P-läget på kameran, det är nämligen automatik! P-läget = Gröna rutan, förutom att du kan ändra ISO.

Så här kommer ett likadant svar som du redan har fått flera gånger. :p

Kameran i läge P.
ISO på antingen Auto eller typ 400 om du är ute mitt på dagen.
Är det mycket snö så ställ gärna kameran på +1 i exponering för att inte få för mörka bilder. (Det var du tvungen att göra med din gamla kamera också.)

Ta några bilder och du ska se att de blir lika bra som med din gamla kamera!

Vad det gäller kvällsbilderna så är din nya kamera lika bra eller dålig som din gamla. Stativ eller blixt är det som gäller om du inte vill få brusiga eller suddiga bilder, det gäller alla kameror. Fast vissa nyare är bra mycket bättre på höga ISO iof.
Ut och testa i morgon, nu kan det ju inte bli fel. ;)
 
Anders, som många andra redan har påpekat så har du i princip full automatik på din kamera. Jag vet inte varför du väljer att undvika svara på de som vill få dig att använda P-läget på kameran, det är nämligen automatik! P-läget = Gröna rutan, förutom att du kan ändra ISO.

Så här kommer ett likadant svar som du redan har fått flera gånger. :p

Kameran i läge P.
ISO på antingen Auto eller typ 400 om du är ute mitt på dagen.
Är det mycket snö så ställ gärna kameran på +1 i exponering för att inte få för mörka bilder. (Det var du tvungen att göra med din gamla kamera också.)

Ta några bilder och du ska se att de blir lika bra som med din gamla kamera!

Vad det gäller kvällsbilderna så är din nya kamera lika bra eller dålig som din gamla. Stativ eller blixt är det som gäller om du inte vill få brusiga eller suddiga bilder, det gäller alla kameror. Fast vissa nyare är bra mycket bättre på höga ISO iof.
Ut och testa i morgon, nu kan det ju inte bli fel. ;)

Tjena!
Imorgon testet jag de du skrev i lite olika miljöner utomhus.
Så lägger jag upp bilderna på kväll. Tack för ditt utförliga svar

Mvh
 
Hejsan!
Tänkte nu uppdatera med några bilder som jag tagit ikväll.
Jag körde på P-läge och testade med stativ. Men jag anser
att de fortfarande är samma kvalité ?

http://secureme.se/bamze/pic3/

Gokväll på er och ta för all er hjälp!

Mycket tacksam för ni hjälper och tipsar mig

Mvh bamze
 
Hejsan!
Tänkte nu uppdatera med några bilder som jag tagit ikväll.
Jag körde på P-läge och testade med stativ. Men jag anser
att de fortfarande är samma kvalité ?

http://secureme.se/bamze/pic3/

Gokväll på er och ta för all er hjälp!

Mycket tacksam för ni hjälper och tipsar mig

Mvh bamze
Det ser ut som att fokus ligger åt helvete fel. Har du använt autofokus eller manuell fokus? Om det är mörkt som attan kan autofokusen eventuellt inte hitta fokus, så om du bara trycker på knappen så försöker kameran fokusera och hittar kanske fel.

Fokusera först, antingen manuellt eller med kameran riktad mot något relativt ljust i bilden. Sen slår du om till manuell fokus och tar bllden.

För övrigt borde du kunna blända ner ett steg tlll f/4, sänka ISO till 100 och förlänga tiden eftersom du inte har något som rör sig i motivet.

Tillägg: Se förresten till att hålla händerna borta från kameran under exponeringen! Använd självutlösare eller inbyggd tajmer. Det finns också en fin inbyggd funktion som fäller upp spegeln ett ögonblick innan slutaren öppnas, som jag kan rekommendera.
 
Grattis till 200an!

