Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PANIK, suddiga bilder på fotosemester i sälen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte om jag håller med där... Med de inställningarna som borde ha använts vid de senaste bilderna skulle de ha klarat en hel del pixelpeeping, iallafall 50%...

Självklart så blir det bättre om man har rätt inställningar från början. Det jag menar är att vissa av dom bilder som redan är tagna faktiskt inte är helt förlorade.
 
Varför kom jag att tänka på historien om bonden som försökte lära kon dragspelets finesser ?

Jag vet inte, menar du att det inte skulle vara någon idé att förklara för att trådskaparen inte kan förstå?

Ska jag nämna ett ordspråk jag kommer att tänka på skulle det vara "ju fler kockar desto sämre soppa"
 
Ställ huset på Programläge ( P )
ISO på 400.

Sen om du är inomhus så får du leva med blixt eller att det blir oskarpt.
Eller tänd upp!, det är jäkligt dunkelt på bilderna.

Sen om du är ute i snö och dagsljus så skulle jag nog underexponera ett steg, just då.

Orkade inte läsa alla inlägg, ber om ursäkt om det redan är besvarat.
 
Fotografi = "att måla med ljus". Utan ljus blir det svårt. På gamla analogtiden ansågs en ISO 800:a film vara högkänslig. Det går inte att trolla med fysikens lagar ;)

Som sagts tidigare...fixa ljus på annat sätt tex blixt...annars stativ, stativ, stativ !!!

lite jobbigt att fota människor speciellt barn med stativ i ett mörkt rum med expo tider på 1/2 sekund eller mer. Sitt still nu i en sekund , le oddsen att det blir bra bilder existerar knappt. Om inte ljuset inte räcker till så får man tillföra med blixt för även om du har en modernare kamera så blir inte bilderna speciellt snygga på iso över 3200 oavsett kamera. Det brukar bli bäst om man blandar befintligt ljus med blixt för mer levande blixt bilder utan att få superlånga expotider.
 
Skippa kameran !

Jag vet inte, menar du att det inte skulle vara någon idé att förklara för att trådskaparen inte kan förstå?

Ska jag nämna ett ordspråk jag kommer att tänka på skulle det vara "ju fler kockar desto sämre soppa"

Gå in för After Ski-partajet istället. Jag tror att trådskaparens bilder kommer att bli liiite darriga, även om han är spiknykter på partajet. Och vad ska han då dit för.....
 
Hejsan !
Tack för alla svar. Vissa mer positiva andra mer otrevliga.
Jag har försökt hela dagen att få några bra bilder. Men jag ska
sikta på en ny kamera i Jan. Får nog blir en D700 tänkte jag.

Men jag hoppas jag kan återkomma med fler icke proffsiga frågor.

Önskar alla en riktigt God Jul härifrån Sälen

Mvh
 
Otrevligt

Tycker att det blivit en del otrevliga inlägg den senaste tiden!!! Förstår inte varför man ska ironisera istället för att ge konkreta prakriska råd?! Jag tror iofs inte heller att bilderna blir så mycket bättre med en D700. Kanske är det då bättre att läsa igenom de bra råden som kommit upp i denna tråd en gång till och försöka genomföra dessa i praktiken. Det skulle ge långt mycket bättre bilder än att satsa på en nu kamera (och dessutom gratis). En D200 presterar bra i dessa förhållanden om man lär sig kameran och dess funktioner. Kolla även in alla bra artiklar här på FS som kan hjälpa nybörjare att komma igång!
Lycka till!
 
Tycker att det blivit en del otrevliga inlägg den senaste tiden!!! Förstår inte varför man ska ironisera istället för att ge konkreta prakriska råd?! Jag tror iofs inte heller att bilderna blir så mycket bättre med en D700. Kanske är det då bättre att läsa igenom de bra råden som kommit upp i denna tråd en gång till och försöka genomföra dessa i praktiken. Det skulle ge långt mycket bättre bilder än att satsa på en nu kamera (och dessutom gratis). En D200 presterar bra i dessa förhållanden om man lär sig kameran och dess funktioner. Kolla även in alla bra artiklar här på FS som kan hjälpa nybörjare att komma igång!
Lycka till!
Jag håller med. Även om det finns bättre kameror (det gör det alltid) så är trådskaparens problem mest beroende av kunskap, eller bristen på kunskap. D200 är en semiproffskamera som kräver att användaren vet själv hur saker och ting funkar. Alltså blir det svårare än med en D80 om man inte inhämtar lite mer kunskap, men möjligheterna att få det som man vill är istället större.