Du har köpt en kanonkamera som säkert e helt felfri.
Klart att du får suddiga bilder med dom långa slutartiderna. Vid dåliga ljusförhållanden brukar jag sätta upp iso till ett värde som jag vet funkar, typ 800 på min kamera. (Canon 7D) Sen är det bara att välja bländare beroende på vilket skärpedjup man vill ha och hålla ett öga på att tiden inte blir för lång. Såg att ngn tidigare tagit upp tumregeln som funkar bra med gluggar utan bildstabilisering. Kör du på autoläget så funkar det i dom flesta fallen då kameran tar hänsyn till vilken brännvidd du zoomar till och ställer tiden därefter.
Lycka till med fjällbilderna och glöm inte att kompensera exponeringen för den vita snön som lurar kameran!
/Stefan
 
Hejsan!
Tänkte nu uppdatera med några bilder som jag tagit ikväll.
Jag körde på P-läge och testade med stativ. Men jag anser
att de fortfarande är samma kvalité ?

http://secureme.se/bamze/pic3/

Gokväll på er och ta för all er hjälp!

Mycket tacksam för ni hjälper och tipsar mig

Mvh bamze

Utan stativ är det oundvikligt i mörker. P-läget och auto-iso kommer fungera utmärkt i bättre ljus, men håll ett öga på slutartiden i sökaren och brännvidden på objektivet. Har du objektivet ställt på t.ex 50mm bör slutartiden vara ca 75 (1/75s), dvs 50*1.5. Om du vill göra det lätt för dig kan du räkna *2 istället. Det här är bara för att undvika skakningsoskärpa när du fotar utan stöd för kameran. Den här tumregeln har beskrivits 2-3 gånger tidigare i tråden och skulle rädda 90% av dina bilder :).

Vad du behöver lära dig för att använda tumregeln:
* Hur du läser av den inställda brännvidden på objektivet.
* Hur du läser av slutartiden i sökaren.
* Hur du justerar bländare och iso i P-läget för att kunna påverka slutartiden när den blir för lång.
* Minnas den magiska siffran 1.5 och komma ihåg att multiplicera den med brännvidden för att få en föreslagen slutartid. Ta 2.0 i stället för 1.5 om det blir jobbigt att räkna eller om bilderna fortfarande blir suddiga.

Om du har problem med något av stegen ovan, fråga! :)

Och tänk på att folk som låter otrevliga på nätet sällan är det egentligen, många nyanser försvinner i skriven text. Lycka till!
 
En sak att tänka på är att ögat har variabel bländare (pupill) och har en förmåga att registrera ett mycket stort dynamiskt omfång. Det gör att man luras att tro att det finns mer ljus till förfogande än det verkligen finns i mörkare omgivningar. Det är en jättestor skillnad i mängden ljus som finns på natten och på dagen, men mängden ljus som kameran måste samla in för att man ska få en korrekt exponering är i stort densamma, oberoende om man fotograferar på dagen eller på natten.

"Sunny 16", d.v.s. f/16, 1/125s, iso 100 är en exponeringstumregel för strålande dagsljus under klar himmel. Inomhus i dåligt ljus (mysbelysning) får man vara glad om man klarar sig med f/1,4, 1/125s och ISO 3200. Skillnaden i ljusmängd som finns till förfogande är:

f/16 - f/1,4 = 7 steg
iso 100 - 3200 = 5 steg

Totalskillnad 12 steg! Det betyder att det är 2^12 = 4096 gånger mer ljus till förfogande i solskenet jämfört med i mysbelysningen. Det är mycket och inte alltför lätt att kompensera för.
 
Tråkiga är att min iPhone 4 tar bättre bilder än min D200 just nu :(
Men jag ska nog lyckas med någon bra bild. Lägger upp några bilder i denna
Tråden i morgon.

Nu blir de lite jäger och en öl i baren :)

Mvh

Nej kameror tar inga bilder det gör människor med hjälp av kameror!

De bilder-motiv du gjort med din D80 ser ut att vara ganska normala motiv, flertalet bra belysta med inte alltför stor kontrast. Det du nu ger dig på att fotografera snö i halvmörker med stort kontrastomfång är betydligt svårare att bemästra både för kameran och operatören.
Men träna på, våga misslyckas så lär du dig mer för varje gång!

Mvh.

/Janne
 
Förr hade man ett riktvärde på max exponerinstid som innebar att 1/brännvidden var längsta tid. Dvs 300mm minst 1/300 50:a = 1/50 osv.
Håller man sig till detta så brukar det bli bra.
//Leif
 
Nej kameror tar inga bilder det gör människor med hjälp av kameror!

De bilder-motiv du gjort med din D80 ser ut att vara ganska normala motiv, flertalet bra belysta med inte alltför stor kontrast. Det du nu ger dig på att fotografera snö i halvmörker med stort kontrastomfång är betydligt svårare att bemästra både för kameran och operatören.
Men träna på, våga misslyckas så lär du dig mer för varje gång!

Mvh.

/Janne

Hej Janne!
Tack för ditt inlägg, :) Ja de är möjligt, de är kanske mycket svårare att fotografera i snö.
Väderförhållandena är ju inte direkt perfekta heller. Snöfall o dåligt ljus och sikt.
Men jag ska försöka med nya försöka idag igen, så lägger jag upp lite fler bilder
här inne sen :)

Tack för ditt positiva svar :;)

mvh bamze
 
Sigma? Börja där. Säkert bak- framfokus eller nåt.

Amen till det...har ägt 4 st Sigmagluggar...2 av dessa har varit felaktiga (ffa fokusfel...samt dålig skärpa trots rätt fokus). De 2 som varit OK var makrogluggar (105/2,8 och 70/2,8). De 2 felaktiga har alla varit zoomar. En zoom precis som din (17-50/2,8 EX...hade rejäl felfokus samt var bedrövligt oskarp på största bländare (f/2,8)...man måste ner på f/5,6 för att den skulle vara bra.

Jag har ledsnat på tredjepartskrångel och kör bara orginaloptik numer.
 
Förr hade man ett riktvärde på max exponerinstid som innebar att 1/brännvidden var längsta tid. Dvs 300mm minst 1/300 50:a = 1/50 osv.
Håller man sig till detta så brukar det bli bra.
//Leif

Med DX-sensor får man lägga på en faktor med 1,5 pga beskärningen.

Dvs en 50 mm glugg på fullformat bör man handhållet hålla sig över 1/50 sek i slutartid...men på DX bör man hålla sig över 1/75 sek.
 
Anders, hoppas du tar till dig alla informativa inlägg, men du måste förstå exponeringens grunder för att inse att det inte är speciellt lätt att ta bilder vid sämre ljusförhållanden utan stativ. Goda brusegenskaper och ljusstark optik är bra att ha vid dessa tillfällen. Men detta räcker ju inte alltid, speciellt inte om den som fotograferar inte har tillräckliga förkunskaper... Så prova dig fram i kamerans M läge för att få större förståelse hur det hela hänger ihop. Lär dig också förstå histogram för att snabbt kunna avgöra huruvida tagna bilder är korrektexponerade eller inte. Läs också i kameramanualen om vilka lägen som finns för exponeringsmätningen (matrix, center, spot) och i vilka lägen dessa bör användas. Läs också om de olika inställningarna för fokussystemet för din kamera.

Bildstabilisering VR hjälper också en hel del för att kunna ta bilder vid sämre ljusförhållanden. Med VR blir det möjligt att använda slutartider som är omkring 2-3 stop längre (säg att brännvidden 100mm kräver slutartiden 1/160s för Nikon dx kamera utan vr, 3 stop längre slutartid med vr innebär att det istället går använda 1/40s såvida motivet inte rör sig alltför mkt (1/160s > 1/80s > 1/40s, dvs 3 stop skillnad…)).
 
Senast ändrad:
De tre senaste bilderna (stativ, mörker, skidbacke) är fokuserade på 3.3m, 1.2m respektive 8m. Och det mesta av fotomålet kan sägas ligga på oändlighetsavstånd (skillnaden mellan 50m och oändlighet vad det gäller fokusering är väldigt liten, iaf med så här korta brännvidder och APS). De SKA vara oskarpa med de inställningarna och F/2.8. Hade de varit skarpa hade objektivet varit trasigt.

Det är inte lätt för kameran att fokusera när det är så mörkt och det inte finns några direkta kontraster i det område man försöker rikta den mot. I just detta tillfälle (mörker, stativ, F/2.8) hade jag jag nog ställt ca 20-40m fokusavstånd manuellt och tryckt av sen. Då hade det blivit ok skarpt.

Dagsljusbilder du har länkat till tidigare är inte direkt oskarpa tycker jag, däremot har de väldigt låg kontrast. Med dem ser jag två, kanske tre olika problem (eller kanske rättare sagt "möjligheter")...