Jag skulle vilja rekommendera användandet av auto-ISO i A- eller M-läge när ljuset tryter. Det man måste veta då är hur lång slutartid man klarar av att handhålla utan skakningsoskärpa. Detta får man prova sig fram till, men kom ihåg att det skiljer sig med vilken brännvidd man använder. En tumregel kan vara att hålla ungefär ett genom 1,5 gånger brännvidden på en kamera med denna sensorstorlek. Helt linjärt brukar förhållandet inte te sig, utan man kan använda längre tider än väntat med vidvinkel, samtidigt som man kan behöva kortare tider än väntat med teleobjektiv (eller i ändlägena på ett zoomobjektiv).
 
Tycker att det blivit en del otrevliga inlägg den senaste tiden!!! Förstår inte varför man ska ironisera istället för att ge konkreta prakriska råd?! Jag tror iofs inte heller att bilderna blir så mycket bättre med en D700. Kanske är det då bättre att läsa igenom de bra råden som kommit upp i denna tråd en gång till och försöka genomföra dessa i praktiken. Det skulle ge långt mycket bättre bilder än att satsa på en nu kamera (och dessutom gratis). En D200 presterar bra i dessa förhållanden om man lär sig kameran och dess funktioner. Kolla även in alla bra artiklar här på FS som kan hjälpa nybörjare att komma igång!
Lycka till!

Hej!
Tack Toni för ditt svar.
Mitt problem är väl att jag kört de mesta på Auto läge på min D80 och sen ställt in dom värdena på M läge och sen lekt lite. Nu står handfallen med alla inställningarna själv och reder inte ut de. Jag inser mer och mer att kameran är för bra för mina kunskaper och att jag måste lära mig den. Men frustrationen är att alla bilder med D80 blev bra. Så kommer jag upp till Sälen för att fotografera så blir allt skit. Klart man blir lite besviken. Efter många inlägg är man ju rätt botad för att lägga upp idiotiska/korkade frågor.

Mvh
 
Jag har en D200 och det är ju ingen ny kamera så det är klart att det finns bättre att köpa men jag skulle vilja rekommendera dej att verkligen lära känna din kamera först.. Själv älskar jag min även om jag nån dag kommer ha råd att byta upp mej så kanske jag lärt mej nåt genom att först kunna hantera D200an?
Det är svårt att inte ha stativ om du har långa slutartider, då kommer oskärpan!
Men fick du med handboken? På högre Iso så blir det brusigt, därför försöker jag att ha ett lågt isotal..
Jag är själv fortfarande "nybörjare" men försöker testa mej fram så gott det går!
Hoppas bilderna på fjället blev bra!
Mvh Viktoria
 
Jag har en D200 och det är ju ingen ny kamera så det är klart att det finns bättre att köpa men jag skulle vilja rekommendera dej att verkligen lära känna din kamera först.. Själv älskar jag min även om jag nån dag kommer ha råd att byta upp mej så kanske jag lärt mej nåt genom att först kunna hantera D200an?
Det är svårt att inte ha stativ om du har långa slutartider, då kommer oskärpan!
Men fick du med handboken? På högre Iso så blir det brusigt, därför försöker jag att ha ett lågt isotal..
Jag är själv fortfarande "nybörjare" men försöker testa mej fram så gott det går!
Hoppas bilderna på fjället blev bra!
Mvh Viktoria

Hej Viktoria!
Tack för ditt trevliga svar!
Jag har nyligen köpt nytt stativ så jag får väl börja använda de alltid kanske. De jag jämför med är ju D80 Auto läge där alla bilderna blev super direkt. Men jag får ta mig i kragen o leka lite till med den. Manualen ligger hemma tyvärr då jag inte tänkte på de alls.

Tråkiga är att min iPhone 4 tar bättre bilder än min D200 just nu :(
Men jag ska nog lyckas med någon bra bild. Lägger upp några bilder i denna
Tråden i morgon.

Nu blir de lite jäger och en öl i baren :)

Mvh
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.