1) Du använder inte motljusskydd
2) Du använder ett UV-filter
3) Imma / kondens alternativt att objektivet behöver en rengöring.

1) Sigmas 18-50 är ganska ok vad det gäller motljus vad jag minns, men det finns ju gränser för allt, framför allt när man zoomar ut maximalt (18mm).

2) De flesta UV-filter är värdelösa. De skyddar inte mot UV-ljus. De behöver inte heller "skydda" något mot UV-ljus då kamerans egna interna filter gör detta betydligt skarpare och starkare (och med mindre bieffekter!) än något på marknaden existerande externt filter. Det de däremot gör är att fluorescera när de träffas av för mycket UV, och de lägger då ett dimmskikt över bilden (kontrastsänkning). De kan aldrig göra en bildkvalitet bättre, frågan är bara hur mycket sämre de de gör den. Ett jättebra jättedyrt filter gör bara bilden LITE sämre, ett dåligt filter gör bilden mycket sämre.

3) Det är alltid problem med att ta kameran in/ut mellan olika miljöer, framför allt om temperaturskillnaden är stor. Problemet är lika stort i tropikerna (luftkonditionering>utemiljö) som i norr (innevärme>utekyla). Det måste inte vara direkt imbildning för att detta ska göra bilden "suddig", avsättningarna på inner- och ytterlinserna blir klart märkbara efter ett par omgångar av imma. Framför allt om det redan från början finns smuts eller fett på linsytorna.


Dom här problemen syns mindre i normala miljöer, som i ett sommarlandskap eller dylikt. Då är kontrasten i målet så hög att detta till viss del maskeras bort om man inte vet vad man tittar efter och störs av det. Men i ett snölandskap (som ju i stort sett ENBART består av jätteljusa områden) blir effekten massiv. Som att sätta ett softfilter på objektivet.

Kritiskt skarpa bilder med ett 18-50F/2.8 på en D200?
*Dubbla brännvidden till slutare. På 18mm använd som lägst 1/30s. På 50mm, använd som lägst 1/100s. Detta gäller bara om du står stabilt, skakar det, eller du står så att du inte kan hålla stabilt - då är faktorn x3 i stället. 1/50 på 18mm och 1/150 på 50mm.
*Se till att fokuseringen fungerar rätt. Det är inte så svårt. Använd F/2.8 och testa runt lite, man ser om det är skarpare framför/bakom det man siktar på ganska tydligt.
*Att det blir lite brus i bilderna är oftast bättre än att de blir oskarpa pga skakningar. Höj ISO och använd snabbare slutartider om det behövs.
*Släng ett ev. UV-filter åt h-e. Eller se till att det är kliniskt rent och välputsat, samt har bra antireflexbehandling.

Objektivet bör inte vara något problem. En bra 18-50 är märkbart skarpare än det 8.000kr dyrare Nikon 17-55F/2.8DX, framför allt i området 24-35mm.

Skillnaden på "låg kontrast" och "dålig skärpa" kanske syns här. Jag har tagit en av dina exempelbilder och bara kontrastbehandlat den lite.
innan:
http://ezpicshare.com/images/dsc0142.jpg
efter:
http://ezpicshare.com/images/dsc0142con.jpg
 
De tre senaste bilderna (stativ, mörker, skidbacke) är fokuserade på 3.3m, 1.2m respektive 8m. Och det mesta av fotomålet kan sägas ligga på oändlighetsavstånd (skillnaden mellan 50m och oändlighet vad det gäller fokusering är väldigt liten, iaf med så här korta brännvidder och APS). De SKA vara oskarpa med de inställningarna och F/2.8. Hade de varit skarpa hade objektivet varit trasigt.

Det är inte lätt för kameran att fokusera när det är så mörkt och det inte finns några direkta kontraster i det område man försöker rikta den mot. I just detta tillfälle (mörker, stativ, F/2.8) hade jag jag nog ställt ca 20-40m fokusavstånd manuellt och tryckt av sen. Då hade det blivit ok skarpt.

Dagsljusbilder du har länkat till tidigare är inte direkt oskarpa tycker jag, däremot har de väldigt låg kontrast. Med dem ser jag två, kanske tre olika problem (eller kanske rättare sagt "möjligheter")...

1) Du använder inte motljusskydd
2) Du använder ett UV-filter
3) Imma / kondens alternativt att objektivet behöver en rengöring.

1) Sigmas 18-50 är ganska ok vad det gäller motljus vad jag minns, men det finns ju gränser för allt, framför allt när man zoomar ut maximalt (18mm).

2) De flesta UV-filter är värdelösa. De skyddar inte mot UV-ljus. De behöver inte heller "skydda" något mot UV-ljus då kamerans egna interna filter gör detta betydligt skarpare och starkare (och med mindre bieffekter!) än något på marknaden existerande externt filter. Det de däremot gör är att fluorescera när de träffas av för mycket UV, och de lägger då ett dimmskikt över bilden (kontrastsänkning). De kan aldrig göra en bildkvalitet bättre, frågan är bara hur mycket sämre de de gör den. Ett jättebra jättedyrt filter gör bara bilden LITE sämre, ett dåligt filter gör bilden mycket sämre.

3) Det är alltid problem med att ta kameran in/ut mellan olika miljöer, framför allt om temperaturskillnaden är stor. Problemet är lika stort i tropikerna (luftkonditionering>utemiljö) som i norr (innevärme>utekyla). Det måste inte vara direkt imbildning för att detta ska göra bilden "suddig", avsättningarna på inner- och ytterlinserna blir klart märkbara efter ett par omgångar av imma. Framför allt om det redan från början finns smuts eller fett på linsytorna.


Dom här problemen syns mindre i normala miljöer, som i ett sommarlandskap eller dylikt. Då är kontrasten i målet så hög att detta till viss del maskeras bort om man inte vet vad man tittar efter och störs av det. Men i ett snölandskap (som ju i stort sett ENBART består av jätteljusa områden) blir effekten massiv. Som att sätta ett softfilter på objektivet.

Kritiskt skarpa bilder med ett 18-50F/2.8 på en D200?
*Dubbla brännvidden till slutare. På 18mm använd som lägst 1/30s. På 50mm, använd som lägst 1/100s. Detta gäller bara om du står stabilt, skakar det, eller du står så att du inte kan hålla stabilt - då är faktorn x3 i stället. 1/50 på 18mm och 1/150 på 50mm.
*Se till att fokuseringen fungerar rätt. Det är inte så svårt. Använd F/2.8 och testa runt lite, man ser om det är skarpare framför/bakom det man siktar på ganska tydligt.
*Att det blir lite brus i bilderna är oftast bättre än att de blir oskarpa pga skakningar. Höj ISO och använd snabbare slutartider om det behövs.
*Släng ett ev. UV-filter åt h-e. Eller se till att det är kliniskt rent och välputsat, samt har bra antireflexbehandling.

Objektivet bör inte vara något problem. En bra 18-50 är märkbart skarpare än det 8.000kr dyrare Nikon 17-55F/2.8DX, framför allt i området 24-35mm.

Skillnaden på "låg kontrast" och "dålig skärpa" kanske syns här. Jag har tagit en av dina exempelbilder och bara kontrastbehandlat den lite.
innan:
http://ezpicshare.com/images/dsc0142.jpg
efter:
http://ezpicshare.com/images/dsc0142con.jpg


Hejsan!
Tack för ditt inlägg!
Väldigt duktigt skrivit, jag läser och sparar och tar till mig all information.
Jag blev dock vääldigt imponerad av hur bra bilden blev som du hade redigerad. Riktigt snygg!
Vad har du använt för program för att göra de ?

Jag ska strax lägga upp lite nya bilder jag tagit idag, så får vi se vad ni tycker om dom :)

Tack för din hjälp, ska testa lite mer imorgon

mvh
 
Tjenare!
Har nu provat redigera lite av bilderna jag tog idag.
Så nu får ni se vad ni tycker om mina bilder.

http://secureme.se/bamze/pic4/

Känns som dom blev lite bättre med lite redigering på...

Men man ska väl ifs kunna ta bilderna så här från början o slippa
redigera egentligen...
 
De tre senaste bilderna (stativ, mörker, skidbacke) är fokuserade på 3.3m, 1.2m respektive 8m. Och det mesta av fotomålet kan sägas ligga på oändlighetsavstånd (skillnaden mellan 50m och oändlighet vad det gäller fokusering är väldigt liten, iaf med så här korta brännvidder och APS). De SKA vara oskarpa med de inställningarna och F/2.8. Hade de varit skarpa hade objektivet varit trasigt.

Det är inte lätt för kameran att fokusera när det är så mörkt och det inte finns några direkta kontraster i det område man försöker rikta den mot. I just detta tillfälle (mörker, stativ, F/2.8) hade jag jag nog ställt ca 20-40m fokusavstånd manuellt och tryckt av sen. Då hade det blivit ok skarpt.

Dagsljusbilder du har länkat till tidigare är inte direkt oskarpa tycker jag, däremot har de väldigt låg kontrast. Med dem ser jag två, kanske tre olika problem (eller kanske rättare sagt "möjligheter")...

1) Du använder inte motljusskydd
2) Du använder ett UV-filter
3) Imma / kondens alternativt att objektivet behöver en rengöring.

1) Sigmas 18-50 är ganska ok vad det gäller motljus vad jag minns, men det finns ju gränser för allt, framför allt när man zoomar ut maximalt (18mm).

2) De flesta UV-filter är värdelösa. De skyddar inte mot UV-ljus. De behöver inte heller "skydda" något mot UV-ljus då kamerans egna interna filter gör detta betydligt skarpare och starkare (och med mindre bieffekter!) än något på marknaden existerande externt filter. Det de däremot gör är att fluorescera när de träffas av för mycket UV, och de lägger då ett dimmskikt över bilden (kontrastsänkning). De kan aldrig göra en bildkvalitet bättre, frågan är bara hur mycket sämre de de gör den. Ett jättebra jättedyrt filter gör bara bilden LITE sämre, ett dåligt filter gör bilden mycket sämre.

3) Det är alltid problem med att ta kameran in/ut mellan olika miljöer, framför allt om temperaturskillnaden är stor. Problemet är lika stort i tropikerna (luftkonditionering>utemiljö) som i norr (innevärme>utekyla). Det måste inte vara direkt imbildning för att detta ska göra bilden "suddig", avsättningarna på inner- och ytterlinserna blir klart märkbara efter ett par omgångar av imma. Framför allt om det redan från början finns smuts eller fett på linsytorna.


Dom här problemen syns mindre i normala miljöer, som i ett sommarlandskap eller dylikt. Då är kontrasten i målet så hög att detta till viss del maskeras bort om man inte vet vad man tittar efter och störs av det. Men i ett snölandskap (som ju i stort sett ENBART består av jätteljusa områden) blir effekten massiv. Som att sätta ett softfilter på objektivet.

Kritiskt skarpa bilder med ett 18-50F/2.8 på en D200?
*Dubbla brännvidden till slutare. På 18mm använd som lägst 1/30s. På 50mm, använd som lägst 1/100s. Detta gäller bara om du står stabilt, skakar det, eller du står så att du inte kan hålla stabilt - då är faktorn x3 i stället. 1/50 på 18mm och 1/150 på 50mm.
*Se till att fokuseringen fungerar rätt. Det är inte så svårt. Använd F/2.8 och testa runt lite, man ser om det är skarpare framför/bakom det man siktar på ganska tydligt.
*Att det blir lite brus i bilderna är oftast bättre än att de blir oskarpa pga skakningar. Höj ISO och använd snabbare slutartider om det behövs.
*Släng ett ev. UV-filter åt h-e. Eller se till att det är kliniskt rent och välputsat, samt har bra antireflexbehandling.

Objektivet bör inte vara något problem. En bra 18-50 är märkbart skarpare än det 8.000kr dyrare Nikon 17-55F/2.8DX, framför allt i området 24-35mm.

Skillnaden på "låg kontrast" och "dålig skärpa" kanske syns här. Jag har tagit en av dina exempelbilder och bara kontrastbehandlat den lite.
innan:
http://ezpicshare.com/images/dsc0142.jpg
efter:
http://ezpicshare.com/images/dsc0142con.jpg

Hur ser du fokusringsavstånd? Finns det med i "exifen" på Nikon?

Micke.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.